روزهای سیاه پنبه چینی

مروری بر کتاب ریشه‌ها نوشته‌ی «الکس هیلی»

نسرین ریاحی‌پور

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

کتاب ریشه ها

حدود پنج قرن پیش، پس از آن که اروپایی‎­ ها تصمیم به زندگی در قارۀ امریکا گرفتند؛ نیاز شدیدی به نیروی کار برای توسعه و پیشبرد زندگی ایده­‎آ‎ل خود داشتند. آنها این نیروی کار رایگان را با انتقال سیاه‎پوستان افریقایی و به بردگی گرفتن آنان تامین کردند. این که چه بر این مردمان گذشته است و چگونه بخشی از جامعۀ امریکایی امروز شده­‎اند؛ ماجرایی است که «الکس هیلی»، یک وکیل سیاه پوست امریکایی، در کتاب ریشه ‎­ها روایت می‎­کند. او در این کتاب به گذشته‎­ ای دور می‎­رود و بازگو می­‎ک ند که اجدادش با چه آداب و رسومی در قبیله خود زندگی می‎­ک ردند، غذا به دست می‎ ­آوردند و لباس می­‎ پوشیدند، قوانین حاکم بر اجتماع شان چه بود و چطور تاریخ ­شان را بی آنکه بنویسند به نسل بعد انتقال می ‎­دادند. پس از آن است که خواننده با یکی از شخصیت­‎ها، کونتا کینته، راهی سفری دراز می­‎ شود و تاریخ ربایش و به بردگی گرفتن سیاهان را از نزدیک لمس می­‎ کند.

ریشه ­‎ها نیمه مستندی مردم‎ شناسانه با توصیف‎ ­های دقیق است و برای کسی که عادت به سیل حوادث دارد، ممکن است گاهی کسل‎کننده شود؛ اما با گذر از صفحات ابتدایی، کم‎کم بر سرعت داستان افزوده می­‎شود و خوانده نسل به نسل با قهرمانان پیش می‎­رود تا به جامعۀ امروز امریکا برسد که همچنان درگیر نژادپرستی است. او در کشتی بزرگی در غل و زنجیر دراز می­‎کشد و سیاهی پوستش به تاریکی محیط شرجی و خفه کف کشتی می­‎پیوندد و با بی‎شمار افریقایی اسیر شده دیگر یکی م ی­‎شود. در مزارع پنبه زیر آفتاب داغ با کمترین غذای ممکن و ساعت کاری طولانی با مرگ می­‎ جنگد و نمی ­‎داند؛  آیا صبح فردا را خواهد دید.

از خلال این رمان بلند شاید بتوان درک کرد که انسان نبودن به معنای برخورداری از حقوق انسانی در عین زنده بودن چه حسی دارد. همچنین استعمار و زیاده‎ خواهی غرب را بیشتر شناخت و دانست که رفاه غرب به ازای رنج، شکنجه و تجاوز به بی‎گناهان به دست آمده است. در حقیقت بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان بر جنازه بشریت ایستاده ­‎اند و آن جا مهر و نوع دوستی، صداقت و انسانیت، عدالت و اخلاق پوسته‎ایست برای پوشاندن گذشته­‎ ای وحشیانه. 


الکس هیلی، ریشه ­‎ها، چاپ ،مترجم علیرضا فرهمند، نشر امیر کبیر

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر امیر کبیر.

سال 1976 منتشر شده است.

برنده جایزه ی پولیتزر و برنده ی جایزه ی بانکارلا در سال 1978 شده است.

مطالب پیشنهادی

مالیخولیای سیب‌زمینی‌های کرم‌زده

مالیخولیای سیب‌زمینی‌های کرم‌زده

نگاهی به مرگ ‌قسطی، اثر برگزیده لویی فردینان سلین

از خاکستر صدای خنده می‌آید

از خاکستر صدای خنده می‌آید

مروری بر کتاب ژرمینال، اثر امیل زولا

آبنبات و جنگ

آبنبات و جنگ

نگاهی به کتاب «جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» اثر سوتلانا آلكساندرونا الكسیویچ

کتاب های پیشنهادی