بهترین رمان‌های نویسندگان زن معاصر

بهترین نویسندگان زن داستان‌های مدرن از لیلا سلیمانی تا نینا استیبه

گروه مترجمان

سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱

(2 نفر) 4.5

لیلا سلیمانی

«داستان‌های مدرن زنان را تا به حال نخوانده‌ام و نمی‌دانم از کجا شروع کنم تا این کمبود برطرف شود. در این روزگار که صدای زنان بیش از هر زمان دیگری نیاز به شنیده شدن دارد، من ناخواسته فرهنگی را گسترش می‌دهم که به آن اعتقادی ندارم. اما از کجا شروع کنم؟ من با کمال میل چند سال آینده را صرف خواندن رمان‌های نویسندگان زن معاصر خواهم کرد، اما به راهنمایی نیاز دارم. لطفاً کمکم کنید.»

سوال از شخصی ۴۰ ساله از کمبریج، تمایل دارد ناشناس بماند

پاسخ از الکس کلارک[1]، منتقد روزنامه‌ی انگلیسی گاردین، محقق و مدیر هنری کلمات و ادبیات در جشنواره‌ی شهر بَت. کارشناس ما بهترین نویسندگان زن داستان‌های مدرن را از لیلا سلیمانی[2] تا نینا استیبه[3] معرفی می‌کند.

«سلام. چقدر خوشحالم از وجود انسان‌هایی همچون شما که این‌گونه آماده‌ی خواندن هستند. بدیهی است که برای یافتن پاسخ، می‌توانید به نامزدهای فعلی و قبلی جایزه‌ی داستان زنان _فهرست طولانی 2018_  و بسیاری از فهرست‌های مشابه مراجعه کنید؛ اما اگر بخواهم دقیق‌تر راهنمایی کنم، باید بگویم سؤال شما خود ابهام دارد. بهتر است بگویید چه نوع نوشته‌ای را دوست دارید؟ چه نوع داستانی برایتان جذاب بوده و شما را به وجد می‌آورد؟

اگر به دنبال ژانر تاریخی هستید، کتاب ساحل منهتن آخرین نوشته‌ی هیلاری مانتل[4]، لیسا ایوانز[5] و جنیفر ایگان[6] یا نیمه‌ی خورشید زرد اثر چیماماندا نگوزی آدیچی[7] می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند و اگر طرفدار آثار ترجمه‌شده‌ی ژانر تخیلی هستید، شاید بخواهید در بطن رمان‌‌هایی مانند کتاب سفید نوشته‌‌ی هان کانگ[8] با ترجمه‌ی دبورا اسمیت[9] یا کتاب لالایی لیلا سلیمانی با ترجمه‌ی سم تیلور[10] کمی تخیل‌ کشف کنید. آیا دوست دارید با نینا استیبه بخندید یا با هانیا یاناگیهارا[11] گریه کنید؟

هیلاری مانتل و لیسا ایوانز و جنیفر ایگان و نگوزی آدیچی و هان کانگ و لیلا سلیمانی

مشکل را می‌بینید؟ دنیای کتاب‌ها به‌طور خارق‌العاده‌ای متعدد و متنوع است و شما با فرصت دادن به هر یک از آن‌ها، امتحان کردن و خواندنشان، می‌توانید محتوایی که بیشتر دوست دارید را پیدا کنید. امیدوارم این کتاب‌ها برایتان جالب باشند، نه خسته‌کننده. همچنین در این‌جا تعدادی از نویسندگان زن معاصر که من به آن‌ها علاقه دارم، از باسابقه‌‌ها تا نویسندگان نوظهور آورده شده است: جین اسمایلی[12]، دبورا لوی[13]، جنی آفیل[14]، آن انرایت[15]، کارمن ماریا ماچادو[16] و سارا ماس[17].»


منبع: گاردین


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Alex Clark

[2]- Leila Slimani

[3]- Nina Stibbe

[4]- Hilary Mantel

[5]- Lissa Evans

[6]- Jennifer Egan

[7]- Ngozi Adichie

[8]- Han Kang

[9]- Deborah Smith

[10]- Sam Taylor

[11]- Hanya Yanagihara

[12]- Jane Smiley

[13]- Deborah Levy

[14]- Jenny Offill

[15]- Anne Enright

[16]- Carmen Maria Machado

[17]- Sarah Moss

دیدگاه ها

کاربر مهمان ۱۴۰۱/۰۷/۲۰

قسمتی که نوشته شده «چه نوع داستانی در قایق شما شناور است» کمی نامفهومه. شاید بهتر بود که مترجم محترم می‌نوشتند «قایق شما در چه سبکی از داستان / ژانر شناور است»

آوانگارد ۱۴۰۱/۰۹/۲۸

ممنون از شما. این قسمت از مطلب مجددا بازنویسی شد.

مطالب پیشنهادی

کدام کتاب‌ها به‌خوبی از تنهایی حرف می‌زنند؟

کدام کتاب‌ها به‌خوبی از تنهایی حرف می‌زنند؟

الکس کلارک، منتقد، نویسنده و سخنگو به این سوال می‌دهد

کدام رمان‌های مدرن می‌توانند مرا دوباره به داستان‌خواندن علاقه‌مند کنند؟

کدام رمان‌های مدرن می‌توانند مرا دوباره به داستان‌خواندن علاقه‌مند کنند؟

معرفی چند کتاب برای علاقه ­‎مندی دوباره به داستان­ خواندن

کدام رمان ها را بخوانیم تا با ضربه‌های دشوار زندگی سازش کنیم

کدام رمان ها را بخوانیم تا با ضربه‌های دشوار زندگی سازش کنیم

نویسنده و منتقد جولی میرسون می‌نویسد

کتاب های پیشنهادی