شبیه یک غاز خودت را بشناس!

معرفی کتاب کودک غازی که نمی‌خواست غاز باشد نوشته‌ی پتر هورا چک

تهمینه حدادی

شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

(2 نفر) 5.0

کتاب کودک غازی که نمی خواست غاز باشد

مقایسه خود با دیگری و عدم پذیرش تفاوت‌های ظاهری، رفتاری و... تجربه‌ای است که ممکن است بسیاری از کودکان از سر بگذرانند. آن‌ها از یک سنی به بعد اندام خود، وضعیت مالی، وضعیت رفتاری و ظاهری والدین خود و دیگر چیزها را با دوستانشان مقایسه می‌کنند.

این اتفاق به ده‌ها دلیل مختلف رخ می‌دهد و ممکن است آنقدر نهان باشد که ما هیچوقت این شیوه‌ی نگرش یک کودک را کشف نکنیم، به خاطر همین است که کتاب‌ ها به کمک ما می آیند تا درباره هر موضوعی با کودک صحبت کنیم.

«غازی که نمی‌خواست غاز باشد» به همین موضوع مهم می‌پردازد. غاز کوچولوی داستان ما دوست دارد مانند دیگری باشد: مانند خفاش بتواند از شاخه‌ها سر و ته آویزان شود، مانند شترمرغ تند بدود، مانند فیل با خرطومش آب بپاشد و مانند شیر غرش کند! او حتی سراغ بعضی از این حیوان‌ها هم می رود اما آن‌ها حاضر نیستند به او کمک کنند. شیر یکی از آن‌هاست. غاز سراغ او می‌رود و آرزو می‌کند جای او باشد اما شیر دنبالش می‌دود. غاز فرار می‌کند و از همین‌جاست که متوجه می‌شود خودش هم ویژگی‌های منحصر به  فردی دارد.

نویسنده درواقع یک سوژه تخیلی را انتخاب کرده است. سوژه‌ای که قرار است غیر مستقیم با مخاطبش صحبت کند و به او کمک کند تا با امر خودشناسی آشنا شود. نویسنده از کلیشه و آموزش در داستان خود تبعیت نمی‌کند و در نهایت هم یک نتیجه اخلاقی نمی‌گیرد. همین رویه است که داستان او را تبدیل به داستانی ساده  و دوست‌داشتنی و حتی طنز می‌کند. و این قابلیت‌ها زمانی صدچندان می‌شود که می‌فهمیم نویسنده اثر خود تصویرگر کتاب هم هست. بنابر این او داستان روان اما جامع و کامل را در اختیار مخاطبش قرار داده است.

ما در طول داستان حیوانات زیادی را ملاقات می‌کنیم و با ویژگی‌های آنها آشنا می‌شویم. اقلیم این حیوانات متفاوت است و از اینجاست که کتاب هوشمندی خواننده را می‌طلبد تا وارد گفتگو با مخاطب شود. آن‌‌ها می‌توانند به کل دنیا سفر کنند و درباره این حیوانات صحبت کنند. محل زندگی توکا کجاست؟ پنگوئن کجا زندگی می‌کند؟ می‌دانی خانه زرافه کجاست؟ کانگورو در کدام قاره و سرزمین به دنیا می‌آید؟ این گونه است که در هر صفحه داستانی پس داستان دیگر شکل می‌گیرد.

درنهایت اگر خواننده تمایل داشت می‌تواند کودک را به چالش بکشد از او سوالاتی درباره پذیرش خویشتن کند: تودوست داری جای چه کسی باشی؟ تا به حال خودت را با بقیه مقایسه کردی؟ تو چه چیزهایی داری که دیگران ندارند؟

شما به‌طور غیر مستقیم سوالاتی را در ذهن کودک پدید می‌آورید که به‌طور قطع در شکل‌گیری مهارت و اعتمادبه‌نفس او نقش دارند.

تصویر کتاب غازی که نمیخواست غاز باشد تصویرگر پتر هورا چک
تصویر کتاب غازی که نمی‌خواست غاز باشد، تصویرگر: پتر هورا چک

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن

معرفی کوتاه کتاب کودک زیبا صدایم کن نوشته‌ی فرهاد حسن زاده

کتاب احساس شناسی!

کتاب احساس شناسی!

معرفی کوتاه کتاب کودک قیافه‌های بامزه نوشته‌ی نیکولا اسمی

باغ‌وحش کاغذی

باغ‌وحش کاغذی

معرفی کوتاه کتاب کودک تو لک لکی یا دارکوب؟ نوشته‌ی علی خدایی

کتاب های پیشنهادی