از روزها

مروری بر سال 1401

آوانگارد

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

(2 نفر) 5.0

مروری بر سال 1401

گفتن از روزهای ما ساده نیست. هرگز ساده نبوده است؛ اما در روزهایی که ما را بی‌رحمانه به لامکانِ بیداد می‌برند، چه چاره جز نوشتن؟ جز گفتن و شنیدن و خواندن و سرودن؟ و آیا این‌چنین نیست که می‌توان معنای بودن، اقامه‌ی حضور و فریادِ زندگی را نمایان ساخت؟ اولین سال از قرن و عصر جدید ایرانیان رو به پایان است؛ پایانی که به آغاز می‌پیوندد و از نو جوانه می‌زند. در میانه‌ی این غروب‌ها و طلوع‌ها ما کوشیده‌ایم و می‌کوشیم چراغی خُرد از تفکر و آگاهی روشن کنیم. کوششی که بدون همراهی و همدلی شما میسر نبوده و نیست.

آوانگارد در سالی که گذشت در راستای مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود، بیش از 140 نوشتار در حوزه‌های گوناگون ادبیات ایران و جهان منتشر کرده و امیدوار است دریچه‌ای به دنیای کتاب‌ها و راوی نگاهی نو باشد. از خواندن و آموختن گفته‌ایم و می‌گویم و یادآوری این ضرورت را از مهم‌ترین وظایف خود می‌دانیم. مطالب‌ منتشرشده در دسته‌بندی‌های متنوعی مانند ادبیات، داستان، نمایشنامه، هنر، فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، سیاست، اقتصاد، موسیقی، سینما، شعر، زنان و... گونه‌هایی چون جنایی، عاشقانه، ناواقع‌گرا، رازآلود، وحشت، علمی تخیلی و... در بخش معرفی و بررسی کتاب قرار دارند.

 آوانگارد همچنین شامل بخش‌های دیگری است.

آوانگارد یک کتابخانه‌ی مجازی است، نه یک کتاب‌فروشی؛ اما این امکان را برای خوانندگان خود فراهم کرده است که اگر مایل به تهیه یا هدیه دادن کتابی بودند، این خرید را به شیوه‌ی آوانگارد انجام دهند. بخش خرید کتاب در راستای تحقق همین هدف طراحی شده است.

آوانگارد ضمن ابراز اندوه و تأسف از وقایع ناگوار سال 1401 و ادای احترام به تمامی هم‌وطنان شریف و آزاده‌مان، برای تمامی خوانندگان و همراهان خود در سال پیش‌رو مِهر و نور طلب می‌کند.

«ترجیح می‌دهم که درختی باشم 
در زیر تازیانه‌ی کولاک و آذرخش 
با پویه‌ی شکفتن و گفتن 
تا 
رام‌ْصخره‌ای 
در ناز و در نوازش باران 
خاموش از برای شنفتن»[1]


منابع: شفیعی کدکنی، محمدرضا، از بودن و سرودن، تهران، نشر توس، 1357


[1]- شفیعی کدکنی، 1357: 52- 53

    دیدگاه ها

    در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

    مطالب پیشنهادی

    عشق در خلال جنگ...

    عشق در خلال جنگ...

    مروری بر کتاب کودک عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی نوشته‌ی جمشید خانیان

    من پیش از هر چیز یک نویسنده هستم

    من پیش از هر چیز یک نویسنده هستم

    رومن گاری: مروری بر زندگی و آثار

    روز بدون پوشک

    روز بدون پوشک

    معرفی کتاب کودک روز بدون پوشک نوشته‌ی لیز فلچر

    کتاب های پیشنهادی