کدام کتاب‌ها می‌توانند در درک و پذیرش عقاید دیگران ما را کمک کنند؟

سدی جونز، رمان‌نویس، بهترین کتاب‌ها را برای برانگیختن نهانی و غیرمستقیم همدلی توصیه می‌کند

گروه مترجمان

سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

(2 نفر) 5.0

جان لو کاره John Le Carre

«می‌خواهم درباره‌ی کتابی که قرار است به پدرم هدیه بدهم، از شما مشاوره بگیرم. او در دهه‌ی ششم زندگی‌اش بوده، روزنامه‌های دیلی‌میل را می‌خواند و بسیار سرسخت و یک‌دنده است. می‌خواهم کتابی به او بدهم که به او کمک کند تا درباره‌ی چگونگی تفکرش نسبت به جهان از خود سوال کند.»

سوال از فیونا، بیست‌و‌سه ساله، از لندن

پاسخ از سدی جونز[1]، نویسنده‌ای که نسخه‌ی فیزیکی آخرین رمانش به نام مارها[2] به‌تازگی منتشر شده است. 

او می‌نویسد: «این یک مشکل است؛ [کاری که شما می‌کنید مانند این است که] می‌خواهید گاوصندوق را بشکنید، نه این‌که آن را باز کنید. هیچ چیز آرامش‌بخش‌تر از موفقیت یک خواننده برای غلبه بر حالت تدافعی‌اش نیست. کتاب پرفروش‌ و برنده‌ی جایزه‌ی کاستا جاناتان کو[3] به نام کتاب انگلستان میانه[4] را امتحان کنید. پدرت هم با این واقعیت که این کتاب را یک مرد نوشته است همدلی می‌کند و هم جذب جلد رنگارنگ آن با تِم روستایی می‌شود. این کتاب به‌وضوح یک رمان سیاسی است، بدون این‌که ذره‌ای دنبال بحث و جدل باشد و شخصیت اصلی آن از جمله شخصیت‌‌هایی در ادبیات است که بسیار مودب و محترم بوده و به‌ندرت به کسی توهین می‌کند.

ممکن است پدرتان شما را فردی ساده‌لوح فرض کند؛ پس شاید بتوانید با ارائه‌ی یک کلاسیک معتبر او را به روشی هوشمندانه فریب دهید. صمیمیت بی‌دریغ دیکنز[5] را امتحان کنید؛ کسی که در کتاب دوریت کوچک[6] و سرود کریسمس[7] با بیان مخالفت سیاسی و اجتماعی، وضعیت اسفناک بی‌خانمان‌ها را طور دیگری به خواننده‌ها نشان می‌دهد. جمله‌ی «اگر ترجیح می‌دهند بمیرند، بهتر است این کار را بکنند و جمعیت اضافی و مازاد را کاهش دهند.» می‌تواند مستقیماً از صفحات مطالعه‌ی روزانه موردعلاقه‌ی پدر شما باشد.

سرود کریسمس | نشر افق

نویسنده:
چارلز دیکنز
ناشر:
افق
مترجم:
محسن سلیمانی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

اگر احساس می‌کنید جسورتر هستید، می‌توانید از دسته‌ی موردعلاقه‌ی او دور شوید و هم‌چنان کتابی پرفروش را انتخاب کنید که او وحشت نکند و آن را پس نزند. سری رمان‌های جذاب قصه‌های شهر[8] اثر آرمیستید موپین[9] که میلیون‌ها نفر آن را می‌پرستند و تلویزیون نیز از آن اقتباس کرده است، به‌طور فریبنده‌ای چالش‌برانگیز است. پدر شما ممکن است با توجه به علاقه‌ای که به مایکل تولیور[10] دارد، متوجه حالتی در خود شود که تشویقش می‌کند دیگر نگران نباشد و از ملاقات با یک غریبه لذت ببرد.

اگر فکر می‌کنید این کتاب مناسب نیست، می‌توانید کتاب فوق‌العاده‌ی چیماماندا انگزی آدیچی[11] به نام امریکانا[12] را _که درباره‌ی مهاجران نیجریه‌ای در آمریکاست_ به او ارائه دهید؛ چرا که موضوعی آشنا را بررسی می‌کند: اگر آن‌ها در کشور خود می‌ماندند خوشحال‌تر بودند یا خیر؟ و دیدگاه و تجربه‌ی نهایی می‌گوید قطعا ًچنین نخواهد بود. من قطعاً دیدگاه‌های گوناگون کسانی که نبوغ نوشتن آدیچی را تشخیص نمی‌دهند، قبول نداشته و با آن‌ها مخالفم.

در نهایت، می‌خواهم یک کتاب بزرگ از نویسنده‌ی محبوب ساختارشکن، جان لوکاره[13]، پیشنهاد کنم. او ممکن است به اندازه‌ی جورج اورول[14] برجسته نباشد، اما اثر مامور در حال دویدن در زمین[15] برای هدفی که شما مد نظر دارید، بسیار مناسب است.


منبع: گاردین


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Sadie Jones

[2]- The Snakes

[3]- Jonathan Coe

[4]- Middle England

[5]- Dickens

[6]- Little Dorrit

[7]- A Christmas Carol

[8]- Tales of the City

[9]- Armistead Maupin

[10]- Michael Tolliver

[11]- Chimamanda Ngozi Adichie

[12]- Americanah

[13]- John Le Carré

[14]- George Orwell

[15]- Agent Running in the Field

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

نوبل ادبیات ۱۹۰۳

نوبل ادبیات ۱۹۰۳

بیورنستی یرنه بیورنسون، برنده نوبل ادبیات در سال ۱۹۰۳

کدام کتاب‌ها می‌توانند در پذیرش و تحمل طلاق والدینم به من کمک کنند؟

کدام کتاب‌ها می‌توانند در پذیرش و تحمل طلاق والدینم به من کمک کنند؟

فرانچسکا سگال کتاب‌هایی برای پذیرش و تحمل طلاق پیشنهاد می‌کند

چه کتاب‌هایی در دوران بازنشستگی الهام بخش من هستند؟

چه کتاب‌هایی در دوران بازنشستگی الهام بخش من هستند؟

نیکی جرارد، نویسنده و روزنامه‌نگار، به ما می‌گوید چه کتاب‌هایی را در دوران بازنشستگی بخوانیم

کتاب های پیشنهادی