کدام کتاب‌های داستانی اروپایی عشق به رمان‌های مدرن را زنده خواهند کرد؟

معرفی چند کتاب برای زنده شدن عشق به رمان­‌های اروپایی

گروه مترجمان

سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸

کتاب‌های داستانی اروپایی عشقی

سوال: وقتی جوان بودم جویس و بکت خواندم. خواندن شیرفروش[1] از آنا برنز و لینکلن در باردو نوشتۀ جورج ساندرز علاقۀ مرا به رمان‌های مدرن دوباره زنده کرده است. ادبیات اروپایی علاقۀ اصلی من است و به رمان­های مدرنی نیاز دارم که این علاقه را هدایت کند. کدام کتاب­ها را معرفی می‌کنید؟

سوال از: بازنشستۀ سلامت، ۷۰ ساله، تورنتو

پاسخ از: الکس پرستون، نویسنده و منتقد

شعار «نو کن» و روحیۀ آزمایش‌گر و چالش‌جوی مدرنیسم با «موقوفی بودن» ادبیات فاصلۀ زیادی داشت. همین روحیه موتوری بود که ادبیات را رو به جلو می‌راند. اگر تا به حال آثار روبرتو بولنیو را نخوانده‌اید، نگاهی به کتاب‌هایش بکنید. درست است، او اهل اروپا نیست و ملیت شیلیایی دارد، اما دو رمان معرکۀ او کارآگاهان وحشی[2] و ۲۶۶۶ برق از سرتان می‌پراند. ناتاشا ویمر این دو کتاب را با ترجمۀ درخشانی به انگلیسی بازگردانده است.

کتاب درمانی

اخیراً عاشق نوشته‌های نویسندۀ لهستانی به نام اولگا توکارچوک شده‌ام. از کتاب پروازها[3] شروع کنید که برندۀ جایزۀ بین‌المللی من بوکر است، بعد سراغ شاهکار بعدی‌اش، زیستن زیر سایه‌های بزرگ[4] بروید. مترجم پروازها به انگلیسی جنیفر کرافت و مترجم زیستن.. آنتونیا لوید جونز است.

سال‌ها نوشتۀ آنی ارنو با ترجمۀ آلیسون ال استرایر ظاهراً خودزندگی‌نامۀ نویسنده است، اما اگر یک کتاب بتواند همزمان پیچیده و تکه‌تکه باشد، این کتاب چنین است. این رمان با ارائۀ کولاژی از تصاویر، قسمت‌ها، خاطرات و پروازهای خیال است و در حوالی حقیقت می‌چرخد. صدای راوی گاهی اول شخص جمع است و گاهی سوم شخص مفرد. رمان فوق‌العاده‌ای است، انگار کار جی. ام کوتزه با جوان دیدیون ترکیب شود.

چند پیشنهاد دیگر: برویم سراغ نابغه‌ای که ژوزه ساراماگو نام دارد (یا متاسفانه داشت). با کوری شروع کنید و بعد سراغ بینایی بروید. ترجمۀ اولی کار جیووانی پونتیری و بعدی مارگارت جول کاستاست. کتاب آخر مارلون جیمز، پلنگ سیاه، گرگ قرمز[5] را به همه پیشنهاد کرده‌ام. اما اگر دنبال رمان‌هایی هستید که مرزهای زبانی و فرمی را جابه‌جا می‌کنند، سراغ دو کار متقدم‌تر بروید: تاریخچۀ مختصر هفت قتل [6] که جایزۀ بوکر را از آن خود کرده است و اثر فوق‌العادۀ کتاب زنان شب[7].

سر آخر اینکه آلی اسمیت یکی از بزرگترین رمان‌نویسان زندۀ و ویرجینیا وولف دوران ماست. چهارگانۀ فصلی او را بخوانید (هیچ‌وقت تا این حد منتظر چاپ شدن رمانی نبودم که منتظر چاپ تابستان هستم). هردوبودن[8] و تصادفی[9] و همۀ آثارش را بخوانید.

کوری | نشر مروارید (گالینگور)

نویسنده:
ژوزه ساراماگو
ناشر:
مروارید
مترجم:
اسدالله امرایی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

بینایی

نویسنده:
ژوزه ساراماگو
ناشر:
مروارید
مترجم:
اسدالله امرایی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


منبع: گاردین
کتاب‌درمانی مجموعه‌ی پیشنهاد کتاب است، این کتاب‌ها هر کدام بنا به پرسشی مشخص یا موضوعی معین انتخاب می‌شوند.


[1] Milkman

[2] The Savages Detectives

[3] Flights

[4] Drive Your Plow Over the Bones of the Dead

[5] Black Leopard, Red Wolf

[6] A Brief History of Seven Killings

[7] The Book of Night Women

[8] How to Be Both

[9] Accidental

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

کتاب پروازها که برنده جایزه بین المللی من بوکر است و کتاب زیستن زیر سایه های بزرگ. مترجم پروازها به انگلیسی جنیفر کرافت و مترجم زیستن.. آنتونیا لوید جونز است.

سال ها نوشته آنی ارنو با ترجمه آلیسون ال استرایر ظاهراً خود زندگی نامه نویسنده است، اما اگر یک کتاب بتواند همزمان پیچیده و تکه تکه باشد، این کتاب چنین است. این رمان با ارائه کولاژی از تصاویر، قسمت ها، خاطرات و پروازهای خیال است و در حوالی حقیقت می چرخد.

مطالب پیشنهادی

چگونه رمان‌‎ها به کمک ما برای رفع خستگی می‌آیند؟

چگونه رمان‌‎ها به کمک ما برای رفع خستگی می‌آیند؟

معرفی چند رمان برای اینکه پناهگاه خستگی­‌مان باشند

چگونه کتاب‌­‎ها می­‎توانند به فراموشی عشقی ناکام کمک کنند؟

چگونه کتاب‌­‎ها می­‎توانند به فراموشی عشقی ناکام کمک کنند؟

چه کتاب‌هایی بخوانیم تا با شکست عاطفی کنار بیایم؟

چگونه کتاب‌خوان حرفه‌ای شویم؟

چگونه کتاب‌خوان حرفه‌ای شویم؟

کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای را بسیار تحسین می‌کنند. می‌خواستم بدانم برای تبدیل شدن به یک کتاب­‌خوان حرفه­‌ای حداقل کدام کتاب‌ها را باید بخوانم؟

کتاب های پیشنهادی