داستان یک تراژدی : جدال با زمان

مروری بر کتاب همین حالا نوشته‌ی گیوم موسو

مانا مبینی

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹

همین حالا

عشق و زمان، هرگز به هم نمی‌رسند؛ درست مثل دو خط موازی.
داستان زندگی‌ هر انسانی ، مخلوطی از اتفاقاتی است که از کودکی او در زندگی‌اش افتاده است و تا لحظه‌ای ادامه می‌یابد که از دنیا برود. روابط او با افراد، وقایع خوب و بد زندگی و... همگی باعث شکل‌گیری شخصیت او و مسیر زندگی‌اش می‌شوند.
رمان همین حالا، نوشته‌ی گیوم موسو، داستان زندگی مردی به نام آرتور است که از خاطرات کودکی‌اش با او همراه می‌شویم، رابطه‌اش با پدرش را می‌بینیم و ضربه‌هایی که از نظر خودش از او خورده است تا زمانی که شخصیتش شکل گرفته و به جوانی بیست و پنج ساله تبدیل می‌شود و زندگی روزمره‌ی ساده‌اش را می‌گذراند. تا اینکه پدرش برای بازگویی رازی، به سراغ او می‌آید؛ پس از فهمیدن این راز، کنجکاوی آرتور باعث می‌شود دست به کاری بزند که باعث آغاز ماجرایی رمزآلود و جدید در زندگی‌اش می‌شود.
ماجرایی که جدالی عجیب برای او می‌سازد. جدال با زمان.
آرتور با اتفاقاتی دست و پنجه نرم می‌کند که تا نیمه‌های داستان دلیلش را نمی‌داند و گویی در دریایی سیاه گمراه و سرگردان شده است. در نیمه‌های راه با پدر بزرگش رو به رو می‌شود و متوجه روند اتفاقاتی می‌شودکه در پیش روی خود دارد.
در همین حال، درگیر رابطه‌ای عاشقانه می‌شود. با زنی آشنا شده ، ازدواج می‌کند و بچه‌دار می‌شود؛ اگرچه درصورتی که در حال مطالعه‌ی داستان باشید، تمامی این وقایع برای شما بسیار غیرمنتظره می‌نمایاند و با تمام ازدواج‌ها و فرزندان در رمان‌های دیگر متفاوت است. عشق در این رمان، ویژگی‌های خاصی دارد که با خواندن آن به آن‌ها پی می‌برید؛ این تفاوت‌ها به خاطر همان جدال مذکور با زمان است.
زمان شاید مهم ترین عنصر زندگی انسان باشد. 
داستان همین حالا، روایت نقش مهم زمان است؛ زمان، که درک اهمیت آن بزرگ‌ترین موضوعی است که نویسنده در کتاب روایت کرده است‌. آرتور نباید زمان را از دست دهد، زیرا بزرگ‌ترین پشیمانی را برای خود رقم می‌زند؛ اما در عین حال روی آن کنترلی ندارد.
همین‌ حالا از رمان‌های روانشناسانه‌ای است که لایه‌های عمیق وجودی انسان را در قالب روایت و داستانی پیچیده با مضامین فرعی به تصویر می‌کشد.
علم روانشناسی از کودکی تا بزرگسالی انسان را بررسی می‌کند؛ کمبودهای او، غم‌ها و شادی‌ها، شرایط سخت و آسان زندگی‌اش را می‌آزماید تا به پاسخی برای حل مسائل شخص در زمان حال برسد. گیوم موسو، با خلق کاراکتر آرتور و خلق روایت زندگی او، از ابتدا تا انتهای کتاب، کاراکتر را به خوبی تصویر می‌کند، داستانی جالب و رازآلود حول محور زندگی او می‌سازد و مخاطب را به فهمیدن رازهای داستان و دلایل ایجاد آن‌ها ترغیب می‌کند. شخصیت اصلی نیز با مخاطب همراه می‌شود، تا کشف کند در انتهای داستان چه اتفاقی برایش می‌افتد و این قصه از کجا و چرا آغاز شده است. 
در قسمت‌های انتهایی داستان، بزرگ‌ترین استعاره‌های داستانی ذره ذره برای مخاطب آشکار می‌شوند؛ از جایی به بعد شخصیت اصلی، دوباره از اول معرفی می‌شود و مخاطب هرچه را از یاد می‌برد که تا آن لحظه خوانده‌است و معانی حقیقی موردنظر نویسنده برای او آشکار می‌گردد.  
رادیو فرانسه در برنامه معرفی نویسندگان فرامعاصر، درمورد رمان همین حالا گفته است: 
"  گیوم موسو در این رمان یکی از تماشایی‌ترین گره‌گشایی‌ها را به خواننده عرضه می‌کند‌. "
همین حالا، درواقع دو داستان دارد. یکی داستان همین حالا و دیگری داستانی استعاری در دل داستانی دیگر؛ اما هر دوی این داستان‌ها به اندازه‌ی زندگی، حقیقت دارند. زندگی که از نظر نویسنده، جدالی عمیق و همیشگی با زمان است. این جدال از اولین جمله‌ی داستان آغاز می‌شود، با وقایع رازآلود و عجیب قصه پخته‌تر می‌شود و به اوج خود می‌رسد و در نهایت در قالب حقیقی خود، داستان جدال مردی با زمان را روایت می‌کند که اگرچه از ابتدای داستان با او همراه شدیم، او را نشناختیم؛ مردی که در زمانی نادرست، در جدال با زمان باخته است و همین حالا، به کمک نیاز دارد.
گیوم موسو، نویسنده‌ی معاصر فرانسوی است که در سال 2009 دومین نویسنده‌ی پرفروش و در سال 2011 سومین نویسنده‌ی پرفروش نام گرفت. رمان‌های او به 34 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. او از نویسندگان شاخص ژانر جنایی-پلیسی و روانشناسانه است. گیوم موسو، رمان " و بعد " را  متاثر از تجربه‌ی تصادفی مرگبار نوشت که از آن جان سالم به در برده بود. رمان همین حالا نیز تا حدی متاثر از همین تصادفی است که برای او اتفاق افتاده است؛ اما هنر نویسندگی او درست در جایی به چشم می‌آید که داستان‌هایی واقعی، بدون هیچ عنصر خیالی را، تبدیل به تصاویری داستان‌گو می‌کند، به طوری که مخاطب احساس نکند که داستانی بر اساس واقعیت می‌خواند؛ اما در عین حال داستان چنان دقیق و درست ساخته و پرداخته می‌شود که تخیلی و دروغین نیز به نظر نمی‌رسد. زبان نگارش آثار موسو بسیار قدرتمند و در عین حال عامه‌پسند است. آثار او ترکیبی از عشق و خشونت و تعلیق و گره‌گشایی را با انواع مخاطب در سنین متفاوت و طرز تفکرها و ساختارهای اجتماعی متفاوت، هم‌سو می‌سازد.

همین حالا

نویسنده:
گیوم موسو
ناشر:
البرز
مترجم:
سعیده بوغیری
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


گیوم موسو ، همین حالا ، چاپ دوم ،مترجم سعیده بوغیری، نشر البرز 

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر البرز.

سال 2015 منتشر شده است .

مطالب پیشنهادی

سکوت در جایگاه جواب

سکوت در جایگاه جواب

مروری بر کتاب سکوت دریا نوشته‌ی ورکور

نوستالژی برای امر ناممکن

نوستالژی برای امر ناممکن

مروری بر کتاب دیوار گذر نوشته‌ی مارسل امه

بفرمایید نقاشی

بفرمایید نقاشی

مروری بر کتاب رستوران نقاشی نوشته‌ی مارسل امه

کتاب های پیشنهادی