× پاکت سفارش
جمع
هزینه ارسال خرید آنلاین برای پاکت خرید بالای تومان رایگان است
بازگشت به پاکت سفارش (۱)

زندگی دقیقا همان چیزی است که باید باشد

مروری بر کتاب زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش می‌رود نوشته‌ی امیرحسین خورشیدفر

‌شیرین زارع‌پور

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰

shorter-link Save Story
عکس از مصطفی معراجی

چرا داستان کوتاه؟ چرا این کتاب؟

در میان تمام انواع ادبی، داستان کوتاه را با میل دیگری دنبال می‌کنم. البته می‌دانم که هیچ چیز جای هیچ چیز را نمی‌گیرد و شاهکارهای هرنوع ادبی و هر نویسنده‌ای را نباید از دست داد؛ حالا در هر قالبی که می‌خواهد نوشته شده باشد. داستان کوتاه اما برایم دل‌نشین‌تر است چرا که فضاهای خالی بیهوده‌ی روز را پر می‌کند. در حدفاصل حرکت از مبدا تا رسیدن به مقصد، داستانی شروع می‌شود؛ به پایان می‌رسد و فضای ذهنی ما را با خود همراه می‌کند. برای همین پیشنهاد می‌کنم همیشه مجموعه‌ی داستان کوتاهی را در دست خواندن داشته باشید، مثل کتاب زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش می‌رود.

امیرحسین خورشیدفر نویسنده زندگی مطابق خواسته ی تو پیش می رود

امیرحسین خورشیدفر نویسنده‌ای است که نویسندگی جدی را با نوشتن داستان کوتاه شروع کرد و در همان آغاز چنان موفق بود که تمام جوایز ادبی آن سال را برای خود کرد و کتابش یعنی همین زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش می‌رود در کمتر از دو هفته به چاپ دوم رسید.

کتاب مجموعه‌ای است از ده داستان کوتاه در صد و پنجاه و چهار صفحه. داستان‌های رنگ‌های گرم، همسایه، زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش می‌رود و عشق آقای جنود در بین این مجوعه‌ی ده داستانی درخشان‌ترند.

در این مجموعه‌ی داستان از چه می‌خوانیم؟

در هیچ کدام از داستان‌ها، اتفاق عجیب و غریبی رخ نمی‌دهد تا آن‎‌جا که اصلا می‌توان گفت اتفاقی رخ نمی‌دهد. همه چیز در عالی‌ترین سطح ممکن معمولی است. اتفاقات روزمره است که برای همه‌ی ما یا پیش آمده‌اند یا در آینده‌ای دور یا نزدیک پیش خواهند آمد. در سطحی دیگر، اتفاقاتی که شاید عجیب به نظر برسد به گونه‌ای روایت می‌شود که بیش از هرچیز معمولی بودن آن به چشم خواننده بیاید.

ممکن است این نوع از روایت، یعنی روایت اتفاق‌های پیش پا افتاده را ضعف داستانی یا ضعف ذهنی نویسنده بدانید اما به عکس، این توانایی نویسندگی امیرحسین خورشیدفر است که می‌تواند لایه‌های پررنگ احساسات درونی را نشان خواننده بدهد که در بطن اتفاقات روزمره است.

گفت‌وگوهای ذهنی و احساسات پنهان قلبی آدم‌ها و روایت این قبیل چیزها، نقش پررنگی در پیش‌برد داستان‌ها دارد. نویسنده با اتکا به این روش، به بررسی رفتارهای فردی پرداخته است و مدام به خواننده تذکر می‌دهد که پشت هر رفتار آدم‌ها، خیل عظیمی از احساسات و هیجانات نهفته وجود دارد که در خلال اتفاقات عادی روزمره گم می‌شود.

کار اصلی خورشیدفر در این کتاب نشان دادن اهمیت زندگی روزمره است. بخش اصلی زندگی ما که به انتظار روزهای بزرگ شادی و شادی‌های بزرگ، تلف شده است و تنها در روزهای مواجه‌ با فاجعه‌های ناگهانی زندگی است که ارزش و اهمیت شادی مداوم روزمره احساس می‌شود.

داستان همسایه:

در داستان همسایه، یک روز اتفاقی رخ می‌دهد که همه‌ی ما یا آن را تجربه کرده‌ایم یا ممکن است روزی تجربه کنیم؛ فراموش کردن کلید و پشت در خانه به انتظار نشستن.

این اتفاق ساده و کوتاه که نهایتا تا یکی دو ساعت رفع می‌شود ایده‌ی اصلی داستانی را شکل می‌دهد که در آن خورشیدفر هزارتوهای پیچ در پیچ احساسات آدمی را نشان می‌دهد و در آن خبر از همه چیز هست، از نژادپرستی تا تابوهایی که وجودشان از ما انسان‌های ریاکار و دروغ‌گو می‌سازد.

«زن نشست روی مبل تک نفره‌ای که جلوی پنجره بود. روی میز کنارش مجسمه‌ی زن چینی بود که ماهی بزرگی را به دوش می‌کشید. یک قالی صورتی کم رنگ کف اتاق نشیمن بود و مبدل‌های چوبی سفید که پارچه‌ای به رنگ گل‌های قالی داشت. زن قاب عکس‌های کوچک نقره‌ای  را که به دیوار بود نگاه کرد تا خانواده زن همسایه را ببیند.

صدای زن همسایه آمد: ببخشید من شما را ندیدم تا حالا، شوهرتون رو چرا. همون اقای قدبلند سبزه‌رو هستن؟

شوهرش؟ قدبلند سبزه رو؟ نه شوهرش همان آقای قدبلندی بود که موهای جلوی سرش کم پشت شده بود و با اصرار عینک کائوچویی قهوه‌ای دسته پهنی می‌زد که به صورتش نمی‌آمد.

بله خودش.» [1]

داستان رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم اولین داستان این مجموعه است؛ داستانی به نسبت طولانی‌تر از دیگر داستان‌ها که برخلاف نامی که نویسنده برایش انتخاب کرده است، فضایی سرد و خاکستری دارد. داستان، روایت‌کننده‌ی زندگی مادر و پسری است که تنها زندگی می‌کنند. مادر نقاش است؛ یعنی داستان با توصیفی از خطوط نقاشی او شروع می‌شود برای نشان دادن حال و هوای خانواده که در آن هنر و فرهنگ مهم است هرچند که اوضاع اقتصادی‌شان چنگی به دل نمی‌زند. آن‌ها فقیر نیستند اما متمول و یا حتی از قشر متوسط نیز نیستند. جایی در میانه‌ی این خطوط تلو تلو می‌خورند. در واقع اوضاع‌شان به درستی همان چیزی است که از خانواده‌هایی با والدی تنها می‌شود انتظار داشت. همه چیزخاکستری و معمولی است. دیالوگ‌های ذهنی آن‌قدر دقیق و مطابق واقعیت است که تنها می‌تواند از ذهن نویسنده‌ای توانا برخاسته باشد.

خورشیدفر در این داستان بیش از هرچیز به روابط آدم‌ها نظر داشته است و با صمیمیتی جذاب و دقت نظری شایسته‌ی تشویق همه چیز را نوشته است: 

«وقتی می‌رود مادر سیگار روشن می‌کند. حرصم در آمده که جلوی او سیگار نکشیده. او به آدم‌هایی که به این چیزها فکر می‌کنند به این که چه کاری مودبانه است و چه کاری بی‌ادبانه، می‌گوید چوب. مادر پاهایش را دراز می‌کند و آن قدر نگاهم می‌کند تا از پشت پنجره کنار بیایم و رو به رویش بنشینم.» [2]

داستان از زبان پسر خانواده روایت می‌شود اما این روایت نه روایتی اول شخص و محدود، بلکه روایتی ناظر به تمام جنبه‌ها و با دیدی بیرونی و آگاه است. او از کودکی خود و حال و هوایی که در آن بزرگ شده است می‌نویسد تا بزرگسالی و زمانی که دلباخته‌ی هم‎‌کلاسی دانشگاهش شده است. داستان خط زمانی چند ساله‌ای را در چند صفحه پیش می‌برد و به خوبی از پس این روایت برمی‌آید به گونه‌ای که در آخر، بعد از تمام شدن داستان، خواننده گمان می‌کند که به تماشای فیلمی از رشد و پرورش کودکی در خانه‌ای خالی از پدر نشسته بوده است.  

در داستان‌های خورشیدفر نقش صدای درونی آن‌قدر پررنگ‌ است که کم کم گوش ما نسبت به شنیدن ندای درونی خودمان شنوا می‌شود. جهان‌بینی پیوسته‌ی داستان‌ها به ما می‌گوید که زندگی مطابق خواسته‌ی ما پیش می‌رود؛ اگر درست ببینیم.


[1] (خورشیدفر، 1385:62)

[2] (خورشیدفر، 1385:22)

پرسش های متداول

مطالب پیشنهادی

کتاب های پیشنهادی

شوالیه ناموجود

شوالیه ناموجود

ایتالو كالوینو ,
38,000 تومان
امشب كنار غزل های من بخواب

امشب كنار غزل های من بخواب

افشین یداللهی ,
12,000 تومان
بررسی یک پرونده قتل

بررسی یک پرونده قتل

میشل فوکو ,
58,000 تومان
مادمازل شنل

مادمازل شنل

سی.دابلیو. گورتنر ,
60,000 تومان
انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی

انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی

پابلو نرودا ,
8,500 تومان
Some text some message..