مامان دوستت دارد

مروری بر کتاب کودک اگر تو نبودی نوشته‌ی باب دیلن

فائزه ملاعبداللهی

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲

(1 نفر) 5.0

کتاب کودک اگر تو نبودی

اگر تو نبودی سروده‌ی باب دیلن است. او این شعر را سال‌ها پیش برای همسرش سرود. دیوید واکر، تصویرگر کتاب، این شعر را به تصویر درآورده و آن را در قالب عشقی میان والدین و فرزندان ارائه کرده است. تصویرسازی کتاب به گونه‌ای است که عبارات شعر را برای کودک معنا می‌کند. در دو صفحه‌ی ابتدای کتاب بخشی از شعر نوشته شده و تصاویری از حالات مختلف یک سگ کوچولو ترسیم شده است. حالاتی مثل شادی، چرخیدن، سر و ته شدن، خوابیدن، دویدن و ... نقاشی شده تا نشان دهد در همه‌ی این حالت‌ها او فرزند مادر و دوست داشتنی ‌است؛ فرقی نمی‌کند چگونه باشد.

در شروع داستان تصویری از قایم‌باشک‌بازی مادر و فرزند آمده که مفهومِ «نبودن» را برای کودک عینی‌سازی کند. در این تصاویر والد و کودک مشغول بازی هستند و در هر مرحله از بازی حالات و احساساتی مانند شادی، تعجب و هیجان را تجربه می‌کنند. بعد از بازی مادر فرزندش را در آغوش می‌کشد، به خانه می‌روند و کودک در تختش استراحت می‌کند. در تصویری از اتاقِ مادر، تابلویی روی دیوار قرار دارد که عکس سگ کوچولو توی آن قرار گرفته تا نشان دهد چقدر دوست‌داشتنی است و حضورش برای مادر پررنگ است. علاو‌ بر احساسات آرام و خوشایندی که کودک برای مادرش رقم می‌زند، تلاش شده عشق بی‌حدو‌مرز مادر حتی در زمان بازیگوشی و شیطنت فرزند هم نشان داده شود. به‌طوری که در تصویری سگ کوچولو با یک شیپور مادرش را از خواب بیدار می‌کند و مادر آن را «تازه شدن روز» تعبیر می‌کند: «اگر تو نبودی روزها برایم تازه نبودند.»[1]  

شعر همراه با قصه‌گویی تصویری

در این کتاب متن، کوتاه و مختصر است، اما تصاویر سرشار از مفهوم‌اند. اگر والد کتاب را بخواند و کودک از روی تصاویر قصه را دنبال کند، داستان به‌خوبی تکمیل می‌شود؛ داستانی از سفرهای ماجراجویانه‌ی مادر و فرزند به دریا، جنگل، زیر باران قدم‌ زدن، زیر برف راه ‌رفتن و در میان دشت‌گل بازی‌ کردن. 

در پایانِ قصه برای نشان دادن احساس مادر در زمان نبود فرزندش تصویری از دو تاب کنار یکدیگر می‌بینیم که سگ کوچولو حضور ندارد و چهره‌ی مادر نگران و ناراحت است. در تصویر بعدی که سگ سوار تاب می‌شود، بر چهره‌ی مادرش لبخند رضایت می‌نشیند.

«اگر تو نبودی

ناراحت و غمگین بودم

اگر تو نبودی...

از هیچ‌چیز سر در نمی‌آوردم.

اگر تو نبودی...

چه‌کار می‌کردم؟»[2]

تصاویر کتاب اگر تو نبودی تصویرگر دیوید واکر
تصاویر کتاب اگر تو نبودی، تصویرگر: دیوید واکر

این کتاب را انتشارات زعفران برای گروه سنی 3 تا 9 سال منتشر کرده است.


 منابع: دیلن، باب. 1395، ترجمه‌ی فاطمه ابطحی، تهران: نشر زعفران


[1]- دیلن، 1395: 13

[2]- همان، 2

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

نوبل ادبیات ۲۰۱۶

نوبل ادبیات ۲۰۱۶

باب دیلن، برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶

با من به خورشید سلام کن

با من به خورشید سلام کن

مروری بر کتاب سلام بر خورشید نوشته‌ی پونار آسوبار و ساغر پاشایی

دوستی هم ساختنی است

دوستی هم ساختنی است

مروری بر کتاب کودک با هم درستش می‌کنیم! نوشته‌ی لوئیس ییتس

کتاب های پیشنهادی