حلقه‌های گمشده

مروری بر کتاب‌های ارباب حلقه‌ها نوشته‌ی جی آر آر تالکین

معصومه منظم

پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱

فیلم ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر جکسون

کتاب ارباب حلقه‌ها یک رمان تخیلی حماسی است که شهرت زیادی دارد و نویسنده‌ی آن فردی بریتانیایی به نام جی آر آر تالکین است. تالکین شاعر، نویسنده و زبان شناس که در سبک تخیلی حماسی تبحری مثال زدنی دارد و توانسته آثاری برجسته مانند هابیت، ارباب حلقه‌ها و سیلماریلیون را به چاپ برساند. به نقل تالکین انگیزه‌اش از نوشتن کتاب‌هایی با سبک و سیاق تخیلی مانند ارباب حلقه‌ها به این بوده که از زبان‌های فراساخته هم حرفی به میان آورده شود. پس از منتشر شدن رمان ارباب حلقه‌ها جوایز و افتخارات بسیاری عاید تالکین شد، از ‌جمله جایزه‌ی بین المللی برای بهترین نویسنده‌ی خیال‌پردازی و جایزه گندالف یکی از شخصیت‌های کتاب و همچنین جوایز اسکاری که به عنوان بهترین فیلمنامه به ارباب حلقه‌ها تعلق گرفته بود. ارباب حلقه‌ها اثری به یاد‌‌ماندنی است که پیرو اثر قبلی تالکین به اسم هابیت نوشته شده است؛ اما توانست حتی شهرتی بیش از هابیت پیدا کند. این کتاب که در سه جلد با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه منتشر شده، توانسته در کل دنیا طرفداران زیادی را به خود جذب کند و به رغم استقبال فراگیر در جهان به زبان‌های مختلف ترجمه گردد. نکته‌ی جالب این است که بخش اعظمی از مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها طی جنگ جهانی دوم نوشته شده است. از میان تمام کتاب‌های به چاپ رسیده در قرن ۲۱ از این کتاب می‌توان به عنوان یکی از تأثیرگذار‌ترین کتاب‌ها نام برد.

ارباب حلقه ها (یاران حلقه) (فرمانروای حلقه ها 1)

نویسنده:
جی. آر. آر. تالکین
ناشر:
روزنه
مترجم:
رضا علیزاده
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

عنوان کتاب اشاره‌ای به سائورون دارد که یکی از شخصیت‌های منفی داستان است و همواره قصد دارد حلقه یگانه را به‌وجود آورد که بر حلقه‌های دیگر قدرت مسلط باشد و هدایت سرزمینی را به دست بگیرد که این مجموعه برای خواننده ترسیم می‌کند. این کتاب در ابتدا به توصیف سرزمین‌های در آرامش مانند شایر، همان سرزمین هابیت‌های مهمان نواز پرداخته و بعد جنگ‌هایی را شرح می‌دهد که به دنبال از بین بردن حلقه‌ها رخ می‌دهد و پای افرادی جدید به میان می‌آید. داستان ارباب حلقه‌ها از جایی آغاز می‌شود که بیلبو یکی از شخصیت‌های داستان در سفر خود حلقه سائورون را پیدا می‌کند. وی این حلقه را به یکی از اقوام خود که از بچگی نزدش زندگی می‌کرد به نام فرودو می‌دهد بدون اینکه هیچ کدام از آنها از قدرت حلقه آگاه باشند. چندی بعد گندالف که یک جادوگر بود شک می‌کند که این حلقه همان حلقه‌ی سائورون است. هنگامی‌که این شک برای وی به یقین تبدیل می‌شود این قضیه را برای فرودو بازگو می‌کند و ماجراجویی آغاز می‌شود. اگر بخواهیم داستان این مجموعه را کمی کلی‌تر تشریح کنیم باید بیان کرد که آراگورن و سائورون از شخصیت‌های اصلی این کتاب هستند. رمان ارباب حلقه‌ها سرزمینی خیالی را برای خواننده به تصویر می‌کشد به نام سرزمین میانی که بخشی از یک سرزمین بزرگتر یعنی آردا است. آراگورن در سرزمین خیالی میانه وارث الندیل و ایزیلدور است. وی توانست پس از نابودی سائورون به پادشاهی اله سار برسد و آرامش را به آنجا هدیه دهد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد سائورون شخصیت منفی و تاریک این رمان که خود دست پرورده‌ی مورگوت پادشاه تاریکی پیشین بود و برای به دست گرفتن کنترل حلقه‌های قدرت که نوزده حلقه هستند، حلقه‌ی یگانه را بوجود آورد.

ارباب حلقه ها (دو برج) (فرمانروای حلقه ها ۲)

نویسنده:
جی. آر. آر. تالکین
ناشر:
روزنه
مترجم:
رضا علیزاده
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

سه گانه ارباب حلقه‌ها توسط رضا علیزاده ترجمه شده است و ترجمه روان ‌او خواندن کتاب را برای خواننده لذت بخش می‌کند. هر سه جلد این مجموعه داستان‌هایی را از سرزمین خیالی میانه روایت می‌کنند. جلد اول و سوم این کتاب حاوی اطلاعاتی درباره‌ی زبان و نژاد ساکنین سرزمین میانه نیز است. همچنین این کتاب با نام خداوند انگشتری به دست فرخزاد فردین زند ترجمه شده و انتشارات پر با شابک آن را به چاپ رسانده است.

ارباب حلقه ها (بازگشت شاه) (فرمانروای حلقه ها ۳)

نویسنده:
جی. آر. آر. تالکین
ناشر:
روزنه
مترجم:
رضا علیزاده
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

این کتاب به رغم داشتن داستان جذاب مورد توجه فیلم سازان قرار گرفته و کارگردان پیتر جکسون فیلمی را در سه قسمت تحت عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه کارگردانی و ساخته است. قسمت سوم این مجموعه توانسته ۱۱ جایزه اسکار را از آن خود کند که این بیشترین جایزه‌ای است که به یک فیلم تعلق گرفته است. این مجموعه در همان ابتدای اکران خود هم توانسته بود به سرعت محبوبیت جهانی پیدا کند و پرفروش ترین فیلم آن زمان نام گیرد.

حتی برای این کتاب مجموعه‌ی تلویزیونی ساخته شده که در سال ۲۰۲۲ بر روی آنتن خواهد رفت.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

ارباب حلقه ها یک رمان تخیلی حماسی است که شهرت زیادی دارد و نویسنده آن فردی بریتانیایی به نام جی آر آر تالکین است. تالکین شاعر، نویسنده و زبان شناس که در سبک تخیلی حماسی تبحری مثال زدنی دارد و توانسته آثاری برجسته مانند هابیت، ارباب حلقه ها و سیلماریلیون را به چاپ برساند. به نقل تالکین انگیزه‌اش از نوشتن کتاب هایی با سبک و سیاق تخیلی مانند ارباب حلقه ها به این بوده که از زبان های فراساخته هم حرفی به میان آورده شود.

مطالب پیشنهادی

توهم شوالیه

توهم شوالیه

مروری بر کتاب دن کیشوت نوشته‌ی میگل سروانتس ساآودرا

چند روایت‌‌ ساده از ماجراهایی پیچیده

چند روایت‌‌ ساده از ماجراهایی پیچیده

مروری بر مجموعه داستان‌های شهر جنگی نوشته‌ی حبیب احمدزاده

رازهای رعب‌آور هانس کریستین اندرسن و چارلز دیکنز

رازهای رعب‌آور هانس کریستین اندرسن و چارلز دیکنز

مروری بر نمایشنامه یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه نوشته‌ی مارتین مک‌دونا

کتاب های پیشنهادی