ورود به آوانگارد

کدام رمان‌های مدرن می‌توانند مرا دوباره به داستان‌خواندن علاقه‌مند کنند؟

معرفی چند کتاب برای علاقه ­‎مندی دوباره به داستان­ خواندن

گروه مترجمان
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

علاقه‌ام را به خواندن رمان از دست داده‌ام و حالا فقط کتاب‌های باغبانی می‌خوانم. کدام نویسندگان مدرن داستان خوبی دارند و می‌توانند مرا دوباره به خواندن داستان علاقه‌مند کنند؟

سوال از: نیک بویز، ۶۶ ساله، بازنشسته و ساکن باغی حومۀ کمبریج

پاسخ از: الکس کلارک، منتقد ادبی

به نظرم رسید که شاید بهتر باشد با کتاب‌هایی در حوزۀ آشنای شما شروع کنیم و رمان‌هایی مرتبط با باغبانی و گیاه‌شناسی را معرفی کنیم.  تابستان فریبنده[1] نوشتۀ باربارا کینگ‌‌سالور، داستان تابستانی شرجی را در کوه‌های آپالاچی تعریف می‌کند. دانه‌چینان[2] نوشتۀ اسکارلت تاماس، حماسۀ نوآورانه‌ای از یک خانواده است. تمام شخصیت‌های این داستان به نام یک گیاهی خوانده می‌شوند. اگر دنبال صحنۀ آغازین نفس‌گیری هستید، دوستانه‌ها[3]ی فیلیپ هنسر را بخوانید. در این کتاب، دکتر و باغبان چابکی از وقوع فاجعه‌ای جلوگیری می‌کند.

اما ورای این دیوار پر دار و درخت، آثار ظریف و شوخ‌طبع جولین بارنز، خصوصاً آخرین کتابش یعنی فقط یک داستان را پیشنهاد می‌کنم. فقط یک داستان روایت مردی است که به رابطۀ عشقی مخربش در دوران جوانی می‌اندیشد. باد غربی[4]، نوشتۀ سامانتا هاروی یکی از بهترین کتاب‌های سال من است و با داستانش ما را به قرن پانزدهم می‌برد، اما داستان مدرنی دارد. نورجنگ[5] از مایکل اونداتیه داستان عواقب حملۀ جنگی است.

گاهی باید در کتابی کاملاً غرق شد و من پیشنهاد می‌کنم غرق دنیای پرزرق و بیدوام رمان‌های پاتریک ملروز[6]شوید. از روی این مجموعه که نوشتۀ ادوارد سنت آبین است، اخیراً اقتباسی تلویزیونی صورت گرفته است.

نهایتاً اگر می‌خواهید مخاطب پروبا قرص کتابی باشد، سراغ مجموعۀ جکسون بره[7]بروید. در این مجموعه یک جاسوس برکنار‌شده‌ و همکارانش در تلاشند تا دوباره به میدان زندگی جاسوسی بازگردند. با  اسب‌های کند[8] شروع کنید و لذت ببرید.

فقط یک داستان

نویسنده: جولین بارنز ناشر: فرهنگ نشر نو قطع: شمیز،پالتویی نوع جلد: شمیز قیمت: 100,000 تومان

منبع: گاردین


[1] Prodigal Summer

[2] The Seed Collectors

[3] The Friendly Ones

[4] The Western Wind

[5] Warlight

[6] Patrick Melrose

[7] Jackson Lamb

[8] Slow Horses