مجله فرهنگ امروز (۳۴)

سلبریتی و مدرنیته‌
پیش درآمدی بر کتاب «ابداع سلبریتی: چهره های عمومی از 1750 تا 1850»

«ماری آنتوانت همان بانو دایاناست!» این حرف فرانسیس فورد کاپولاست که سر صحنه فیلمبرداری فیلم دخترش سوفیا درباره ملکه فرانسوی، از شدت تشابه سرنوشت دو زن جا خورده بود. زاویه زمان پریشانه اختیار شده در فیلم، قویا این شباهت را به ذهن متبادر می‌کند: سوفیا کاپولا، ماری آنتوانت را در قامت دختر امروزی جوانی به تصویر می‌کشد که بین عطشش برای آزادی و قیودی که جایگاه ملوکانه‌اش بر او تحمیل کرده، گرفتار آمده است. موسیقی فیلم که آمیزه‌ای از آثار دوره باروک، گروه‌های راک دهه ۱۹۸۰ و قطعات الکترونیکی است، این تفسیر را به عمد برجسته می‌سازد. در آغاز، ماری آنتوانت به سیاق زنان جوان رازآلود و ماخولیایی فیلم‌های «خودکشی باکره‌ها» و «آنچه به ترجمه ناید» بسـان تجسدی تازه از دختر همیشه نوجوان ظاهر می‌شود؛ پس از آن، درون مایه دیگری رخ می‌نمایاند که سوفیا کاپولا در فیلم‌های بعدی‌اش آن را آشکارا پی گرفت: راه و رسم زندگی سلبریتی‌ها، ماری آنتوانت -همانند بازیگر فیلم «جایی» که در هتل مجللش گرفتار آمده، آنجا که از فرط کسالت طاقتش تاق شده اما مفری برای خروج از آن متصور نیست- با تعهداتی روبه رو می‌شود که به جایگاهش در کسوت چهره‌ای عمومی ارتباط دارد.

آنتوان لیلتی
ترجمه زکیه علیزاده، محمدتقی شریعتی

صفحه ۶۸

متاسفانه این مجله موجود نیست

مجله فرهنگ امروز (۳۴)

متاسفانه این مجله موجود نیست
  • نام مجله: مجله فرهنگ امروز (۳۴)
  • تعداد صفحات: 132
  • شماره: 34
  • سال انتشار: 1400
  • ماه انتشار: بهمن
  • دوره نشر: ماهنامه
  • ناشر: فرهنگ امروز
  • امتیاز:
    (1 نفر)

دیدگاه‌ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

آوای رمان عصر پسامدرن از ایتالیا

ایتالو کالوینو: مروری بر زندگی و آثار

زندگی نامتعارف و دیدگاه رادیکال ماریا مونته‌سوری

درباره‌ی ماریا مونته‌سوری، مروری بر کتاب کودک معلم است: زندگی ماریا مونته‌سوری

آیا جادو نجاتمان می‌دهد؟

مروری بر کتاب آئورا نوشته‌ی کارلوس فوئنتس

مجله‌های پیشنهادی