مجله فرهنگ امروز (۳۶)

چشم جادویی فردا سينما گفت‌وگو با فریدون جیرانی پیرامون سهم واقع‌گرایی در تاریخ سینمای ایران 
فیلم‌ساز، نظریه خود را وارد واقعیت می‌کند

سینما منظری است برای تماشا از دریچه لنز دوربین سینماگری که خود را چشـم بیدار جامعه می‌یابد و ازاین رو هر قاب سخنی است برای تعریف ناگفته‌ها، ترسیم زیبایی‌ها و نشان فردایی که از پس حوادث رخ می‌نماید. به تعبیری می‌توان سینما را حدفاصل میان روایتی دانست که در روند شناخت کشف می‌شود و در روند ساخت ظهور می‌یابد. محور این گفت‌وگو حول آن است که بدانیم فیلم‌ساز ایرانی در میان نظریه‌های حقیقت یاب «هم‌سازی» و «هم‌بستگی» چه راهی پیموده و چه سوغات هنرمندانه‌ای برای تماشاگری که اسیر تندباد حوادث است به همراه آورده است. فریدون جیرانی جدا از سال‌ها تجربه درزمینه فیلم‌نامه نویسی و کارگردانی، به دلیل رسانه‌ای بودن، سخنی گویا از احوالات تاریخ سینمای ایران است و ازجمله فیلم سازانی است که نسبت به وقایع تحلیل دارد.

مرتضی اسماعیل دوست

صفحه ۳۳

افزودن به پاکت خرید 70,000 تومان

مجله فرهنگ امروز (۳۶)

  • نام مجله: مجله فرهنگ امروز (۳۶)
  • تعداد صفحات: 132
  • شماره: 36
  • سال انتشار: 1401
  • ماه انتشار: مرداد
  • دوره نشر: ماهنامه
  • ناشر: فرهنگ امروز
  • امتیاز:
    (1 نفر)

دیدگاه‌ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

هارمونیِ نوِ شناخت

هرمان بروخ: مروری بر زندگی و آثار

دوستی که در قلب باقی می‌ماند

معرفی کوتاه کتاب کودک یولانته در جستجوی کریسولا نوشته سباستین لس

جهان به مثابه‌ی یک کتاب

مروری بر کتاب پروست و من نوشته‌ی رولان بارت

مجله‌های پیشنهادی

افزودن به پاکت خرید 70,000 تومان