عشق تمام چیزی است که زندگی را می‌سازد و زندگی آن را می‌سازد

مروری بر کتاب فراتر از بودن نوشته‌ی کریستین بوبن

مانا مبینی

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

کریستین بوبن فراتر از بودن

افراد مختلف به دلایل مختلفی کتاب می­‌خوانند. هر کسی، در هر لحظه­‌ای و در هر بخشی از زندگی خود، با توجه به جایگاهی که دارد، نوع خاصی از کتاب­‌ها را انتخاب می­‌کنند تا به او مطلبی را بیاموزد، علمی را توضیح دهد، داستانی را روایت کند و یا فقط او را سرگرم کند؛ اما فراتر از بودن ، روایتی است فراتر از سن و جنسیت و مکان و زمان و شرایط زندگی و...

کتاب فراتر از بودن، زندگی را روایت‌ می‌­کند و برای هر مفهومی که شاید به سختی قابل توصیف باشد، تعریفی ارائه می­‌دهد که هر خواننده‌ای آن را می­‌داند اما نمی‌­داند‌. می­‌داند چون مفاهیمی مانند غم، شادی، زیبایی، امید، مرگ، زندگی و عشق برای هر انسانی قابل درک است و نمی­‌داند چون تمامی این مفاهیم انتزاعی هستند‌ و هر کسی برداشت درونی خویش را از آن دارد‌؛ اما کریستین بوبن این معانی را در قالبی می­‌نویسد که هرکسی قادر به لمس آن باشد.

فراتر از بودن درمورد عشق به زنی است که در چهل و چهار سالگی می­‌میرد.
زن آن طور که توصیف می­‌شود، مفهوم شادی و غم و زندگی و مرگ را در خود زنده می‌کند‌.
اما آنچه به خود زن‌ معنا می­‌دهد چیست؟

مهم­‌ترین ویژگی فراتر از بودن این است که مقرر شده تا داستان عشق راوی ناشناس به زنی ناشناس باشد؛ اما مخاطب با مطالعه آن متوجه می‌­شود که داستان درمورد خود اوست. درمورد زندگی و مرگ. درمورد شادی و غم و درمورد عشق.
عشق به مفهوم چیزی فراتر از یک سخن توصیف می‌­شود‌.
عشقی فراتر از یک زن یا یک مرد. عشق به مفهوم آنچه باعث روشنی می­‌شود‌. آنچه راهی را به انسان نشان می‌­دهد‌. آنچه دلیلی می‌­شود، برای زندگی. آنچه که مرگ و زندگی و خنده و گریه را معنا می‌­دهد و آنچه هر کسی را به خودش می‌­رساند.

عشق، از دیدگاه نویسنده، در مفهوم‌ حقیقی خود پس از مرگ معشوق از بین‌ نمی‌­رود و حتی عاشق را از زندگی سیر نمی‌­کند. بلکه باعث عشقی شدیدتر به زندگی ‌می‌­شود.
نویسنده از توصیفات زمانی و مکانی و ظاهری و درونی بهره می‌­گیرد تا توضیح دهد که زن، بزرگترین و بهترین‌ اتفاقی است که در زندگی­‌اش افتاده است. در این توصیفات هرگز اغراقی وجود ندارد. دروغی گفته‌ نمی‌­شود و ذره­‌ای زیاده‌روی اتفاق نمی‌­افتد.

کریستین بوبن فراتر از بودن

همگی توصیفات دقیقی هستند که حتی گاه و بیگاه شامل ویژگی­‌هایی بد و منفی نیز می‌­شوند، اما آنچه وجه تمایز این عاشقانه با عاشقانه­‌های دیگر است، آن است که در عین اجتناب از اغراق و خوش­بینی بیش از اندازه در روایت و توصیف، تنها، نحوه نگرشی همراه با عشق را معرفی می‌­کند که تمام نیاز مخاطب را به شنیدن توضیحات اضافه و بیان خوبی­‌ها و خوشی­‌های افراطی مطلقا از بین می­‌برد. 
از ویژگی­‌های دیگر این کتاب، توصیفات دقیق و تاثیر­گذار آن است که باعث ملموس شدن روایت می­‌شود. نام بردن از مکان­‌ها و تاریخ­‌های دقیق، توضیح خرده داستان‌­هایی که در معنای کلی تاثیری ندارند، اما اثرگذاری روایت را چند برابر می‌­کنند و توضیح حالات افراد به طور کامل، باعث می­‌شود که مخاطب همه چیز را در حین‌خواندن، ببیند و بشنود و احساس کند.

روایت فراتر از بودن پس از مرگ زن آغاز می‌­شود و حدود یک سال بعد به پایان‌ می­‌رسد و چند ماه را روایت‌ می‌کند و البته به مخاطب نشان می­‌دهد که این یک سال درواقع نماینده­‌ای از تمام سال­‌های زندگی راوی است، هم در حین زندگی زن و هم پس از مرگ او‌‌. ۱۶ سالی که همراه زن بود و پس از مرگ او نیز تا آخر عمرش.

مخاطب در این چند فصل، با بزرگ‌ شدن فرزندان زن قبل و بعد از مرگش، روزها و شب­‌هایش، خانه­‌اش‌، گلدان­‌هایش، خندیدنش، اشک­‌هایش، تک‌تک حرف­‌هایش، مسیری که هر روز از آن‌ می­‌گذشته، بخش‌­های مختلف زندگی او و نحوه تفکرش آشنا می­‌شود و این توصیفات برای توضیح مفاهیمی مانند غم، شادی، مرگ، زندگی، خلاء، زنانگی، امید، کودکی، ازدواج، آرزو و عشق صورت می­‌گیرد، نه برای شناساندن زن.
ویژگی دیگر فراتر از بودن، این است که هر مخاطبی در حین خواندن آن می­‌تواند خود را به جای شخصیت‌­ها بگذارد. کودک باشد، عاشق باشد، زن باشد، در کناره­‌های جنگل قدم بزند، در خیابان بخندد، در رودخانه شنا کند و پنجره‌­های خانه را بگشاید.

مذهب و دین نیز در فراتر از بودن به چشم می­‌خورند و همچون تمامی مفاهیم دیگر، در کنار عشق مطرح می­‌شوند و توامان رشد می­‌کنند و فلسفه نیز عمیقا آن دو را همراهی می­‌کند؛ اما نه مذهب و فلسفه دشواری که غیر قابل فهم­اند، بلکه با زبانی ساده و گویا مفهومی عمیق و به دور از افراط و تفریط از دین و فلسفه در ذهن مخاطب نشانده می­‌شود‌. 
در نهایت زندگی و زندگی با عشق آن چیزی است که در فراتر از بودن درک و حس می­‌شود‌.

کریستین بوبن، نویسنده فرانسوی است که پس از تحصیل در رشته فلسفه به نویسندگی روی آورد‌.  آثار او ترکیبی از افکار و جهان بینی او و درون مایه­‌هایی درمورد فلسفه و تنهایی و کودکی و عشق و مرگ و زندگی هستند. اهمیت آثار بوبن پیش از روایت، لحن و شیوه روایت اوست و اگرچه سرشار از احساسات می­‌نویسد، اما اندیشه اصلی اوست که عشق و زندگی و عشق به زندگی است.

فراتر از بودن

نویسنده:
كریستیان بوبن
ناشر:
آشیان
مترجم:
مهوش قویمی, سمیرا صادقیان
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

فراتر از بودن، زندگی را روایت‌ می‌ کند و برای هر مفهومی که شاید به سختی قابل توصیف باشد، تعریفی ارائه م ­‌دهد که هر خواننده ای آن را م ­‌داند اما نمی‌ داند‌.

مطالب پیشنهادی

امروز اولین بار بود که این نامه رو می‌دیدم

امروز اولین بار بود که این نامه رو می‌دیدم

مروری بر کتاب عاقبت کار نوشته‌ی کینگزلی ایمیس

«و برای همیشه تنها باقی خواهی ماند.»

«و برای همیشه تنها باقی خواهی ماند.»

مروری بر کتاب تا روشنایی بنویس نوشته‌ی احمد اخوّت

معنای چیزها با وزیدن باد تغییر می‌کند

معنای چیزها با وزیدن باد تغییر می‌کند

مرور نمایشنامه‌ی ژاک و اربابش اثر «میلان کوندرا»

کتاب های پیشنهادی