مجله آگاهی نو شماره ۱۰

درآمد:
آیا می‌توان جمهوری خواه بود و از سلطنت دفاع کرد؟

پارادوکس پهلوی

تمام رجال و امنای دولت [آمریکا] مواجب‌خور و نوکر رعیت هستند و اگر خلافی بکنند جماعت آنها را معزول می‌نماید... کار می‌خواهند و هنر و آزادی و....
هر کسی مالک مملکت است و می‌توانید از این مسئله این مطلب را قیاس کنید تمام مردم «ینگی دنیا» فردا فرد سلطان قادر مستقل هستند.

حاج حسینقلی‌خان
صدرالسلطنه
مشهور به حاجی واشنگتن
اولین سفیر ایران در آمریکا (۲۴:۸۷)

یکصد سال پس از کودتای رضاخان علیه سلطنت (قاجار) در اسفندماه ۱۲۹۹ نوه‌ی ،او رضا پهلوی در اسفندماه ۱۳۹۹ در حلقه‌ای از هوادارانش که اصرار دارند او را شاهزاده بخوانند - رسماً علیه سلطنت و سلطنت طبی سخن گفت.
رضا پهلوی در این جلسه که صدایش در فضای مجازی پیچید به صراحت می‌گوید: «خود من در برابر آنچه باور دارید میراث دارش هستم شورشی هستم چرا که من خود سیستم جمهوری را ترجیح می‌دهم منکر آن نیستم که در بعضی فرهنگ‌ها شاید یک نماد سمبلیک لازم باشد ولی به عنوان دموکرات نمی‌توانم بپذیرم که انتخاب یک فرد می‌تواند مبنای موروثی داشته باشد. من اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت می‌بینم یعنی حق انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خود و حکومت بر خود ما باید برسیم به مرحله‌ای که نهادهای سنتی را الزاماً مبنای حکومت قرار ندهیم. ما باید از فرهنگ فرد محوری خارج بشویم و برسیم دنبال سیستم محور کردن مسئله فرد مهم نیست باید نهادها و ساختارها را محکم کرد. من هرگز حاضر نیستم آقا بالاسر داشته باشم چه رسد به این که برای دیگران آقا بالاسر بشوم تا زمانی که بخواهیم گوسفندوار عمل کنیم سروکله ی چوپانها هم پیدا خواهد شد.»
این سخنان رضا پهلوی سلطنت‌طلبان پیرامون او را سخت آزرد.

محمد قوچانی
سردبیر

صفحه ۲۲۰


کتابچه: کتاب ضمیمه آگاهی نو
جلد اول
همراه شماره ۱۰

درآمد
به ،ننک یا به نام

سیدجواد طباطبایی ۱۴۰۱ - ۱۳۲۴

«فیلسوف ایران» رفت. دکتر سید جواد طباطبایی درگذشت. من کوچکتر از آن بودم که شاگردش در دانشگاه باشم. اما استادم بود. استاد نسل من. هرچه از اندیشه سیاسی ایران آموختم از او بود. میهن دوستی را از او یاد گرفتم. ایرانشهری را از او یاد گرفتم. از او یاد گرفتم سیاست چیست. از او یاد گرفتم غرب کجاست. از همشهری و شهروند امروز تا مهرنامه و سیاست نامه و آگاهی نو. مهرنامه بدون او معنایی نداشت. او در این روزکار خودزنی و خودکم بینی به ما یاد داد ایرانی بودن چیست. او به ما گفت تجدد تقلیدی نیست، تاسیسی است. ماکیاوللی سلطنت طلبی فریبکار نیست، جمهوری خواهی میهن پرست است. جمله ای که از کفتارهای ماکیاوللی تقریر می‌کرد هنوز در کوشم است: باید برای میهن کار کرد؛ به تنک یا به نام.

محمد قوچانی

صفحه ۰۰۴ کتابچه

مشاهده و خرید نسخه‌های مجله آگاهی نو

متاسفانه این مجله موجود نیست

مجله آگاهی نو شماره ۱۰

متاسفانه این مجله موجود نیست
  • نام مجله: مجله آگاهی نو شماره ۱۰
  • تعداد صفحات: 432
  • شماره: 10
  • سال انتشار: 1401
  • دوره نشر: دوماهنامه
  • فصل انتشار: پاییز و زمستان
  • ناشر: آگاهی نو
  • امتیاز:
    (4 نفر)

دیدگاه‌ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

این غذا زرافه و لاکپشت دارد

معرفی کتاب کودک خوراک زرافه با سالاد لاک‌پشت نوشته‌ی رضا دالوند

پادشاه ژانر وحشت

استیون کینگ: مروری بر زندگی و آثار

یاد باد آن روزگاران یاد باد

مروری بر کتاب کودک قصه‌های مجید نوشته‌ی هوشنگ مرادی کرمانی

مجله‌های پیشنهادی