× پاکت سفارش
جمع
هزینه ارسال خرید آنلاین برای پاکت خرید بالای تومان رایگان است
قبل از پرداخت از غیر فعال بودن فیلتر شکن (VPN) مطمئن شوید.
  • هزینه ارسال پستی زیر ۶۰۰ گرم ۱۵ هزار تومان و بالای ۶۰۰ گرم ۲۳ هزار تومان، در صورتی که مبلغ اضافه‌ای بابت پست با هزینه پاکت یا کارتن دریافت شده باشد به شما برگشت داده خواهد شد.
  • شمارۀ پیگیری مرسوله از طریق تلفن یا پیامک به شما اطلاع داده می‌شود.
  • در صورت عدم دریافت مرسوله، مسئولیت پیگیری از شرکت پست به عهدۀ خود شماست.
  • سفارشات پستی به غیر از روزهای پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی حداکثر ظرف 1 روز کاری تحویل پست داده خواهد شد.
بازگشت به پاکت سفارش (۱)

زنی که عاشق خانه‌های روشن بود

غزاله علیزاده: مروری بر زندگی و آثار

فاطمه آل آقا

سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

shorter-link Save Story
غزاله علیزاده، نویسنده معاصر ایرانی

« مهدی پس از پایان امتحانات دوباره مدتی به حجره رفت و به زودی درگیر اندوه و دلتنگی شد. چهره‌ی او بدون دلیل عرق می‌کرد و پاهایش به سردی یخ بود. ساعت‌ها بر میز می‌خمید و ارقام گوناگون را از یک دفتر به دفتر دیگر منتقل می‌کرد. او دو سال بعد به مشهد آمد و این مقارن بود با اولین سال گشایش دانشگاه که در امتحان پذیرش آن شرکت کرد و به علت کم بودن نفرات موفق شد. برای یک هفته به قوچان برگشت و صبح یکی از جمعه‌های شهریور عازم شهر تازه شد. او که پیشترها حضورش در خانه، مثل سایه مبهم و بی‌اهمیت تلقی می‌شد، به علت این تصمیم ناگهان عزیز و گرامی شد. مادر از شب پیش ضمن ورزیدن سبزی و گوشت، یکسره گریه کرد و دیگی پر از دلمه محض توشه‌ی راهش پخت. خواهران در گاراژ، زاری و شیون کردند. پدر در آخرین لحظات جوانک را محکم به سینه فشرد و پس از آن‌که دعای سفر را در گوشش خواند، او را به انجام فرائض مذهبی و اجتناب از گناه سفارش کرد. وقتی اتوبوس وارد جاده شد، مهدی برگشت، و از ورای گرد و خاک، سواد محو شهر کوچک را نظاره کرد و با بغضی فشرده در گلو اندیشید که در تمام طول حیات، جایی از آن مکان گرامی‌تر هرگز نخواهد دید. سپس خیره شد به سمت شرق شهر که حوالی خانه بود. گروهی از کبوتران بر فراز بام‌های گلی می‌پریدند. سر گرداند و قطره‌ای اشک بر گونه‌اش لغزید. یکی دو ساعت بعد به علت اشکالی در ماشین، کنار قهوه‌خانه‌ای توقف کردند و مسافران با رسیدن ظهر ناهار خوردند. مهدی نیز دیگ دلمه را گرفت و نفس‌‌زنان از پله‌ها فرود آمد. همچنان که چهره‌اش در معرض نگاه‌ها گلگون می‌شد، به سمت تختی دور و خالی رفت.»[1]

زندگی همیشه شیرین نیست و ممکن است موقعیت‌هایی در زندگی هر فرد به وجود بیاید که تحملش بسیار سخت باشد. تعریف رنج و سختی برای هر فرد در سن‌های مختلف متفاوت است و هرکس آن را به یک شکل خاص تعریف می‌کند. رنج و سختی در کودکی یک تعریف دارد و در بزرگسالی معنای متفاوتی پیدا می‌کند. کودکی که برایش بستنی محبوبش را نخریده‌اند، به نوبه‌ی خود رنج زیادی را تحمل می‌کند. رنج در دایره‌ی لغات دانش‌آموزان نگرفتن نمره‌ی خوب در درس ریاضی و یا قهر کردن با دوست صمیمی‌‌شان است. هر چه افراد از دنیای کودکانه‌ی خود بیشتر فاصله می‌گیرند، به تعریف متفاوت‌تری از رنج و سختی دست پیدا می‌کنند. عده‌ای جدا افتادن از معشوق و شکست عشقی را سخت‌ترین رنج بشر تصور می‌کنند. عده‌ای برای مرگ عزیزان خود به شدت ناراحت می‌شوند و فقدان دوستان و نزدیکان، برایشان بسیار دشوار است. برخی دیگر مشکلات اقتصادی، نداری و فقر را رنج امروزه‌ی انسان مدرن می‌دانند. بعضی افراد، رنج را با نداشتن دوست و تنهایی و انزوای مداوم، تعریف می‌کنند. برخی دیگر مریضی و بیماری‌های مختلف را عامل اصلی رنج‌های این دنیا می‌دانند.

تفاوتی ندارد رنج را چگونه تعریف می‌کنید و یا چه برداشتی از سختی‌های موجود در دنیا دارید. به هر حال با هر تعریفی، همه‌ی ما بارها در این دنیا دچار مشکلات مختلف شده‌ایم و در زندگی خود رنج کشیده‌ایم و با انواع مختلف مشکلات مواجهه داشته‌ایم. همه‌ی ما باید بدانیم که نوع مواجه شدن با رنج‌ها، سختی‌ها و مشکلات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. گاهی اوقات با درد و دل کردن با یک دوست و یا با کمک گرفتن از یک مشاور می‌توان تحمل سختی‌ها را راحت‌تر کرد. غزاله علیزاده، نویسنده‌ی معاصر ایرانی مانند بسیاری از ما مشکلات زیادی در زندگی خود داشته است؛ اما او مسیر متفاوتی را برای حل مشکلات مختلفش انتخاب کرد و باعث شد تا دنیای ادبیات فارسی برای همیشه از نعمت حضورش محروم بماند.

غزاله علیزاده که بود؟

فاطمه (غزاله) علیزاده در 27 بهمن ماه سال 1327 در مشهد چشم به جهان گشود. مادر او منیرالسادات سیدی نام داشت. غزاله از زمان کودکی با ادبیات بیگانه نبود و در نهایت پا جا پای مادر گذاشت و به صورت حرفه‌ای به نوشتن روی آورد. وی در دبیرستان مهستی در رشته‌ی علوم انسانی درس خواند و از لحاظ تحصیلی جزو شاگردهای خوب و موفق مدرسه محسوب می‌شد.

او در کنکور هم خوش درخشید و توانست در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران به تحصیل بپردازد. علیزاده علوم سیاسی خواند و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. کمی بعد، او به فرانسه مهاجرت کرد تا در رشته‌ی حقوق در پاریس درس بخواند؛ اما از خواندن حقوق منصرف شد و به خواندن فلسفه علاقه پیدا کرد و با تلاش زیاد توانست تغییر رشته دهد. در نهایت علیزاده در دانشگاه سوربن فرانسه به مطالعه‌ی فلسفه‌ی اشراق مشغول شد. وی تصمیم داشت تا برای پایان‌نامه به سراغ احوالات شاعر بزرگ قرن هفتم، مولوی برود و در این حوزه تحقیق کند؛ اما به علت فوت ناگهانی و غیر منتظره پدر، این کار نیمه‌ تمام ماند و او برای همیشه به ایران بازگشت.

غزاله علیزاده، نویسنده معاصر ایرانی

وی از سال 1340 به صورت جدی و حرفه‌ای نویسندگی را شروع کرد و داستان‌هایش را در نشریه‌های گوناگون به چاپ رساند. علیزاده در اوایل جوانی با بیژن الهی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام سلمی بود؛ اما این ازدواج منجر به شکست شد و غزاله و بیژن از یک‌دیگر جدا شدند. محمدرضا نظام شهیدی همسر دوم غزاله علیزاده است. آن‌ها در سال 1362 با یک‌دیگر ازدواج کردند. او از این ازدواج صاحب فرزند نشد؛ اما سرپرستی دو کودک بازمانده از زلزله‌ی تلخ سال 1341 بوئین زهرا را پذیرفت. نخستین مجموعه داستان او با نام سفر ناگذشتنی در سال 1356 منتشر شد و خیلی زود توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

علیزاده درگیر بیماری سرطان بود و این بیماری جسم و جانش را خسته کرده بود. او در نهایت در 21 اردیبهشت 1375 در جاده‌ی جواهرده به زندگی خود پایان داد و خودش را به دار آویخت. مرگ علیزاده همه‌ی اهالی ادبیات را شوکه کرد. او یک وصیت‌نامه برای دوستان نزدیکش نوشته بود و این وصیت‌نامه آخرین نوشته‌ی او پیش از مرگ است. او در وصیت‌نامه‌ی خود از رضا براهنی، هوشنگ گلشیری، منصور کوشان و سیمین دانشور نام برده و با آن‌ها برای همیشه خداحافظی کرده است. غزاله پیش از این هم دو بار سابقه‌ی خودکشی ناموفق داشت؛ اما در سومین مرتبه توانست با دنیای پر از رنجش برای همیشه خداحافظی کند. آرامگاه او در امام‌زاده طاهر کرج واقع شده است. پگاه آهنگرانی از زندگی غزاله علیزاده مستندی جذاب ساخته است. این مستند محاکات نام دارد و حقایق بسیاری را از زندگی کوتاه این نویسنده برای دوست‌دارانش برملا می‌کند.

سبک کلی بیشتر آثار علیزاده

غزاله علیزاده از طبقه‌ی متوسط و تا حدودی ثروتمند جامعه محسوب می‌شد. او طعم تلخ فقر و نداری را نچشیده بود و همواره اوضاع اقتصادی خوب و ثابتی داشت. بنابراین دغدغه‌های افراد فرودست و ضعیف اقتصادی را نمی‌دانست و شرایط و سبک زندگی آنان را درک نکرده بود. از این رو در بسیاری از آثار خود بر خلاف نویسندگان هم‌دوره‌اش به سراغ داستان گروه ثروتمند می‌رفت. او موضوع جدید و تازه‌ای برای آثارش انتخاب کرده بود و داستان زندگی جامعه‌ی اشرافی و افرادی را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذاشت که در سطح بالای اقتصادی، تحصیلی و... بودند. او از دغدغه‌ها و مشکلات مربوط به این طبقه‌ی اجتماعی سخن می‌گفت و در بسیاری از موارد به نقد بسیاری از رفتارهای آنان می‌پرداخت.

به طور کلی علیزاده نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نبود و معضلات اجتماعی را در آثار خود منعکس می‌کرد. آثار او از منظر جامعه‌شناسی قابلیت بررسی دارند و آینه‌ی تمام‌ نمای رفتار مردم آن روزگار هستند. علیزاده در نوشته‌های خود درباره‌ی زنان صحبت کرده و از عقاید فمنیستی‌ خود برای نوشتن آثارش استفاده می‌کرد. او هم‌چنین به مباحث اساطیری، فلسفی و اشراقی علاقه‌مند بود و نوشته‌هایش را با این عناصر می‌آمیخت. غزاله از نوشته‌های نویسندگان خارجی بسیار استقبال می‌کرد. او از همینگوی، چخوف و هنری جیمز تاثیر پذیرفته است. خانه ادریسیها، شب‌های تهران، دو منظره، چهارراه، تالارها، سفر ناگذشتنی، ملک آسیاب و... از آثار این نویسنده‌ی معاصر هستند.

کتاب خانه ادریسیها

شاید بتوان گفت خانه ادریسیها مشهورترین کتاب غزاله علیزاده است. این کتاب در سال 1370 منتشر شد و در 4 بخش اصلی نوشته شده است. کتاب خانه ادریسیها سه سال بعد از مرگ علیزاده جایزه‌ی بیست‌ سال داستان‌نویسی ایران را دریافت کرد. دانای کل راوی این رمان است.

داستان در مورد مردمانی ساکت و خموده است که در خانه‌ای قدیمی ساکن هستند. این خانه در شهر عشق‌آباد قرار دارد. خانوم ادریسی، لقا، وهاب و یاور ساکنین اصلی خانه هستند. هر کدام از این افراد به شدت با دنیای درونی خود درگیر هستند و دغدغه‌ها‌یی عجیب و متفاوت دارند و مدام به گذشته فکر می‌کنند. برای مثال خانوم ادریسی در گذشته عاشق فرد دیگری بوده است؛ اما او را مجبور می‌کنند تا با آقای ادریسی ازدواج کند و یا وهاب، نوه‌ی خانوم ادریسی، بعد از سال‌ها از خارج بر می‌گردد و یک عشق افسانه‌ای در ذهن خود خلق می‌کند.

زندگی این خانواده بر روی نظم همیشگی خود در جریان است که ناگهان افراد جدیدی وارد خانه می‌شوند و همه چیز دگرگون می‌شود. این افراد مأمورانی از طرف حکومت مرکزی هستند و باید حق ستم‌دیدگان را از ظالمان، زورگویان و ستمگران بستانند. این مأموران خود را قهرمان می‌نامند. ارتباط بین قهرمانان و خانواده‌ی اشرافی ادریسی و مشکلاتی که بعد از انقلاب بلشویکی در سطح جامعه به وجود می‌آید، داستان اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. علیزاده در این کتاب برای بیان مقصود خود از نماد و تمثیل استفاده کرده است. او در خانه ادریسیها انواع زن‌ها مانند زن فقیر و کارگر، زن اشرافی و زیبا، زن دارای مشکلات روحی و... را برای مخاطب خود به خوبی به تصویر کشیده و به نقد تبعیضات جنسیتی، تفکرات مردسالارانه، عقاید ضد زن و... پرداخته است. علیزاده این کتاب عمیق و چندلایه‌ را در سبک رئال به رشته‌ی تحریر درآورد.

خانه ادریسیها

خانه ادریسیها

نویسنده: غزاله علیزاده ناشر: توس قطع: گالینگور،رقعی نوع جلد: گالینگور قیمت: 120,000 تومان

کتاب شب‌های تهران

غزاله علیزاده در کتاب شب‌های تهران به سراغ داستان افرادی می‌رود که مشکلات اقتصادی و غم نداری ندارند؛ اما دغدغه‌های دیگری را با خود حمل می‌کنند. داستان در شمال ایران اتفاق می‌افتد. در این کتاب شخصیت‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند.

یکی از این افراد بهزاد است. او نقاش است و در خارج از کشور زندگی می‌کند. بهزاد عاشق دختری به نام آسیه شده است؛ اما آسیه به او توجهی ندارد و او را رها کرده است. آسیه درگیر مشکلات روحی و درونی خود است و فرصتی برای دوست‌ داشتن و عاشقی ندارد. بهزاد که در عشق شکست خورده است به ایران بر می‌گردد. نسترن دختری است که از مدت‌ها قبل بهزاد را دوست دارد و در خلوت خود به او عشق می‌ورزد؛ اما نمی‌تواند این عشق را ابراز کند و ماجراهای مختلفی که بر سر راه این جوانان به وجود می‌آید، داستان اصلی این کتاب است. علیزاده در این کتاب به خوبی اندیشه‌ها و دغدغه‌های جوانان در دهه 40 و 50 را به تصویر می‌کشد و رنج‌های درونی و درگیری‌های فکری و روحی جوانان آن دوره را به مخاطبان خود نشان می‌دهد.

شب های تهران

شب های تهران

نویسنده: غزاله علیزاده ناشر: توس قطع: گالینگور,وزیری نوع جلد: گالینگور قیمت: 149,000 تومان

کتاب دو منظره و داستان‌های دیگر

کتاب دو منظره و داستان‌های دیگر، یک رمان کوتاه است. کتاب برای اولین بار در سال 1363 به چاپ رسیده است. علیزاده در این کتاب داستان زندگی مردی به نام مهدی را روایت می‌کند. مهدی اهل قوچان است. او در محیطی مردسالارانه بزرگ شده است و اعتماد به نفس پایینی دارد. وی برای درس خواندن به دانشگاه مشهد می‌رود و در آن‌جا با دختری به نام طلیعه آشنا می‌شود و دل در گرو مهرش می‌بندد و با او ازدواج می‌کند. پس از ازدواج، طلیعه از رازی بزرگ پرده‌برداری می‌کند. او اعتراف می‌کند که عاشق مردی به نام بهمن بوده است و هنوز هم او را دوست دارد. نوع برخورد مهدی با همسرش بعد از فهمیدن این حقیقت تلخ، داستان اصلی این کتاب است.

علیزاده برای نوشتن این کتاب از لحنی خاص استفاده کرده و نثر کتاب تا حدودی به سمت سره‌گرایی متمایل است. در کتاب دو منظره و داستان‌های دیگر، توصیفات خاص و ویژه‌ای مشاهده می‌شود. علیزاده فضاهای درخشانی در کتاب ساخته و جزئیات بی‌نظیری را خلق می‌کند. او با استفاده از زبانی شاعرانه، داستان جذاب خود را روایت می‌کند.

دو منظره (و داستان های دیگر)

دو منظره (و داستان های دیگر)

نویسنده: غزاله علیزاده ناشر: توس قطع: گالینگور,رقعی نوع جلد: گالینگور قیمت: ناموجود

کتاب چهارراه

چهارراه یک مجموعه داستان است و 4 داستان کوتاه دارد. دادرسی، بعد از تابستان، جزیره و سوچ، نام داستان‌های کتاب چهارراه است. علیزاده در این مجموعه هم از زبانی فاخر استفاده کرده است. ریتم کلی داستان‌ها آهسته است و او برای روایت داستان عجله‌‌ای ندارد. وی در این کتاب توصیفات بی‌نظیری از طبیعت، اشیا، موقعیت و... ارائه می‌دهد. علیزاده برای داستان جزیره برنده‌ی جایزه‌ی قلم طلایی از مجله ادبی گردون شد.

غزاله علیزاده جزو نویسندگان زن تاثیرگذار معاصر در ادبیات ایران به شمار می‌آید. او خیلی زود قلم خود را زمین گذاشت و به سمت دنیای جاودانه‌ها رفت. کتاب‌های او همواره جزو آثار پرطرفدار ادبیات فارسی به شمار می‌آیند. برای آَشنایی با قلم این بانوی نویسنده و خواندن داستان‌هایی خوش‌خوان و جذاب، کتاب‌های او را مطالعه بفرمایید.


[1]- ( علیزاده، 1363: 17و18)

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بزارید


در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

کتاب های پیشنهادی

آواز ماهی بی نام

آواز ماهی بی نام

رضا جمالی حاجیانی ,
35,000 تومان
ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو

صمد بهرنگی ,
7,000 تومان
فلسفه ملال

فلسفه ملال

لارس اسوندسن ,
42,000 تومان
درباره ی ناسیونالیسم

درباره ی ناسیونالیسم

جورج اورول ,
12,000 تومان
صد سال تنهایی

صد سال تنهایی

گابریل گارسیا ماركز ,
ناموجود
Some text some message..