کار عمیق، کار پربازده

مروری بر کتاب کار عمیق نوشته‌ی کال نیوپورت

مینا نادری

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

(1 نفر) 5.0

کال نیوپورت نویسنده کتاب کار عمیق

کتاب کار عمیق نوشته‌ی کال نیوپورت مهندس کامپیوتر، نویسنده و استاد دانشگاه است. موضوع این کتاب افزایش تمرکز و انجام کار عمیق در دنیای پرهیاهوی امروز است. کار عمیق کاری است که در حالت تمرکز کامل انجام شود، براساس توانایی‌های ما بوده و ارزش‌آفرین باشد. کار عمیق موجب بهبود مهارت ما خواهد شد و تکرارش دشوار است. مثلاً استاد دانشگاهی که ساعت‌ها وقت صرف کارهای پژوهشی می‌کند، کار عمیق انجام داده است. کار سطحی یا کم‌عمق کاری است غیرشناختی و غیرمهارتی که نیازی به تمرکز و حذف عوامل مخلّ آن ندارد. کار سطحی اثر خلاقانه‌ای در جهان به‌وجود نمی‌آورد و تکرارش بسیار آسان است؛ مانند گشت‌و‌گذارهای بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی.

نتیجه‌ی کار عمیق ایجاد ایده‌های نوی تجاری، سوالات جدید و رسیدن به جواب مسائل پیچیده است. البته ممکن است همیشه و در همه‌ی موارد هم در انجام کارهای عمیق به نتیجه‌ی دلخواه نرسیم؛ اما باز هم احساس رضایت خواهیم داشت که زمان و انرژی‌ خود را صرف انجام یک کار مهم کرده‌ایم؛ نه کاری سطحی که از ابتدا بی‌اهمیت یا کم‌اهمیت بودن آن مشخص بوده است.

«شاید در نگاه اول انجام دادن هم‌زمان چندین کار سودمند به نظر برسد؛ اما این تصور اشتباه است.»

با در اولویت قرار دادن کارهای عمیق و شناسایی کارهای کم‌عمق و فاصله گرفتن از آن‌ها، می‌توانیم میزان بهره‌وری خود را افزایش دهیم. کال نیوپورت در کتاب کار عمیق به این موضوع مهم می‌پردازد و راهکارهای عملی ارائه می‌دهد. در بخش اول، درباره‌ی کار عمیق و علت ارزشمندی، کمیابی و هدفمندی آن می‌نویسد و در بخش دوم درباره‌ی این صحبت می‌کند که چگونه انجام کار عمیق را به مغزمان آموزش دهیم و آن را تبدیل به عادت تکرارشونده‌ی زندگی خود کنیم.

شاید در نگاه اول انجام دادن هم‌زمان چندین کار سودمند به نظر برسد؛ اما این تصور اشتباه است. برای افزایش بازده یک کار، باید تنها روی همان کار تمرکز کنیم؛ مثلاً اگر در حال نوشتن مقاله هستیم و با دریافت اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی به سراغ پیام‌هایمان برویم، فرصت کار عمیق را از دست داده‌ایم. اگر چندین کار مختلف را با هم انجام دهیم، گمان می‌کنیم که در زمان صرفه‌جویی کرده‌ایم و به سود بیشتری خواهیم رسید؛ اما این در حالی است که بازدهی ما کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

در دنیای دیروز، عوامل حواس‌پرت‌کن بسیار کمتر از اکنون بوده‌اند. نویسندگان، پژوهشگران، دانشمندان، هنرمندان و ... ساعت‌ها وقت و تمرکز صرف انجام یک کار می‌کردند و نتایج قابل‌قبولی هم به‌دست می‌آورند. امروزه اما تمرکز بلندمدت روی یک کار با وجود دنیای دیجیتال و حواس‌پرتی‌های گوناگون بسیار دشوار شده است.

دنیای دیجیتال امروز دنیای پرزرق‌و‌برقی است که با جذابیت و فریبندگی زمان را از ما می‌دزدد. شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با افزایش سطح هورمون دوپامین در مغز به استفاده از آن‌ها اعتیاد پیدا کنیم؛ اعتیاد به دنیایی جذاب اما کم‌عمق و سطحی. شبکه‌های اجتماعی قدرت زیادی دارند و کنترل زمان و میزان استفاده از آن‌ها به تلاش و اراده‌ی زیادی احتیاج دارد. از این رو پیدا کردن زمان و تمرکز برای انجام کار عمیق در روزگار ما کار آسانی نیست. کال نیوپورت در کتاب دیگرش با عنوان مینیمالیسم دیجیتال که می‌تواند مکمل این کتاب باشد، درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالی شدن زندگی انسان‌های امروز کامل‌تر سخن گفته است.

نویسنده در کتاب کار عمیق از افراد موفقی نام می‌برد که برای انجام کارهایشان به شکل بازه‌ای و موردی به قرنطینه می‌روند. آن‌ها برای مدتی تمام عوامل حواس‌پرتی را از خود دور می‌کنند و فقط روی کارشان متمرکز می‌شوند. کال نیوپورت چهار سبک مختلف برای انجام کار عمیق پیشنهاد می‌دهد که در ادامه درباره‌ی آن‌ها می‌گوییم.

سبک راهبانه اولین روش است که در آن، فرد گوشه‌ی عزلت اختیار می‌کند‌، با افراد کمی در ارتباط است، از شبکه‌های اجتماعی خارج می‌شود و انجام کار عمیق تا رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه را اولویت زندگی‌اش قرار می‌دهد.

دو سبکی نام روش دوم است. در این روش فرد نه همه‌ی سال، بلکه تنها در بازه‌ای مشخص از اجتماع فاصله می‌گیرد و بر کاری تمرکز می‌کند که قصد انجامش را دارد. یونگ، روان‌شناس معروف، برای انجام کارهای مطالعاتی‌اش به خانه‌ای بیرون از شهر می‌رفته و تا پایان انجام آن کار خود را به نوعی قرنطینه می‌کرده است.

سبک سوم ریتمیک نام دارد. به این صورت که بعد از انتخاب کار عمیق، بازه‌ی زمانی مشخصی در طول روز را به آن اختصاص می‌دهیم؛ مثلاً برای یادگیری زبان انگلیسی صبح‌ها یک ساعت زمان صرف می‌کنیم. این کار عمیق را اگر ردیابی و تبدیل به عادت کنیم، وارد زندگی ما می‌شود و دیگر رها کردن آن برایمان دشوار خواهد بود.

چهارمین و آخرین سبک، سبک روزنامه‌نگاری نام دارد. چرا روزنامه‌نگاری؟ چون افرادی که این شغل را دارند، نمی‌توانند برنامه‌ی دقیق و منظمی برای کارشان تعریف کنند. آن‌ها هر وقت که بتوانند زمانی پیدا کنند روی کارشان متمرکز می‌شوند. این سبک از سبک‌های پیشین حرفه‌ای‌تر است؛ زیرا فرد باید بتواند ذهنش را روی یک کار متمرکز کند، عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارد و قدرت حضور در زمان حال را پیدا کند.

نیوپورت معتقد است آن‌هایی که بتوانند در دنیای شلوغ امروز کار عمیق انجام دهند، از دیگران پیشی گرفته‌اند و به اهداف خود خواهند رسید. البته نباید زمان استراحت را فراموش کرد. کار عمیق در کنار استراحتِ درست، معنا و تداوم پیدا می‌کند.

نکته‌ای دیگر از متن کتاب

«برنامه‌ریزی برای کار و زمان آزاد لازمه‌ی کار عمیق است. وقتی که از انجام کارهای طاقت‌فرسا و بعد از یک روز سخت کاری به خانه پناه می‌برید، دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ اگر با خودمان صادق باشیم معمولاً جواب این است: هیچی. و خب حق دارید. برای اغلب ما زمان‌هایی که نیاز نیست وقت و انرژی خود را برای انجام کاری بگذاریم، ضروری به نظر می‌رسد. با این حال در یک چرخه‌ی معمول گرفتار می‌شویم: تلویزیون می‌بینیم، صفحات موبایل را بالا پایین می‌کنیم یا به مانیتور کامپیوتر خودمان زل می‌زنیم. تا زمان خواب برسد و به رختخواب برویم؛ البته خسته‌تر از وقتی که از سر کار آمدیم به رخت‌خواب برویم، باید عبارت دقیق‌تری باشد.»[1]

چاره چیست؟ راه‌حل رهایی از این چرخه‌ی فرساینده چیست؟ کال نیوپورت در کار عمیق به این پرسش نیز پاسخ می‌دهد. کتاب کار عمیق از زمان چاپش در سال ۲۰۱۶ میلادی تا به امروز جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون بوده است. این کتاب در سایت گودریدز نامزد بهترین کتاب سال شد.

درباره‌ی کال نیوپورت

کالوین نیوپورت مهندس کامپیوتر، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا است. کال متولد ۲۳ جون ۱۹۸۲ میلادی است. او از دانشگاه ام‌آی‌تی مدرک دکترای خود را دریافت کرده است. نویسندگی را از زمانی که دانشجو بود آغاز کرد و اندکی بعد سردبیر مجله‌ی طنز دارتموث شد. او در وبسایتش مطالبی در حوزه‌ی خودیاری و موفقیت می‌نویسد و تاکنون چندین جلد کتاب در حوزه‌ی خودیاری به چاپ رسانده است. حوزه‌ی موردعلاقه‌ی او برای پژوهش، تأثیر تکنولوژی بر فرهنگ است.

از دیگر کتاب‌های پرفروش او که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند، می‌توان به کتاب مینیمالیسم دیجیتال اشاره کرد. نیوپورت در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد؛ اما از دنیای دیجیتال در قالب‌های دیگر استفاده می‌کند. او پادکست و وبلاگ دارد و از این طریق به ارائه‌ی داده‌ها و تحقیقات خود می‌پردازد.

کال نیوپورت

نشر و ترجمه

کار عمیق را چندین مترجم به فارسی برگردانده‌اند؛ ناهید ملکی در نشر نوین، امید مرادی ثابت در نشر امتیاز، احسان قراخانی در نشر میلکان و محمد جواد شیری بازنچه در نشر شمشاد.

کار عمیق (قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته)

نویسنده:
کال نیوپورت
ناشر:
نوین
مترجم:
ناهید ملکی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


منابع: نیوپورت، کال. ۱۳۹۸، کار عمیق، ترجمه‌ی ناهید ملکی، تهران: نوین


[1]- نیوپورت، ۱۳۹۸: ۳۳ و ۳۴ (براساس نسخه‌ی الکترونیکی کتاب)

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

خوشبخت شوید! این یک دستور است

خوشبخت شوید! این یک دستور است

مروری بر کتاب فرضیه‌ی خوشبختی نوشته‌ی جاناتان هایت

دوستی هم ساختنی است

دوستی هم ساختنی است

مروری بر کتاب کودک با هم درستش می‌کنیم! نوشته‌ی لوئیس ییتس

چگونه ارابه‌ران ذهن خود باشیم

چگونه ارابه‌ران ذهن خود باشیم

مروری بر کتاب مینیمالیسم دیجیتال نوشته‌ی کال نیوپورت

کتاب های پیشنهادی