چطور احتمال مورد تجاوز قرار گرفتن را کاهش دهیم؟

مروری بر کتاب جامعه شناسی نوشته‌ی آنتونی گیدنز

نسرین ریاحی‌پور

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

تجاوز

 مبانی جامعه شناسی گیدنز اگر چه در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود؛ اما کتابی درسی نیست. آنتونی گیدنز در این کتاب به زبانی شیرین و جذاب درباره‌ی حوزه‌های گوناگون زندگی، اطلاعات ارزشمندی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و توانایی او را در برخورد با مسائل روزمره افزایش می‌دهد. هر بخش کتاب دنیایی را در برابر چشمان مخاطب می‌گشاید و به او مهارت ساختن زندگی‌ای بهتر را می‌آموزد. متن زیر برگرفته از بخشی از کتاب است که به خشونت و سو استفاده‌ی جنسی پرداخته است.

در محیط کار حقوق زنان آسان‌تر اجرا می‌گردد و میزان خشونت واقعی علیه زنان اندک است با وجود این آزار جنسی بسیار معمول است. آزار جنسی در محل کار می‌تواند به عنوان استفاده از اقتدار شغلی یا قدرت به منظور تحمیل خواسته‌های جنسی تعریف شود. این کار ممکن است شکل‌های خشنی به خود بگیرد؛ مانند هنگامی که به یک کارمند زن گفته می‌شود که یا به یک برخورد جنسی رضایت دهد یا اخراج شود. بیشتر انواع آزار جنسی تا اندازه‌ای زیرکانه‌تر است. برای مثال این انواع شامل فهماندن این مطلب است که پذیرفتن خواهش‌های جنسی پاداش‌های دیگری به همراه خواهد آورد یا چنانچه این گونه خواهش‌ها برآورده نشود، نوعی مجازات مانند جلوگیری از ترفیع به دنبال خواهد داشت. تصمیم در مورد این که کجا و با چه کسی روابط جنسی داشته باشیم بخشی اساسی از اعمال کنترل بر زندگی خودمان است و آزار جنسی این حق انتخاب را سلب می‌کند.

ارزیابی میزان تجاوز جنسی با هر دقتی بسیار دشوار است. تنها نسبت اندکی از تجاوزات جنسی به اطلاع پلیس می‌رسد و در آمارها گزارش می‌شود رقم واقعی ممکن است تا ۵ برابر آمار رسمی باشد. متاسفانه زنان و مردان بسیاری از ترس قضاوت شدن و یا رو به رو شدن با مجرم در دادگاه، حتی در کشورهای صنعتی حاضر به مراجعه به پلیس نیستند. تحقیقات نشان داده که بسیاری از باورهای عمومی درباره تجاوز جنسی نادرست است. برای مثال این‌که اگر قربانی مقاومت کند تجاوز‌جنسی ممکن نیست، اتفاق بیفتد، تنها زنان جوان جذاب احتمال دارد مورد تجاوز جنسی واقع شوند، بعضی از زنان از این‌که تجاوز را تجربه کنند، لذت می برند، مردانی که مرتکب تجاوز جنسی می‌شوند، دارای نوعی ناراحتی روانی هستند.

بیشتر تجاوزات جنسی از قبل برنامه‌ریزی شده اند. تجاوز نتیجه پیوندهای میان تمایل جنسی و احساس قدرت و برتری است. به نظر می‌رسد ارتباط چندانی میان شهوت و تجاوز جنسی وجود ندارد و در بیشتر موارد هدف اصلی تحقیر قربانی و نه ارضا میل جنسی ست. 

تجاوز

شاید به نظر محافظه کارانه بیاید؛ اما توجه به نکات زیر می تواند احتمال مورد تجاوز قرارگرفتن را کاهش دهد. این فهرست توسط یکی از سازمان‌های حمایت از زنان در ایالت متحده آمریکا منتشر شده است. این سازمان تاکید می‌کند که تجاوز جنسی جنایتی است که انسانی در برابر انسانی دیگر مرتکب می‌شود و رعایت این موارد به شما کمک می کند تا در معرض آسیب قرار نگیرید.

۱) خانه خود را تا آنجا که ممکن است، ایمن کنید؛قفل ها، پنجره‌ها و درها باید در وضع مناسبی باشند. اگر به آپارتمان یا خانه جدیدی نقل مکان کردید قفل‌ها را عوض کنید.

۲) اگر تنها زندگی می کنید:

الف) چراغ‌ها را روشن بگذارید تا تصور شود که بیش از یک نفر در خانه زندگی می‌کند.

ب) هنگامی که به زنگ در جواب می‌دهید، وانمود کنید که مردی در خانه است. با صدای بلند بگویید من میبینم چه کسی زنگ می‌زند باب.

ج) نام کوچک خود را روی زنگ در یا در دفتر تلفن ننویسید. در عوض از حروف اول آن استفاده کنید.

۳) به طور کلی از غریبه‌ها دوری کنید و هرگز در را به روی یک غریبه باز نکنید. همیشه از ماموران تحویل اجناس یا کارگران خدمات کارت شناسایی بخواهید.  کارت شناسایی آن‌ها می‌تواند از زیر در به داخل انداخته شود. اگر بچه‌ها در خانه زندگی می‌کنند، مواظب باشید که آن‌ها در را به روی یک غریبه باز نکنند.

۴) اگر در یک خانه‌ی آپارتمانی زندگی می‌کنید، تنها وارد یک زیرزمین متروک، گاراژ یا اتاق رختشویی نشوید یا تنها در آن جا نمانید.

۵) اگر از یک مزاحم تلفنی، تلفن وقیحانه‌ای داشتید، حرفی نزنید؛ بلکه بی درنگ گوشی را بگذارید و تلفن را به پلیس گزارش دهید.

۶) از تنها بودن در خیابان یا در محوطه دانشگاه در اواخر شب احتراز کنید. در هر حال در صورت لزوم در دست خود یک سلاح عملی داشته باشید. مانند یک سیگار روشن، یک سنجاق کلاه، لیمویی پلاستیکی، چتر، قلم، چنگال آشپزخانه، زنجیر، کلید؛ برس مو یا شانه برای زخم زدن بر صورت او یا یک سوت پلیس که دور گردن بسته نشده؛ بلکه به زنجیر کلید بسته شده باشد.

۷) از صاحبان وسایل نقلیه خواهش نکنید که شما را سوار کنند. هر کسی می‌داند که این تا چه حد مهم است. اگر ضروری بود به صورت گروهی بروید و فقط در ترافیک سنگین.

۸) اگر اتومبیل می رانید:

الف) مطمئن شوید که باک ‌بنزین هرگز کمتر از یک چهارم نباشد.

ب) همیشه وقتی اتومبیل را ترک می‌کنید آن را قفل کنید.

ج) قبل از سوار شدن به اتومبیل صندلی عقب و کف اتومبیل را نگاه کنید.

د) اگر اتومبیل‌تان دچار نقصی شد از یک مرد یا گروهی از مردان کمک نخواهید. در عوض کاپوت را بالا بزنید و در حالی که درهای اتومبیل را قفل کرده‌اید در داخل اتومبیل منتظر آمدن پلیس باشید.

۹) از آشنا شدن با مردان غریبه در بارها دوری کنید. مخصوصاً اگر زیاد مشروب نوشیده یا از مواد مخدر استفاده کرده باشید.

۱۰) تنها با یک مرد سوار آسانسور نشوید یا بی درنگ پیاده شوید و یا کنار صفحه کنترل بایستید.

۱۱) هنگامی که قرار ملاقاتی گذاشته‌اید، حدود فعالیت جنسی خود را از همان اول مشخص کنید تا بعداً سوء تفاهمی پیش نیاید.

۱۲) پرستاران کودک در خانواده‌ها باید قبل از گرفتن این شغل درباره‌ی شهرت خانواده تحقیق کنند. پدر و مادرها باید در انتخاب پرستار بچه بسیار دقیق باشند.

۱۳) اگر مورد حمله قرار گرفتید، فریاد نزنید "تجاوز" فریاد بزنید "آتش".


 آنتونی گیدنز، جامعه شناسی ، چاپ شانردهم ،مترجم حسن چاوشیان، نشر نی

 

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

بیشتر تجاوزات جنسی از قبل برنامه ریزی شده اند. تجاوز نتیجه پیوندهای میان تمایل جنسی و احساس قدرت و برتری است. به نظر می رسد ارتباط چندانی میان شهوت و تجاوز جنسی وجود ندارد و در بیشتر موارد هدف اصلی تحقیر قربانی و نه ارضا میل جنسی ست.

مبانی جامعه شناسی گیدنز اگر چه در دانشگاه های جهان تدریس می شود؛ اما کتابی درسی نیست. آنتونی گیدنز در این کتاب به زبانی شیرین و جذاب درباره حوزه های گوناگون زندگی، اطلاعات ارزشمندی در اختیار مخاطب قرار می دهد و توانایی او را در برخورد با مسائل روزمره افزایش می دهد.

مطالب پیشنهادی

جایی که دنیا تمام می‌شود

جایی که دنیا تمام می‌شود

مروری بر کتاب تیمبوکتو نوشته‌ی پل استر

 تنها خاطرات می مانند

تنها خاطرات می مانند

مروری بر کتاب زن بی‌ارزش

به چشمان‌اش شلیک کردم.

به چشمان‌اش شلیک کردم.

مروری بر کتاب چنین گذشت بر من نوشته‌ی ناتالیا گینزبورگ

کتاب های پیشنهادی