کتاب‌های رازآلود برای خواندن اگر سریال فقط قتل‌های داخل ساختمان را دوست دارید

ده رمان رازآلود برای طرفداران سریال فقط قتل‌های داخل ساختمان

گروه مترجمان

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲

(2 نفر) 4.8

سریال فقط قتل های داخل ساختمان

در دو فصل آخر سریال تلویزیونی فقط قتل‌های داخل ساختمان[1] اثر هولو[2]، ما با دوستانی به نام‌های الیور، چارلز و میبل آشنا شدیم که عاشق حل کردن پرونده‌های جنایی بوده و پادکست‌هایی در ژانر جنایت واقعی می‌ساختند. آنها در واقع قتل‌هایی را که در آپارتمان محبوبشان – ساختمان آرکونیا -[3] در شهر نیویورک اتفاق افتاده را حل می‌کنند. هیچ چیز مانند افراد مسن، کارآگاهان آماتور، پادکست‌های جنایی واقعی که نزدیک به خانه پخش می‌شوند و همسایه‌های فضولی که تک تک پروتکل‌های پلیس را نادیده می‌گیرند، توجه شما را جلب نمی‌کند. این ده رمان مجذوب‌کننده را با همان حالات عجیب و غریب و جنایی خنده‌دار بررسی کنید.

1. توصیه‌های ناخواسته‌ی ورا ونگ برای قاتلان اثر جسی کیو سوتانتو

کتاب اول، توصیه‌های ناخواسته‌ی ورا ونگ برای قاتلان[4] اثر جسی کیو سوتانتو[5] است. هنگامی‌که ورا وانگ بیوه‌ی شصت ساله، صبح معمولی دیگری را با باز کردن چای‌فروشی شکست‌خورده‌ی خود آغاز می‌کند، اولین مشتری جدید خود - پس از سال‌ها - را مرده می‌یابد. پس از تماس با پلیس، او وظیفه‌ی خود را بر عهده می‌گیرد تا طرح کلی بدن را بکشد و درایو USB را که مارشال چن[6] قبلا در دست داشت را به عنوان مدرک برای خود نگه دارد. ورا شروع به دزدی می‌کند و پس از محدود کردن لیست مظنونان خود - که شامل همسر آزاردیده‌ی عاطفی مارشال و برادر دوقلوی تحقیرشده‌ی او می‌شود. ورا از هر چهار مظنون می‌خواهد تا به حقیقت برسند. اما وقتی ورا وارد زندگی آنها می‌شود، آنها بسیار شبیه به خانواده‌ای می‌شوند که او در تمام مدت از دست داده بود. حالا چطور می‌توانست یکی از آنها را به زندان بفرستد؟

کتاب توصیه های ناخواسته ورا ونگ برای قاتلان اثر جسی کیو سوتانتو

2. قتل و مامون اثر میا پی مانانسالا

کتاب بعدی قتل و مامون[7] اثر میا پی مانانسالا[8] است. مادرخوانده‌های لیلا ماکاپاگال[9]، آوریل، می و ژوئن، یک افتتاحیه‌ی نه چندان باشکوه برای رختشوی‌خانه‌ی جدیدشان برگزار می‌کنند که طی آن متوجه می‌شوند که عمدا تخریب شده و خواهرزاده‌ی آوریل در داخل آن مرده است. با یک پیام وهم‌آور در کنار بدن او، باید بفهمیم که آیا هدف این پیام خواهرزاده‌ای بود که تازه از فیلیپین آمده بود یا مادرخوانده‌هایی که برای شیوه‌های شایعه‌پراکنی‌شان بدنام هستند. اما وقتی تحقیقات پلیس هیچ مظنونی پیدا نکرد، لیلا باید رهبری را بر عهده بگیرد. حالا نوبت به روز‌های پرحاشیه در تقویم رسیده است که زندگی خود را به آن ببندند و ببینند که در آن رختشوی‌خانه چه اقدام شومی انجام شده که می‌توانست کسی را به ایجاد چنین آشفتگی خونینی سوق دهد.

3.  انجمن قتل پنجشنبه‌ها اثر ریچارد آزمن

مانند اولیور و چارلز، این گروه از بازنشستگان با نسخه‌ی خودشان از میبل - رئیس پلیس جوان دونا دی فریتاس[10] - همراه می‌شوند تا معماها را حل کنند. هر پنجشنبه، الیزابت، ران، ابراهیم و جویس در اتاق حل معما در خانه‌ی سالمندان خود ملاقات می‌کنند تا روی جنایات حل نشده کار کنند. وقتی یک توسعه‌دهنده‌ی ملک در دهکده‌ی بازنشستگان می‌میرد، کتاب انجمن قتل پنجشنبه‌ها[11] اثر ریچارد آزمن[12] درگیر این پرونده می‌شود - اما آنها به کمک نیاز دارند. دی فریتاس در اثر شلیک گلوله زخمی می‌شود و پس از بهبودی، هنگام شروع به ارائه‌ی اطلاعات خودی گروه، کمی هیجان بیشتری به زندگی خود بازمی‌گرداند. با کمک او، انجمن ممکن است بتواند این پرونده را قبل از بقیه‌ی اعضای دپارتمان پلیس حل کند - اما نه قبل از مرگ فرد دیگری.

4. قتل‌های خانه‌ی ده‌ضلعی اثر یوکیتو آیاتسوجی

چهارمین کتاب لیست، کتاب قتل‌های خانه‌ی ده‌ضلعی[13] اثر یوکیتو آیاتسوجی[14] است. هنگامی که علاقه‌مندان به رمان‌های جنایی از دانشگاه کی[15] برای سفری با موضوع قتل به جزیره‌ی سونوجیما[16] سفر می‌کنند، پیش بینی نمی‌کردند داستان‌هایی که خوانده‌اند زنده شوند. در حالی که سرزمین اصلی به دلیل یک پرونده‌ی قتل حل‌نشده بدنام شده است، هفت دانش‌آموز هرگز فکر نمی‌کردند که قاتل، آنها را تا جزیره‌ای منزوی تعقیب کند. بدون هیچ‌گونه تلفن یا اتصال اینترنتی، زمانی که دانش‌آموزان شروع به انتخاب تک تک آنها می‌کنند، راهی برای درخواست کمک وجود ندارد. با جابه‌جایی بین جدول‌های زمانی که به دنبال سفر مرگبار دانش‌آموزان و قتل عام در سرزمین اصلی از سال قبل انجام می‌شود، قتل‌ها در خانه‌ی ده‌ضلعی به اندازه‌ی قتل‌های در آرکونیا، حرفه‌ای هستند.

کتاب قتل های خانه ده ضلعی اثر یوکیتو آیاتسوجی

5. یک بانوی مسن اصلا خوب نیست اثر هلن تورستن

کتاب بعدی، کتاب یک بانوی مسن اصلا خوب نیست[17] اثر هلن تورستن[18] می‌باشد. در این مجموعه از پنج داستان کوتاه مرتبط، این بانوی سالخورده کسی نیست که قتل‌ها را حل می‌کند. در واقع، او آنها را مرتکب می‌شود؛ اما او همیشه یک دلیل خوب دارد. بین همسایگان مداخله‌گر، جویندگان طلا، کلاهبرداران عتیقه و شرکای بدرفتار، مود مطمئناً می‌داند که چگونه جلوی هر مشکلی را که برایش پیش می‌آید، بگیرد. و با وجود جسدهایی که در مجاورت او انباشته شده‌اند، چه کسی به یک پیرزن کوچک مشکوک خواهد شد؟ این تا زمانی است که یکی از افسران حقه‌های زیرکانه‌ او را در دوران سالمندی می‌بیند. آیا مود بالاخره گرفتار خواهد شد یا واکر، سمعک و رفتار شیرین او یک بار دیگر باعث می‌شود که او از مجازات شدن منع شود؟

6. غذای بدن و روح اثر ابی کولت

کتاب ششم، غذای بدن و روح[19] اثر ابی کولت[20] است. زندگی کیتون راتلج[21] زمانی تغییر کرد که برادر گمشده‌اش در خانه‌ی او را زد. کیتون در کودکی به یک یتیم‌خانه منتقل شده بود و در حالی که کوبی در سیستم مراقبت از کودکان مانده بود، کیتون به فرزندی پذیرفته شد. در جشن گردهمایی، آنها مهارت‌های خود و کتاب و بیسکوییت را ترکیب می‌کنند و یک کتابفروشی و کافه باز می‌کنند. اما درست همانطور که کیتون یک خواهر و برادر پیدا می‌کند، کوبی برادرخوانده‌اش را از دست می‌دهد، درست وقتی که جسد او را در مترو پیدا می‌کنند. اگرچه او توسط مسافران دیگری احاطه شده بود، اما به نظر می‌رسد هیچ‌کس هیچ نشانه‌ای از رفتار خشونت‌آمیز یا مجرمانه ندیده باشد – یا آنها این‌گونه می‌گویند. کیتون و کوبی مسئوليت انجام تحقیقات آهسته را به‌عهده می‌گیرند، آنها نحوه‌ی به وقوع پیوستن این اتفاق را می‌فهمند و علی‌رغم میل باطنی‌شان باید آن را بپذیرند.

کتاب غذای بدن و روح اثر ابی کولت

7. باشگاه فلسفه‌ی یکشنبه اثر الکساندر مک کال اسمیت

اثر بعدی، کتاب باشگاه فلسفه‌ی یکشنبه[22] اثر الکساندر مک کال اسمیت[23] می‌باشد. ایزابل دالهوسی[24] به‌عنوان یک فیلسوف اخلاق و ویراستار بررسی اخلاق کاربردی،[25] زندگی منظمی را پیش می‌برد، نه قانون و نظم. وقتی او در یک کنسرت شرکت می‌کند، نظم زندگی‌اش تغییر می‌کند و مردی از بالکن بالا می‌افتد و می‌میرد. علی‌رغم اینکه به طور معتبر و قانونی این یک تصادف گزارش می‌شود، اما ایزابل مطمئن نیست که آن مرد تنها آنجا بوده است - یا اینکه او را هل نداده‌اند. ایزابل با باز کردن مجدد تحقیقات به‌طور غیر رسمی، باید از قطب‌نمای اخلاقی خود پیروی کند تا نه تنها او را به سمت قاتل برساند، بلکه پس از دانستن دلایل آنها، تصمیم بگیرد که آیا بردن آنها به پلیس از نظر اخلاقی صحیح است یا خیر.

8. میمی لی یک سرنخ پیدا می‌کند اثر جنیفر جی. چاو

کتاب میمی لی یک سرنخ پیدا می‌کند[26] اثر جنیفر جی. چاو[27] مورد بعدی است. هنگامی که میمی لی، پرورش‌دهنده‌ی حیوانات خانگی هالیووف،[28] متوجه می‌شود که راس نولان،[29] یک پرورش‌دهنده‌ی محلی، به چی‌واواهای[30] خود آسیب می‌رساند، میمی از دست راس به شدت عصبانی می‌شود. روز بعد، هنگامی که راس مرده پیدا می‌شود، رویارویی نهایی میمی با راس، او را به عنوان مظنون اصلی مشخص می‌کند. و جدا، چگونه قرار است میمی به پلیس بگوید که از طریق کسی جز مارشمالو[31] - گربه‌ی تله‌پاتیک او - از روش‌های توهین‌آمیز راس مطلع شده است؟ میمی با کمک همسایه‌اش جاش - وکیلی کاملا جذاب - ممکن است بتواند نام خود را از مظنون بودن پاک کند و به سگ‌هایی که راس رها کرده بود کمک کند. اما انجام دادن تحقیقات مطمئناً به‌سادگی آب خوردن نخواهد بود.

کتاب میمی لی یک سرنخ پیدا میکند اثر جنیفر جی چاو

9. قتل‌های پست‌اسکریپت اثر مری وینترز

کتاب نهم، کتاب قتل‌های پست‌اسکریپت[32] اثر مری وینترز[33] است. در حالی که در فقط قتل‌های داخل ساختمان، آن سه نفر پادکست خود را مدیریت می‌کنند، خانم بیوه‌ای به نام لیدی آملیا آمزبری[34] برای بخش مشاوره به عنوان لیدی اگونی[35] می‌نویسد. در حالی که روزهایش را صرف مشاوره در مورد موقعیت‌های ساده‌تر می‌کند، یک خدمتکار درخواست کمک می‌کند و اوضاع سخت می‌شود – معشوقه‌ی او مرده است، و او مشکوک است که این قتل بوده است. اما درست زمانی که آملیا قرار است با خدمتکار در پارک سنت جیمز[36] ملاقات کند، آملیا زن را مرده می‌یابد. اکنون که احتمال قتل قطعی شده است، آملیا از سیمون، مارکیز بینبریج[37] کمک می‌گیرد. با استفاده از سرنخ‌هایی که بر روی خدمتکار جا گذاشته شده، آنها ممکن است بتوانند بفهمند قاتل کیست - و آیا آنها داستان عاشقانه‌ای داشته‌اند یا خیر.

10. تو مرگ من خواهی بود اثر کارن ام. مک منس

کتاب آخر، تو مرگ من خواهی بود[38] اثر کارن ام. مک منس[39] می‌باشد. درست مانند گروه دوستان نوجوان میبل - پسران هاردی[40] - آیوی، متئو و کال دوستی شیطانی دارند که درگیر قتل است. علی‌رغم اینکه زمانی بسیار نزدیک و صمیمی بودند و رازهایشان را به اشتراک می‌گذاشتند، اما در سال آخر این سه نفر از هم جدا می‌شوند. وقتی این سه به طور غیرمنتظره با هم برخورد می‌کنند، تصمیم می‌گیرند کلاس را ترک کنند، درست مثل روزهای خوب قدیم. وقتی از پارکینگ می‌گذرند، تصمیم می‌گیرند به دنبال دانش‌آموز دیگری بروند که او هم در حال پیچاندن کلاسش بود. آنها که بی‌گناه پشت سرش می‌رفتند، متوجه نمی‌شوند که او آنها را مستقیماً به صحنه‌ی قتل خودش هدایت می‌کند. آیوی، متئو و کال مطمئن نیستند که به نحوی با مرگ او مرتبط هستند یا خیر. آیوی، متئو و کال باید تمام جزئیاتی را که از آن روز به خاطر می‌آورند بررسی کنند تا قاتل را به دست عدالت بسپارند - مگر اینکه قاتل ابتدا آنها را پیدا کند.

کتاب تو مرگ من خواهی بود اثر کارن ام مک منس

منبع: پنگوئن رندوم هاوس


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Only Murders in the Building

[2]- Hulu

[3]- the Arconia

[4]- Vera Wong's Unsolicited Advice for Murderers

[5]- Jesse Q. Sutanto

[6]- Marshall Chen

[7]- Murder and Mamon

[8]- Mia P. Manansala

[9]- Lila Macapagal

[10]- Police Chief Donna De Freitas

[11]- The Thursday Murder Club

[12]- Richard Osman

[13]- The Decagon House Murders

[14]- Yukito Ayatsuji

[15]- K University

[16]- Tsunojima

[17]- An Elderly Lady Is Up to No Good

[18]- Helene Tursten

[19]- Body and Soul Food

[20]- Abby Collette

[21]- Keaton Rutledge

[22]- The Sunday Philosophy Club

[23]- Alexander McCall Smith

[24]- Isabel Dalhousie

[25]- Review of Applied Ethics

[26]- Mimi Lee Gets a Clue

[27]- Jennifer J. Chow

[28]- Hollywoof

[29]- Russ Nolan

[30]- Chihuahuas

[31]- Marshmallow

[32]- Murder in Postscript

[33]- Mary Winters

[34]- Lady Amelia Amesbury

[35]- Lady Agony

[36]- St. James’s Park

[37]- Simon, the Marquis of Bainbridge

[38]- You’ll Be the Death of Me

[39]- Karen M. McManus

[40]- the Hardy Boys

دیدگاه ها

زهرا ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

اتفاقاً الآن که تازه فصل سومش تموم شده، دلم می‌خواد بشینم پای این کتابا.

مطالب پیشنهادی

آیا جادو نجاتمان می‌دهد؟

آیا جادو نجاتمان می‌دهد؟

مروری بر کتاب آئورا نوشته‌ی کارلوس فوئنتس

ده کتاب برتر درباره‌ی افراد گمشده

ده کتاب برتر درباره‌ی افراد گمشده

این داستان‌های منقطع‌ که هم در رمان‌ها و هم در زندگی واقعی اتفاق می‌افتند، به شدت تأثیرگذار و کلیدی برای یک اضطراب جهانی هستند

قتل خانوادگی، نفت و اف‌بی‌آی

قتل خانوادگی، نفت و اف‌بی‌آی

مرور و بررسی کتاب قاتلان ماه گل اثر دیوید گرن

کتاب های پیشنهادی