جنسیت ما چگونه زندگی‌مان را تغییر می‌دهد؟

مروری بر کتاب مردم شناسی جنسیت نوشته‌ی نرسیسیانس

نسرین ریاحی‌پور

یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸

کتاب مردم شناسی جنسیت

مردم شناسی جنسیت نقش و تاثیر جنسیت را در موقعیت­‌های اجتماعی بررسی می­‌کند. بدان معنا که رفتارها، نقش‌­ها، کنش­‌ها و اندیشه­‌هایی را که جامعه به واسطۀ جنسیت افراد از آن­‌ها انتظار دارد،مطالعه می­‌کند و به تفاوت­‌ها و تحولات این انتظارات و به طور کلی شرایطی که در جوامع گوناگون از گذشته تا امروز حاکم بوده است، می‌­پردازد.

کتاب مردم شناسی جنسیت در هر فصل به موضوعى در حوزۀ كاری‌­اى كه از نامش بر مى­‌آيد پرداخته و بسيارى از باورهاى عمومى در جهان را دربارۀ جنسيت به چالش مى­‌كشد و بر اساس يافته­‌هاى مستند تاكيد مى­‌كند كه نقش­‌های اجتماعی بسته به وضعیت زیستی، بوم شناسی، فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته و الگوی حتمی و غیرقابل تغییری ندارند. اگرچه برخى از الگوهاى حيات بر اساس بدن­‌مندى هر كدام از دو جنس به سبک زندگى خاصى انجاميده است؛ اما گروه‌­هاى اجتماعى معدودى آن را نقض كرده­‌اند.

براى مثال بر اساس تحقيق مارگارت ميد (1935-1950) در پاپوای گین­نو  سه قبيله در یک جزیره زندگى مى­‌كردند كه نقش­‌هاى جنسيتى در هر كدام از آن‌ها متفاوت بود. فعاليت‌­هاى زنان و مردان در يكى ازين قبايل به شيوۀ مرسوم در امريكا شباهت داشت؛ در قبيلۀ ديگر زنان تندخو بودند و رفتارى از خود بروز مى‌دادند كه از مردان انتظار مى‌­رود:«در جامعه شامبولی مردان موی خود را فر می دادند، به بازار می­‌رفتند و برای خود خرید می­‌کردند و وسایل تزیینی برای خودشان تهیه می‌­نمودند. ولی زن‌­ها کارهای مدیریتی انجام داده و توان بهتری برای کار داشتند و کمتر از مردها به اشیای تزیینی اهمیت می‌دادند.»(نرسیسیانس1383 :40-41)

در جای دیگری از كتاب داستان مردان شکارچی و زنان‌ گرداور روايت مى‌­شود، نقشى كه در بيشتر نقاط معمول بوده و ريشه در وظايف مادرى داشته است. اما در ادامه به نقش جامعه در تحمیل نقش‌های جنسیتی به کودکان اشاره شده و صحبت از جنسیت‌زدگی زبان و فهم باورهای جنسیتی یک جامعه از خلال توجه به اصطلاحات و کاربردهای واژگان در آن به ميان آمده است.

در نهايت بحث‌هاى مربوط به احقاق حقوق زنان، تبعيض جنسيتى و نظریات جامعه شناسان و انسان شناسان دربارۀ جنسیت مطرح مى­‌شوند.

کتاب مردم شناسى جنسيت بينشى كلى و ضرورى دربارۀ ريشه هاى باورهاى درست و نادرست در زمينۀ جنسيت به مخاطب مى‌دهد، بينشى بر اساس مستندات علمى كه به سلامت رفتار در جامعه كمک خواهد كرد.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

کتاب مردم شناسی جنسیت در هر فصل به موضوعى در حوزه كاری ­اى كه از نامش بر می ­‌آيد پرداخته و بسيارى از باورهاى عمومى در جهان را درباره جنسيت به چالش می ­‌كشد و بر اساس يافته ­‌هاى مستند تاكيد می كند كه نقش ­‌های اجتماعی بسته به وضعیت زیستی، بوم شناسی، فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته و الگوی حتمی و غیرقابل تغییری ندارند.

کتاب مردم شناسى جنسيت بينشى كلى و ضرورى درباره ريشه هاى باورهاى درست و نادرست در زمينه جنسيت به مخاطب می دهد، بينشى بر اساس مستندات علمى كه به سلامت رفتار در جامعه كمک خواهد كرد.

مطالب پیشنهادی

مردها نقشه‌خوان‌های بهتری نیستند

مردها نقشه‌خوان‌های بهتری نیستند

بهترین کتاب‌ها درباره افسانه‌های جنسیتی کدام‌اند؟

دراندرونی مردان قاجاری

دراندرونی مردان قاجاری

مروری بر کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش نوشته‌ی افسانه نجم آبادی

میل بی‌نهایت قدرتمندی در انسان از چه نشات می‌گیرد؟

میل بی‌نهایت قدرتمندی در انسان از چه نشات می‌گیرد؟

مروری بر کتاب انسانیت: تاریخ اخلاقی سدۀ بیستم نوشته‌ی جاناتان گلاور

کتاب های پیشنهادی