ماه؛ دوستی برای زمین

مروری بر کتاب کودک من ماه هستم نوشته‌ی استیسی مک آنلتی

فائزه ملاعبداللهی

شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲

کتاب کودک من ماه هستم از استیسی مک آنلتی

«من و دنیای علم» مجموعه‌ای از کتاب‌های نشر پرتقال است که به بررسی مفاهیم علمی مرتبط با زمین، منظومه‌ی شمسی، حیوانات، اقیانوس‌ها و ... می‌پردازد و آن‌ها را در قالب داستان‌هایی شیرین با شخصیت‌های دلنشین تعریف می‌کند.

در کتاب من ماه هستم که یکی از عناوین این مجموعه است، ماه داستان خودش را روایت می‌کند. او خود را بهترین دوست زمین معرفی کرده و می‌گوید: «هرجا زمین برود، من هم می‌روم.»[1] و داستان پیدایش خودش را تعریف می‌کند که از قطعه‌های سنگ و مواد مذابی که در فضا پخش شده بود به وجود آمده است. نامش قمر است؛ «تنها قمر طبیعی زمین.»[2] ماه در این کتاب از خودش و باقی قمرها می‌گوید، از تعداد روزهایی که طول می‌کشد دور خودش و دور زمین بچرخد و اینکه این چرخش سبب می‌شود هر شب چهره‌ی جدیدی از او را در آسمان مشاهده کنیم؛ چهره‌هایی که نام تک‌تک آن‌ها در کتاب آمده است.

باقی سیارات و قمرهایشان، اندازه‌ی ماه‌ها و مفهوم جاذبه با تصاویری ساده و قابل فهم نشان داده شده است. هم‌چنین از فواید وجود ماه و اثری که روی زمین می‌گذارد، صحبت می‌شود. «من به زمین کمک می‌کنم تا زیادی لق نخورد. شاید این مهم‌ترین کاری باشد که انجام می‌دهم و احتمالاً شما اصلاً چیزی درباره‌ی آن نمی‌دانستید.»[3]

ماه در این کتاب از نشانه‌های بودنش می‌گوید و اینکه چطور می‌شود اثرش را روی زمین دید؛ مثل جذر و مد دریاها. و در ادامه داستانی از سفر انسان‌ها به ماه تعریف می‌کند و وسایلی که آنجا جا گذاشته‌اند؛ مثل پرچم، چکش، پر شاهین، ناخن‌گیر و توپ گلف! مفاهیم خسوف و کسوف با تصاویری قابل درک نشان داده می‌شود و در انتها تصویری از زندگی ما و جایگاه ماه در آن آمده که شاید پیدا کردنش برای بچه‌ها کمی چالش‌برانگیز باشد.

در دو صفحه‌ی پایانی کتاب نویسنده اشاره‌ای ‌دارد به این مسئله که مباحث علمی هر روز در حال تغییر است و دانشمندان روزبه‌روز چیزهای بیشتری به دست می‌آورند و ممکن است آنچه در آینده می‌خوانند با آنچه در کتاب بیان شده، متفاوت باشد.

طراحی ماهی شبیه به چهره‌ی انسان کمک می‌کند تا ارتباط سریع‌تر و بهتری با آن برقرار شود و کودک را تا پایان با خود همراه ‌می‌کند. کتاب با مطرح کردن مسائلی که درباره‌ی ماه درست است و چیزهایی که درست نیست، کمک می‌کند تا خواننده تصویر بهتر و شفاف‌تری از واقعیت به دست آورد. اشاره به نام باقی سیارات و قمرها و مفاهیم علمی دیگر و طراحی تصاویر دوست‌داشتنی، می‌تواند اشتیاق برای یادگیری دیگر موضوعات علمی را در کودکان تقویت کند. این کتاب را انتشارات پرتقال برای گروه سنی 6 تا 12 سال منتشر کرده است.

تصاویر کتاب من ماه هستم تصویرگر استیو لوئیس
تصاویر کتاب من ماه هستم، تصویرگر: استیو لوئیس

منابع: مک آنلتی، استیسی. 1398، ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی کیاوندانی، تهران: پرتقال


[1]- مک آنلتی، 1398: 4

[2]- همان، 7

[3]- همان، 19

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

روز بدون پوشک

روز بدون پوشک

معرفی کتاب کودک روز بدون پوشک نوشته‌ی لیز فلچر

داستانی برای پذیرش تفاوت‌ها

داستانی برای پذیرش تفاوت‌ها

مروری بر کتاب کودک مشکل زرافه‌ای نوشته‌ی جوری جان

دلهره‌های یک تخم‌مرغِ کوچولو

دلهره‌های یک تخم‌مرغِ کوچولو

معرفی کتاب کودک هامپتی دامپتی نوشته‌ی دن سنتت

کتاب های پیشنهادی