به من بگو هنک، سگ گاوچران

معرفی کتاب کودک هنک؛ سگ گاوچران نوشته‌ی جان آر اریکسون

معصومه منظم

دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱

کتاب کودک هنک سگ گاوچران

داستان کودکان باید لطیف و آموزنده باشد اما کیفیت و لذت کتاب‌خوانی را نباید صرفا فدای لطافت و آموزندگی داستان کرد. برای انتخاب کتاب کودک باید به دو نکته توجه کرد. یک این‌که داستان به‌طوری جذاب باشد که کودک نتواند از خواندن آن دست بکشد. دوم این‌‌که کتاب باید حاوی لطافت کودکانه و داستان هدفمند باشد، در این صورت می‌توانیم کودکان را کتاب‌خوان کنیم و در این راستا به اندوخته‌های آن‌ها بیفزاییم. یکی از مناسبت‌ترین کتاب‌ها برای کودکان که دارای این دو شرط نیز باشد مجموعه کتاب هنک، سگ گاوچران است. کتاب هنک، سگ گاوچران که شهرت بالایی دارد نوشته جان. آر. اریکسون است. او تاکنون توانسته با نوشتن این کتاب بیش از ده میلیون نسخه از اثر خود را به فروش برساند. جان آر. اریکسون نویسنده‌ای آمریکایی است که در هردو ژانر کودکان و بزرگسالان آثار متعددی نوشته؛ اما در ژانر کودکان بسیار موفق‌تر ظاهر شده است.

نقطه قوت این داستان وجود شخصیت‌های مختلفی است که هرکدام نماد یک رفتار خاص هستند و به طور قوی شخصیت پردازی شده‌اند. داستان در حول محور هنک می‌چرخد. هنک سگ گاوچرانی است که رنگ زردی دارد و بسیار کثیف و گیج است. او تصور می‌کند که بسیار عاقل و داناست و بدون او چرخ مزرعه نمی‌چرخد و با همین تصور دست به کارهایی می‌زند که در نهایت خرابی به بار می‌آورد. او دستیاری به نام دراور دارد که به اشتباهات هنک دامن می‌زند و به هیچ‌وجه به یاری هنک نمی‌شتابد. دراور بسیار ترسو است و عرضه انجام دادن هیچ‌کاری را ندارد. اسلیم و لوپر صاحبان هنک هستند. هنک چندان دل خوشی از آن‌ها ندارد و توقع دارد بیشتر به او رسیدگی کنند و قدرش را بدانند. یکی از مشکلات هنک در مزرعه زنی به نام سالی می است. سالی می از همان ابتدا با هنک دشمن بوده و از او خوشش نمی‌آید. او سعی می‌کند تمام اتفاقات بد مزرعه را به گردن هنک بیندازد تا مایه آزار هنک شود. یکی دیگر از سگ‌های این کتاب بیولا نام دارد. هنک و دراور هردو بیولا را دوست دارند. هنک مدام خواب بیولا را می‌بیند و به او فکرمی‌کند؛ اما بیولا سگ کفتربازی را دوست دارد و از هنک خوشش نمی‌آید. هر قسمت از این کتاب درمورد ماجرایی متفاوت است و این شخصیت‌ها اتفاقات سرگرم‌کننده‌ای را به وجود می‌آورند. ممکن است که با خواندن بعضی از قسمت‌ها از دست کار‌های هنگ و دیگر اعضای مزرعه کفری شوید؛ اما تمام چند ثانیه طول نمی‌کشد که از دست آن‌ها به خنده بیفتید و مشتاقانه به ادامه داستان فکر کنید. مجموعه کتاب هنک‌، سگ گاوچران می‌تواند فضای فکری کودکان را بسیار شاد نگه دارد و علاقه به کتاب‌ خواندن را در آن‌ها افزون کند. کودکان زیادی با این مجموعه کتاب خاطره دارند و حتی افراد زیادی در سنین بزرگسالی شیفته‌ی این اثر هستند و خواندن آن‌را مانند یک مراقبه می‌بینند.

اولین نسخه‌های هنک، سگ گاوچران در سال 1982 منتشر شده است و تاکنون نیز انتشار نسخه‌های جدید آن ادامه دارد. از این کتاب انیمیشن‌ها و بازی‌های مختلفی ساخته‌اند که هرچند به خوبی کتاب نبوده اما باعث معروف‌تر شدن کتاب شده است.

مترجم این مجموعه داستان در ایران فرزاد فربد است. هنگام خرید کتاب کودکان باید به کیفیت ترجمه نیز توجه فراوان شود. اگر ترجمه کیفیت پایینی داشته باشد باعث درک نادرست کودک از داستان می‌شود و در نهایت ممکن است کودک از کتاب زده شود. فرزاد فربد ترجمه تخصصی از این اثر ارائه داده است. او از کلمات پیچیده و سخت استفاده نکرده و به ساده‌ترین شکل ممکن ترجمه‌ی خود را ارائه داده است.

معروف‌ترین قسمت‌های این مجموعه داستان در ایران زندگی سگی، قتل در چراگاه، ماجراهای دست اول، با دم سگ بازی نکن، نفرین بلال عجیب و قیمتی، نوبت سگی، گمشده در جنگل تاریک و طلسم شده، پرونده روباه ویولن‌زن، لاشخور مصدوم در شب کریسمس نام دارد.

اگر کودک شما به کتاب‌خوانی علاقه‌ای ندارد نیز این کتاب می‌تواند شروع مناسبی برای مطالعه باشد. داستان کتاب ساده و صمیمی است و فهم سختی ندارد به همین جهت تهیه آن خالی از لطف نیست. طراحی و فونت نوشتاری کتاب نیز بسیار مناسب و استاندارد است و باعث خسته شدن چشم کودکان نخواهد شد.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

ویران‌شهر اورول یا واقعیت امروز؟

ویران‌شهر اورول یا واقعیت امروز؟

مروری بر کتاب ۱۹۸۴ نوشته‌ی جورج اورول

خون زدگی

خون زدگی

مروری بر کتاب خون‌خورده نوشته‌ی مهدی یزدانی خرم

از جنون خودت مراقبت کن

از جنون خودت مراقبت کن

مروری بر کتاب من شماره سه نوشته‌ی عطیه عطارزاده

کتاب های پیشنهادی