ورود به آوانگارد

چه کتاب‌هایی در دوران بازنشستگی الهام بخش من هستند؟

نیکی جرارد، نویسنده و روزنامه‌نگار، به ما می‌گوید چه کتاب‌هایی را در دوران بازنشستگی بخوانیم

گروه مترجمان
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«من معلمی بازنشسته، شصت‌ساله و متاهل هستم و بیش از 25 سال است که در شهر کوچکی زندگی می‌کنم. اکنون احساس بی‌حوصلگی می‌کنم. چه کتاب‌های الهام‌بخشی برای استفاده بهینه از سال‌های پیش‌رو توصیه می‌کنید؟»

نیکی جرارد[1] نویسنده و روزنامه‌نگاری که به همراه همسرش شان فرنچ[2] با نام نیکی فرنچ[3] نویسندگی می‌کنند، به این سوال جواب داده است: 

«باید کلمه‌ی دیگری برای بازنشستگی وجود می‌داشت؛ کلمه‌ای که به معنای کناره‌گیری، سکون، یکجانشینی و حوصله‌سر‌بر بودن نباشد، بلکه به معنای ماجراجویی، تغییر و امکانات و فرصت‌های جدید باشد. کتاب‌های شگفت‌انگیز زیادی هست که درهای جدیدی را به جهان‌های مختلف باز می‌کند.

پنلوپه فیتزجرالد[4] نمونه‌ی درخشان کسی است که شصت‌سالگی دوران بازیابی و تجدیدش بود. او اولین کتابش را در سن پنجا‌ه‌و‌هشت‌سالگی و اولین رمانش را در شصت‌سالگی منتشر کرد. آخرین رمانش، گل آبی[5]، در 80 سالگی و پنج سال قبل از مرگش منتشر شد که رمانی تاریخی با هدایایی در هر صفحه است.

لولی ویلوس[6] اثر سیلویا تاونسند وارنر[7] بر مبنای تغییر و تحول است. من نمی‌خواهم پیچ‌وتاب دوست‌داشتنی درونی‌اش را از بین ببرم. رمانی که شروعی خنده‌دار، هوشمندانه و عجیب وغریب دارد و درباره‌ی مردی میانسالی در زمان جنگ است که زندگی کسل‌کننده و پرمسئولیتی در لندن دارد و در میانه‌ی داستان به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل می‌شود که فریاد شادی آور، سرخوشانه وپرشور آزادی و شادی اوست. نوع دیگری از آزادی و آرامش را در کتاب دبلیو. جی. سبالد[8] به نام حلقه‌های زحل[9] می‌توان دید. در این کتاب سبالد در ساحل غم انگیز سافولک[10] قدم می‌زند و به ذهن خود اجازه می‌دهد هم‌زمان در حال، گذشته، چشم‌اندازها و خاطرات غوطه‌ور شود. کتابی باشکوه و گیج‌ کننده، تأثیرگذار و رویایی که گستره‌ی فو‌ق‌العاده‌ی ذهن انسان را به تصویر می‌کشد.

«باید کلمه‌ی دیگری برای بازنشستگی وجود می‌داشت؛ کلمه‌ای که به معنای کناره‌گیری، سکون، یکجانشینی و حوصله‌سر‌بر بودن نباشد، بلکه به معنای ماجراجویی، تغییر و امکانات و فرصت‌های جدید باشد.»

اگر در جستجوی اثرالهام‌بخش متفاوتی هستید، به شما کتاب زندگی پنهان درختان[11] از پتر وول لبن[12] را پیشنهاد می‌کنم که شما را وامی‌دارد دوباره به طبیعت با عظمت و پرابهتی نگاه کنید که هر روز از کنار آن می‌گذرید و نسبت به دنیای طبیعی احساس ترس کنید. کتاب بعدی غذای رایگان[13] نوشته‌ی ریچارد مابی[14] است که راهنمای عملی افزایش طول عمراست. مری الیور[15]، شاعر دلتنگ آمریکایی، به‌زیبایی در مورد طبیعت _ و سگ‌ها_ می‌نویسد و به‌ظرافت به گذر عمر، جوان نبودن و ماجراهای پیری و کهولت سن می‌پردازد. او می‌گوید: «در قلبت جایی برای امور غیرقابل‌تصور و غیرممکن بگذار و به قلبت بگو: بخواه.»


منبع: گاردین


مترجم: تهمینه طهماسیان


[1]- Nicci Gerrard

[2]- Sean French

[3]- Nicci French

[4]- Penelope Fitzgerald

[5]- The Blue Flower

[6]- Lolly Willowes

[7]- Sylvia Townsend Warner

[8]- WG Sebald

[9]- Rings of Saturn

[10]- Suffolk

[11]- The Hidden Life of Trees

[12]- Peter Wohlleben

[13]- Food for Free

[14]- Richard Mabey

[15]- Mary Oliver