کدام کتاب‌ها کمک می‌کنند تا شروعی تازه داشته باشیم؟

معرفی چند کتاب برای شروع‌های تازه

گروه مترجمان

سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

کتاب درمانی

سوال: چه کتاب‌هایی می‌توانم بخوابم که به من کمک کنند شروعی تازه در زندگی‌ام داشته باشم؟ من به تازگی بعد از 37 سال کار برای یک شرکت بازنشسته شده‌ام و به دنبال یک زندگی تازه هستم.

مایکل پرایم، 53 ساله، پستچی سابق

پاسخ: جوانا توماس-کور، روزنامه‌نگار و منتقد کتاب:

"هر به پایان رساندنی در عین حال یک آغاز است" تی.اس.الیوت در آخرین فراز از چهار کوارتت خویش چنین آورده است؛ اثری که مکاشفه ‌ای پرشور و احساس درباره گذر زمان و اندوه زندگی‌هایی است که به کمال زیسته نشده‌اند. این شاید آخرین چیزی به نظر رسد که بخواهید هنگام شروعی دوباره در زندگی‌تان بخوانید؛ اما در عین حال احتمال اینکه چنین کنید نیز زیاد است: "ما نباید دست از جست‌وجو بکشیم. و در پایان جست‌وجوی‌مان به جایی می‌رسیم که از آن آغاز کرده بودیم و آنجا را برای نخستین بار خواهیم شناخت."

کتاب درمانی

این خلاصه آن چیزی است که در رمان فلیسه بنوزی[1]رخ می‌دهد. هیچ پیک نیکی در کوه کنیا در کار نیست[2] داستان واقعی سه ایتالیایی است که از زندانی در یکی از  اردوگاه‌های جنگی متحدین گریختند و بعد از صعود به کوهی 5 هزار متری، دوباره مخفیانه به اردوگاه بازگشتند. بنوزی ماجرای هیجان ‌انگیز و تکان‌ دهندۀ آن‌ها را چنین توصیف می‌کند: "هر گامی در حکم یک کشف و آغازی نو بود."

بارابارا بردلی هیگرتی[3]، روزنامه‌نگار، در کتاب زندگی بازتصورشده: علم، هنر و فرصت‌های میانسالی[4]این ادعا را مطرح می‌سازد که "میانسالی نه یک بحران، که در حکم یک نوسازی است." هیگرتی که در دهه ششم عمرش خود را برای یک مسابقه دوچرخه ‌سواری آماده می ‌کرد، می‌گوید بهتر است به جای شادی، در تعقیب هدفی باشیم.

این ایده که زندگی در انزوا تنها ما را مضطرب ‌تر می‌سازد، محور رمان خوشبختی[5] است. این اثر آمیناتا فورنا[6]  درباره دو فرد میانسال -یکی اهل غنا و دیگری آمریکایی- است که تلاش می ‌کنند زندگی‌شان را از نو آغاز کنند. این رمان پر از پیوند‌های غیرمنتظره میان انسان‌ها و لذت زندگی است. جهانی آن بیرون است و انتظار شما را می‌کشد.

و در آخر به درخت‌ها[7]می‌رسیم؛ اثری از فیلپ لارکین[8] که همزمان با نزدیک شدن بهار کمک می‌کند شما نیز فصل جدیدی در زندگی‌تان بگشایید:

هنوز هر ماه می  
 قلعه‌های ناآرام  
با شدت تمام فریاد برمی‌آورند!
گویا چنین می‌گویند:

سال گذشته مرده
از نو بیآغاز! 
از نو بیآغاز! 
از نو بیآغاز!


منبع: گاردین
کتاب‌درمانی مجموعه‌ی پیشنهاد کتاب است، این کتاب‌ها هر کدام بنا به پرسشی مشخص یا موضوعی معین انتخاب می‌شوند.


[1]. Felice Benuzzi

[2]. No Picnic on Mount Kenya

[3]. Barbara Bradley Hagerty

[4]. Life Reimagined: The Science, Art and Opportunity of Midlife

[5]. Happiness

[6]. Aminatta Forna

[7]. Trees

[8]. Philip Larkin

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

هیچ پیک نیکی در کوه کنیا در کار نیست داستان واقعی سه ایتالیایی است که از زندانی در یکی از اردوگاه های جنگی متحدین گریختند و بعد از صعود به کوهی 5 هزار متری، دوباره مخفیانه به اردوگاه بازگشتند. بنوزی ماجرای هیجان ‌انگیز و تکان‌ دهنده آن ها را چنین توصیف می کند: "هر گامی در حکم یک کشف و آغازی نو بود".

مطالب پیشنهادی

کتاب­‌های کدام نویسنده‌ها کمک می‌کنند با پیرشدن کنار بیاییم؟

کتاب­‌های کدام نویسنده‌ها کمک می‌کنند با پیرشدن کنار بیاییم؟

معرفی چند کتاب برای کنار آمدن با پیری

کدام کتاب‌های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

کدام کتاب‌های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

چه کتاب­‎هایی بخوانیم تا امید به جریان زندگی ما برگردد؟

وقتی کتاب­‌ها درمان هستند

وقتی کتاب­‌ها درمان هستند

کتاب‌درمانی مجموعه‌ی پیشنهاد کتاب است، این کتاب‌ها هر کدام بنا به پرسشی مشخص یا موضوعی معین انتخاب می‌شوند.

کتاب های پیشنهادی