چارلز دیکنز و بچه‌های خیابانی لندن

معرفی کوتاه کتاب کودک چارلز دیکنز و بچه‌های خیابانی لندن نوشته‌ی آندرآ وارن

نویسنده مهمان

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

چارلز دیکنز

قرار است با زندگی «چارلز دیکنز» آشنا شویم. نویسنده‌ای انگلیسی که سال‌ها با داستان‌های او زندگی کرده‌ایم و این روایت را شنیده‌ایم که او هم پسرکی فقیر بوده است.

به نظر می‌رسد خواندن زندگینامه‌ی چنین نویسنده‌ای و دانستن شیوه‌ی خلق کتاب‌هایی مانند «الیور توییست»، «دیوید کاپرفیلد»، «سرود کریسمس»، « آرزوهای بزرگ» و... جذاب باشد. اما این تمام ماجرا نیست؟ ما با چهره‌ای متفاوت از دیکنز همراه می‌شویم. ما پسرکی را می‌بینیم که به‌یکباره فقیر شده است و مجبور به کار کردن است و بعدها می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد. ما او فراموش نمی‌کند سال‌های سختی را سپری کرده و کودکان زیادی هستند که نیاز به حمایت دارند. حالا با با دیکنزی روبرو هستیم که در تمام سال‌های فعالیت ادبی خود حامی کودکان است و در ساخت سازمانی آنها سهیم است. او نگران کودکانی است که پدر ندارند. نگران بدرفتاری‌های مدرسه با کودکان است. دیکنز حامی کودکان کار و خیابان است. ما به عنوان خواننده با جزئیات زندگی خصوصی و حرفه‌ای دیکنز همراه می‌شویم و گام به گام تحولات اجتماعی در انگلستان را تماشا می‌کنیم.

نویسنده‌‌ی کتاب درباره‌ی دیکنز تحقیق و مطالعه کرده است. برای جمع آوری مستندات به سفر رفته است و با تک تک جزئیات زندگی او همذات‌پنداری کرده است. او برای روایت داستانی خواندنی از دیکنز قلمی شیوا را به کار برده و به مخاطبی که نخستین بار است می‌خواهد لایه‌های پنهانی از دیکنز را بداند با مستندات خود احتام گذاشته است.

بخشی از کتاب چارلز دیکنز و بچه‌های خیابانی لندن

پسری که تحصیلات رسمی از او دریغ شده بود و زمانی که پدرش در زندان بود کارگر عادی کارخانه‌یواکس یازی شده بود، کسی که گرسنگی را می‌شناخت و حس کرده بود که همه‌ی آدم‌های دنیا تنهایش گذاشته‌اند. حالا هرجا که می‌رفت می شناختندش و طرفدارانی که شیفته‌اش بودند در خیابان جلوش را می‌گرفتند تا از او امضا بگیرند. 

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

خون زدگی

خون زدگی

مروری بر کتاب خون‌خورده نوشته‌ی مهدی یزدانی خرم

هیچ چیز تحت کنترل نیست

هیچ چیز تحت کنترل نیست

مروری بر کتاب کاج‌زدگی نوشته‌ی ضحی کاظمی

از جنون خودت مراقبت کن

از جنون خودت مراقبت کن

مروری بر کتاب من شماره سه نوشته‌ی عطیه عطارزاده

کتاب های پیشنهادی