وقتی بازاریابی وارد عصر کوانتومی می‌شود؛ آیا آماده‌اید؟

معرفی کتاب «بازاریابی کوانتومی» نوشته راجا راجمانار

گروه مترجمان

شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴

کتاب بازاریابی کوانتومی راجا راجمانار

کتاب «بازاریابی کوانتومی»[1]، برای هر کسی است که می‌خواهد موج جدید نوآوری‌های فناورانه را درک کند، این کتاب پایه‌های این علم را را ارائه می‌دهد و به نوآوری‌هایی می‌پردازد که شیوه‌ی تعامل با مشتریان را دگرگون کرده‌اند.

نویسنده‌ی کتاب، راجا راجامانار[2]، مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات شرکت مسترکارت است و به عنوان یکی از متخصصان برجسته‌ی بازاریابی، نوآور، رهبر تحول‌آفرین در کسب‌وکار و سازنده‌ی برندهای جهانی شناخته می‌شود. در این کتاب، راجامانار با تکیه بر تجربه‌های شخصی خود و بینش‌هایش، نقش هوش مصنوعی را به شیوه‌ای روشن و کاربردی شرح می‌دهد.

بازاریابی کوانتومی چیست؟

بازاریابی کوانتومی به این واقعیت اشاره دارد که جهان با سرعتی بی‌سابقه در حال تغییر است، به‌گونه‌ای که نظریه‌ها، استراتژی‌ها و روش‌های سنتی بازاریابی دیگر پاسخگوی نیازهای مصرف‌کنندگان و بازاریابان نیستند. کتاب «بازاریابی کوانتومی» چارچوب جدیدی ارائه می‌دهد تا به ما کمک کند این دنیای نو را بهتر درک کنیم.

درک نقش هوش مصنوعی در این دوره‌ی تحول

راجامانار پیش از ظهور انفجاری هوش مصنوعی مولد[3] گفته بود: «هیچ چیز به اندازه‌ی هوش مصنوعی، بازاریابی را دگرگون نخواهد کرد.» بازاریابان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی، شناخت عمیقی از مشتریان پیدا کنند تا بتوانند برنامه‌ها را به‌صورت لحظه‌ای شخصی‌سازی و بهینه‌سازی کنند. برای همگام ‌شدن با انتظارات بازار و مشتریان، یادگیری و استفاده ازهوش مصنوعیبرای بازاریابان امری ضروری است. این کتاب نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند تجربه‌ی مشتری را در چندین زمینه متحول کند:

بازاریابی کوانتومی، استانداردی برای بازاریابی در لحظه تعیین می‌کند

با کمک هوش مصنوعی، شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات مشتریان را در لحظه جمع‌آوری کنند و تقریباً بدون تأخیر پاسخ دهند. بازاریابان می‌توانند بلافاصله اثربخشی این پاسخ‌ها را اندازه‌گیری کرده و در لحظه تلاش‌های خود را بهینه کنند؛ این همان مفهوم بازاریابی کوانتومی است. هوش مصنوعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که در تمام مراحل چرخه‌ی بازاریابی حضور داشته باشند، داده‌ها را تحلیل کنند و به شکلی سریع و مؤثر واکنش نشان دهند تا بهترین نتایج حاصل شود.

هوش مصنوعی به بازاریابان کمک خواهد کرد تا از طریق ارتباطی تقریباً کامل و دقیق با مخاطب، رشد کسب‌وکار را هدایت کنند

یکی از اهداف مشترک همه‌ی بازاریابان، ایجاد تبلیغاتی است که طبیعی، یکپارچه و غیر آزاردهنده باشد. این هدف نیازمند تعامل دوجانبه میان مشتری و بازاریاب است. برای دستیابی به بازاریابی مرتبط و جذاب، مصرف‌کنندگان باید بپذیرند که حسگرها در همه‌جا حضور دارند از ساعت‌های هوشمند گرفته تا کفش، خودرو، وسایل ورزشی، ترموستات‌ها و غیره. این حسگرها داده‌هایی جمع‌آوری می‌کنند که توسط هوش مصنوعی تحلیل شده و الگوهای بسیار دقیق و جالبی ارائه می‌دهد که بازاریابان می‌توانند در لحظه به آن واکنش نشان دهند. توانایی خلق ارزش برای مشتریان در بهترین لحظه‌های زندگی روزمره‌شان، مزیتی بزرگ برای شرکت‌ها به شمار می‌آید. 

هوش مصنوعی سطح جدیدی از تعامل با مشتری را ممکن می‌سازد

هوش مصنوعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که تجربه‌هایی مرتبط، جذاب و بی‌وقفه برای مشتریان ایجاد کنند. در محیطی که فناوری و نوآوری پیوسته در حال رشد است، انتظارات مشتریان هم دائماً در حال افزایش است. راجامانار تأکید می‌کند که بازاریابان باید همین حالا شروع به آزمایش ابزارهای موجود کنند، چه ابزارهای آماده در بازار و چه آن‌هایی که توسط شرکت‌هایی مانند آمازون یا گوگل ارائه می‌شوند.

یک هشدار مهم برای بازاریابان: شما مسئول حفظ اعتماد اجتماعی هستید

در دنیای امروز، مردم بیش از پیش در مورد صحت آنچه می‌بینند و می‌شنوند دچار تردید هستند. با گسترش هوش مصنوعی، این وضعیت بحرانی‌تر می‌شود، زیرا این فناوری می‌تواند تصاویر، ویدئوها، صداها و حتی هویت‌ها را جعل کند. این خطرات از هم‌اکنون بر سیاست، فرهنگ عمومی و اعتماد حرفه‌ای تأثیر گذاشته‌اند. اینکه هوش مصنوعی توانایی خلق چنین جعل‌هایی را دارد، حقیقتی است که بازاریابان باید با آن روبرو شوند. استفاده‌ی صحیح و مسئولانه از هوش مصنوعی، چه در تعامل انسان با ماشین و چه ماشین با ماشین باید با تفکر عمیق و اخلاقی انجام شود. بازاریابان باید از پیامدهای احتمالی و ویرانگر استفاده‌ی نادرست از هوش مصنوعی آگاه باشند.

جمع‌بندی

کتاب «بازاریابی کوانتومی» چارچوب و محیطی را توصیف می‌کند که در آن بازاریابان باید با کمک نوآوری‌ها، به افق‌های تازه‌ای دست یابند، در حالی که سطح انتظارات مصرف‌کنندگان نیز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. آن‌هایی که بتوانند به‌خوبی از هوش مصنوعی استفاده کنند، مزیتی رقابتی و روشن خواهند داشت. هوش مصنوعی برای ارتباط با مشتریان بر اساس نیازها و انتظاراتشان، ابزاری ضروری است، ابزاری برای همگامی با موج رو به رشد توقعات مشتریان در دنیایی پویا و متغیر.


منبع: ssrn
مترجم: نگار فیروزخرمی

[1]- Quantum Marketing
[2]- RAJA RAJAMANNAR
[3]- Generative AI: هوش مصنوعی مولد زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که از مدل‌های مولد برای تولید متن، تصاویر، ویدیوها یا سایر اشکال داده استفاده می‌کند. (منبع: ویکی‌پدیای انگلیسی)

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

راهنمای ضروری برای برندها در دنیای دیجیتال

راهنمای ضروری برای برندها در دنیای دیجیتال

درباره‌ی کتاب شخصی‌سازی ‌شده: استراتژی مشتری در عصر هوش مصنوعی

تاملی در چرایی رنج‌های مدرن

تاملی در چرایی رنج‌های مدرن

معرفی کتاب افسانه عادی بودن نوشته گابور مته

ببخشید آقای جابز!

ببخشید آقای جابز!

معرفی کتاب استیو جابز غلط کرد با تو نوشته‌ی آزاده رحیمی

کتاب های پیشنهادی