این شهر تو را در خود می‌کِشد و می‌کُشد

مروری بر کتاب سه‌گانه‌ی نیویورک (شهر شیشه‌ای ، ارواح ، اتاق در بسته) نوشته‌ی پل استر

مانا مبینی

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹

(1 نفر) 5.0

سه گانه ی نیویورک

دنیای امروز، دنیایی سراسر سردرگمی و هیاهو است. این هیاهو و تشویش شاید مشخصه‌­ی اصلی دنیای مدرن باشد. ادبیات، سینما، تئاتر و سایر رسانه‌­ها و رویدادهای اجتماعی، اغلب آینه‌­ی تمام‌نمای زمان و مکانی خاص هستند که در آن خلق می‌­شوند. امروزه نیز، با زندگی در عصر مدرن، می‌­توان ردپای ویژگی­‌های این دوران را در داستان­‌ها و فیلم­‌ها و تلویزیون و... به وضوح دنبال کرد. سرگردانی و گم­‌گشتگی انسان و بی­‌هویتی و  گرفتاری او در چرخه­‌ی تکرار، از مضامینی است که عصر مدرن به زندگی انسان­‌ها افزوده است‌. 
بسیاری از رمان­‌ها و فیلم‌ها ساخته می­‌شوند تا نمایانگر بی­‌هویتی و سردرگمی انسان باشند و راهی برای یافتن دوباره‌­ی هویتش به او بیاموزند.
سه­‌‌گانه‌­ی نیویورک، نوشته­‌ی پل استر، رمانی تشکیل شده از سه داستان‌ مجزا اما مرتبط است.

داستان­‌هایی که با خلق شخصیت­‌هایی به نمایندگی از جامعه‌­ی آمریکا و به طور کلی جامعه‌­ی جهانی، انسان امروز را به تصویر می‌­کشند. داستان­‌ها در لایه‌­های اصلی و عمیق خود به فلسفه­‌ی بحران هویت و جستجویی برای کشف هویت تازه می‌­پردازند؛ اما از جستجویی جنایی و کاراگاهی مسیر خود را آغاز می­‌کنند. همین‌ نکته باعث می‌­شود تا سه­‌گانه‌­ی نیویورک داستانی باشد که هر نوع خواننده­‌ای از مطالعه‌­ی آن لذت ببرد؛ حتی اگر هدفش خواندن یک‌ کتاب فلسفی نباشد. 

شهر شیشه­‌ای، اولین داستان کتاب است. از ابتدای آن تعلیقی ویژه برای مخاطب ایجاد می‌­شود‌. نویسنده­‌ای که با نام مستعار رمان‌­های پلیسی و کاراگاهی خود را چاپ می‌­کند؛ شخص ناشناسی که چند مرتبه به منزل او تلفن‌ می‌­کند و از کسی کمک‌ می‌خواهد و در  نهایت درگیری مرد در داستانی عجیب برای کمک به شخصی ناشناس و دارای مشکلات روانی. مرد نویسنده در طول داستان، همچون یک کاراگاه واقعی به تعقیب و گریزی شبانه روزی می‌­پردازد تا زمانی که به کل ، زندگی­‌اش تغییر می‌­کند. شهر­ شیشه‌­ای داستانی است که در میانه­‌ی راه شخصیت اصلی و مخاطب را تنها می­‌گذارد تا خودشان برای خود تصمیم بگیرند. شخصیت اصلی بارها با خود حقیقی­‌اش در قالب شخصیتی درونی و بیرونی رو­به‌­رو می‌­شود و باز هم جستجوی خود را ادامه می‌­دهد؛ چرا که نمی­‌داند باید واقعا چه چیزی را دنبال کند. مخاطب نیز باید بخواند و بفهمد که حقیقت چیست، شخصیت اصلی در واقع کیست و درجستجوی چیست.
ارواح احتمالا بهترین نام برای داستان دوم‌ این کتاب است. آبی و سیاه نام­ دو شخصیت اصلی داستان است. آبی وظیفه دارد تا سیاه را تعقیب کند. سیاه نیز به دنبال چیز دیگری است که آبی باید کشف کند. هرچه می‌گذرد آبی و سیاه به هم‌ نزدیک‌­تر می‌­شوند. آبی تبدیل به سایه‌­ای سردرگم‌ می‌­شود‌ که دیگر توان حرکت در این چرخه­‌ی تکرار تعقیب و گریز را ندارد و در انتهای داستان خود را در جایی پیدا می‌­کند که درست‌­ترین و اشتباه­‌ترین مکان و زمان ممکن برای حضور است. 

پل استر، در ارواح، شخصیت اصلی و داستان او را بدون‌ هیچ هویت مشخصی ساخته و پرداخته است؛ به طوری که حتی اسم حقیقی یک‌ انسان را ندارد‌. حال آبی باید به دنبال چیزی بگردد که شاید در معنای اصلی داستان وجود خودش باشد که بار دیگر در قالب تعقیب و گریزی کاراگاهانه به تصویر کشیده شده­‌است. این بار نیز مخاطب و شخصیت اصلی برای بار دوم در میانه‌­ی راه رها می­‌شوند تا فلسفه‌ی وجودی خود را کشف کنند.

در نهایت، اتاق در بسته آخرین داستان کتاب است‌. نویسنده­‌ای دیگر، درگیر زندگی صمیمی­‌ترین دوستش می‌­شود که چند سالی است از او خبر ندارد؛ دوستی گم شده؛که این بار بر خلاف داستان‌های قبلی جستجویی برای یافتن او انجام نمی‌­شود. این بار تعقیب و گریز گویی در جایی خارج از داستانی اتفاق می­‌افتد که ما می‌­خوانیم. در انتها، شخصیت اصلی با گم شده­‌اش مواجه می‌­شود؛ اما این بار دوست گم شده است که به دنبال حقیقت و هویت واقعی بوده؛ ولی شخصیت اصلی است که در واقع در تمام طول داستان نیازمند دانستن این حقایق بوده­‌است. اتاق در بسته نیز در اتاقی در بسته به پایان می‌­رسد؛ اما گویی مخاطب است که در نهایت در آن اتاق در بسته باقی مانده است تا به حقایق پی ببرد و فلسفه وجودی خود و داستان را درک کند.

سه داستان کتاب سه­‌گانه­‌ی نیویورک به جز مضمون اصلی، عناصر مشترک دیگری نیز دارند. نیویورک، مکان مشترکی است برای وقوع داستان‌­ها. اشاره به ابزارها و وسایل مشترک نیز یکی دیگر از اشتراکات داستان‌­هاست؛ برای مثال دفترچه­‌ی قرمز رنگ، یکی از عناصری است که در داستان­‌ها تکرار می‌­شود. همچنین شغل نویسندگی‌ نیز، در هر سه داستان تقریبا به شکلی مشابه، شغل شخصیت اصلی است.
در روایت داستان‌­ها نیز ویژگی­‌های منحصر به فردی وجود دارد که سه داستان را مستقیم و غیرمستقیم به هم‌ مرتبط می‌­سازد. این اشتراکات و سایر مواردی که خواننده در حین‌ خواندن کتاب با آن­‌ها مواجه می­‌شود، این سه داستان را تبدیل به مجموعه‌­ی سه‌­گانه‌­ی نیویورک‌ کرده است.

پل بنجامین استر فیلمنامه نویس، شاعر و نویسنده‌ی پست مدرن آمریکایی است که آثارش به بیش از چهل زبان زنده­‌ی دنیا ترجمه شده است. او در آثارش بیشتر به هویت می­‌پردازد و در پس ناامیدی و سردرگمی داستا‌‌‌‌ن‌­هایش، کشف هویت و فلسفه‌­ای وجود دارد که مخاطب را به فکر وامی‌دارد و باعث می‌­شود تا مدت­‌ها اثر را فراموش نکنند. رمان سه‌­گانه­‌ی نیویورک نیز یکی از آثار فراموش­‌نشدنی اوست.

سه گانه نیویورک (شهر شیشه ای، اتاق دربسته، ارواح)

نویسنده:
پل استر
ناشر:
افق
مترجم:
شهرزاد لولاچی , خجسته کیهان
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


پل استر ، سه گانه نیویورک ، چاپ یازدهم ،مترجم شهرزاد لولاچی/ خجسته کیهان، نشر افق

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر افق.

سال 1988 منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی

جایی که دنیا تمام می‌شود

جایی که دنیا تمام می‌شود

مروری بر کتاب تیمبوکتو نوشته‌ی پل استر

مسخِ بدن‌ها، بدن‌های بی‌زبان

مسخِ بدن‌ها، بدن‌های بی‌زبان

مروری بر کتاب مردی با شال آبی نوشته­‌ی مارتین گی­فورد

دختران نانحیف جنگ

دختران نانحیف جنگ

مروری بر کتاب دختران نحیف نوشته‌ی میوریل اسپارک

کتاب های پیشنهادی