چه کتاب‌ هایی کمک می ‌کنند سطح استرس‌مان را پایین بیاوریم؟

معرفی چند کتاب برای غلبه بر استرس همیشگی

گروه مترجمان

سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸

کتاب درمانی درمان استرس

سوال: چه کتاب ‌هایی می‌ توانم بخوانم که استرس من را بعد از یک روز بد کاری از بین ببرد؟

درمانگر در یک مرکز درمان ترومای محلی، 63 ساله.

پاسخ: تام لیوت، رمان‌ نویس، که آخرین کتابش وقتی ثروتمند بودیم نام دارد، در این باره چنین می‌نویسد:

کتابی که خواندن‌‌اش نیاز به تلاش ذهنی زیادی داشته باشد، چندان به درد شما نمی‌خورد. در نتیجه از انتخاب کتابی از ویرجینیا وولف یا توماس پینچون که دم دستتان است حذر کنید. از سوی دیگر کتاب ‌های که بد یا بیش از حد احمقانه نوشته شده ‌اند هم از دور خارج می ‌شوند؛ چرا که می‌ توانند به خاطر زیبا نبودن حالتان را بدتر کنند. این یعنی سراغ جفری آرچر[1] یا ای.ال جیمز[2] هم نروید (و یا سراغ کتاب کوچک آرامش[3]).

خواندن داستان‌ های تاریخی یکی از راه ‌های عالی برای از میان بردن استرس است. سال گذشته تپه طلایی[4] اثر فرانسیساسپوفارد[5] را خواندم و باید اذعان کنم که کتابی چنین هوشمندانه کمتر خوانده‌ام. پیشنهاد دیگرم این است که به سراغ محاصره کریشناپور[6] رمان فوق‌العاده جی گ فارل[7]نیز بروید.

خواندن یک داستان هیجان ‌انگیز نه چندان بلند نیز راه دلپذیری برای آرامش یافتن است. پیشنهاد من حرف کج، حرف کج[8] از تام فرانکلین[9]  است؛ اثری که شما را به کمال جذب خود می‌ کند. و صد البته، چگونه تنبل باشیم[10] تام هادجکینسون[11] نیز اگر عادت دارید خیلی سخت کار کنید برای شما گزینه خوبی است.

کتاب درمانی

راستش را بخواهید داستان ‌های کوتاه چندان مرا راضی نمی‌ کنند؛ به همین خاطر قبل از خواب زمانی را به مقالات تام ولف و جان اشتاین بک اختصاص می‌دهم مقاله رادیکالیسم مد روز و قیام علیه شیادها[12] از تام ولف از مورد علاقه ‌های من است و عقیده دارم از زمان خودش بسیار جلوتر است. اگر از من می‌ پرسید، بهترین مجموعه مقالات اشتاین بک از انسان‌ها و ساخته‌هایشان [13]است.

یکی از کارهایی که در چنین مواقعی می ‌توانید انجام دهید این است که برای بازیابی سلامت روان ‌تان، خودتان را بخندانید! هر کتابی از پ گ وودهاوس[14] (و از جمله کد ووسترز[15]) می ‌توانند با شما چنین کنند. آثار اولیه ویلیام بویدز[16] نیز بی ‌آنکه متبذل شوند، شوخ‌ طبعانه هستند. توریست تصادفی[17] آنا تایلر[18] کتابی فوق ‌العاده پیرامون بهبود از یک شوک روانی است. شاید فکر میکنی روز بدی داشته ‌ای، اما مطمئناً روزی که پشت سر گذاشته‌ ای به بدی میکون لیری[19] نبوده است.

اگر می‌ خواهید جهان‌ بینی‌ نویی پیدا کنید که به شما کمک کند در بلند مدت استرس ‌تان کنترل شود، متون مرتبط با ذن را بخوانید: معنای خوشبختی[20] از آلن واتز[21] شاهکاری 120 صفحه ‌ای است که می‌ تواند استرس شما را از بین ببرد. گزینه دیگر اهمیت زیستن[22] لین یوتانگ[23] است که این مزیت را دارد که در عین بامزه ‌بودن، خردمندانه است.


منبع: گاردین


ترجمه: امیرحسین اسلامی‌نژاد


[1]- Jeffrey Archer

[2]- El James

[3]- The Little Book of Calm

[4]- Golden Hill

[5]- Franci Spufford

[6]- The Siege of Krishnapur

[7]- JG Farrell

[8]- Crooked letter, Crooked Letter

[9]- Tom Franklin

[10]- How to Be Idle

[11]- Tom Hodgkinson

[12]- Radical Chic & Mau-Mauing the Flak Catchers؛ مجموعه‌ای 2 مقاله‌ای از تام ولف که نخستین مقاله آن با نام These Radical Chic Evenings درباره رادیکالیسمی است که تنها افراد پیروی آن تنها به دنبال پیروی از مد روز و نه تعقیب آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی هستند. دومین مقاله Mau-Mauing the Flak Catchers نام دارد که درباره شیادی‌های کارمندان اداره فرصت‌های اقتصادی سانفرانسیسکو و این مساله است که پول اختصاص داده‌شده به برنامه‌های ضد فقر به دست گروه‌های هدف آن نمی‌رسد.

[13]- Of Men and Their Making

[14]- PG WodeHouse

[15]- The Code of the Woosters

[16]- William Boyds

[17]- The Accidental Tourist

[18]- Anne Tyler

[19]- Meacon Leary؛ کاراکتر کتاب توریست تصادفی.

[20]- The Meaning of Happiness

[21]- Alan Watts

[22]- The Importance of Living

[23]- Lin Yutang

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

اگر می‌ خواهید جهان‌ بینی‌ نویی پیدا کنید که به شما کمک کند در بلند مدت استرس ‌تان کنترل شود، متون مرتبط با ذن را بخوانید معنای خوشبختی از آلن واتز شاهکاری 120 صفحه ‌ای است که می‌ تواند استرس شما را از بین ببرد. گزینه دیگر اهمیت زیستن لین یوتانگ است که این مزیت را دارد که در عین بامزه ‌بودن، خردمندانه است.

مطالب پیشنهادی

کدام کتاب‌ها کمک می‌کنند تا شروعی تازه داشته باشیم؟

کدام کتاب‌ها کمک می‌کنند تا شروعی تازه داشته باشیم؟

معرفی چند کتاب برای شروع‌های تازه

کدام کتاب‌ها روانکاوی را به خوبی تصویر کرده‌اند

کدام کتاب‌ها روانکاوی را به خوبی تصویر کرده‌اند

معرفی چند کتاب برای پا گذاشتن به دنیای روانکاوی

کدام کتاب‌ها کمک می‌کنند با افسردگی و اضطراب کنار بیاییم؟

کدام کتاب‌ها کمک می‌کنند با افسردگی و اضطراب کنار بیاییم؟

آشنایی با چند کتاب برای کنار آمدن با افسردگی و اضطراب

کتاب های پیشنهادی