کتاب قبیله های اخلاقی

نویسنده: جاشوا گرین

دانیل گیلبرت دربارة این کتاب می‌گوید: «قبیله‌های اخلاقی یک شاهکار است؛ کاری برجسته و سرشار از ابتکار که خواندن دیدگاه‌هایش به طرز شگرفی لذت‌بخش است. تنها نکتة منفی کتاب این است که سرانجام به پایان می‌رسد!» 

استیون پینکر نیز دربارة قبیله‌های اخلاقی می‌گوید: «قبیله‌های اخلاقی نقطه عطفی در درک ما از اخلاق و مفهوم اخلاقی است.» 

جاشواگرین استاد روانشناسی دانشگاه‌ هاروارد، محقق علوم اعصاب، فیلسوف و برندة جایزة استانتون انجمن فلسفه و روانشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۲ است. 

عمده شهرت او به دلیل نظریة فرایند دوگانه در روانشناسی اخلاق است. او در این کتاب از مغز اخلاقی برایمان می‌گوید که تکاملش در جهت ایجاد همکاری در بین افراد هر گروه ]و نه در بین گروه‌های مختلف[ بوده است. به دلیل چنین تکامل ناقصی و به علت باورهای اخلاقی متفاوت گروه‌های انسانی (قبیله‌های انسانی) گوناگون است که آن‌ها دائم در حال نزاع با یکدیگرند. 

گرین، از علوم اعصاب برای هرچه بیشتر توضیح دادن نزاع‌های اخلاقی استفاده می‌کند. به باور وی مغز اخلاقی انسان شبیه به یک دوربین دوگانه است؛ با دستورالعملی برای تنظیمات خودکار و دستورالعملی برای تنظیمات دستی. در این کتاب او برایمان شرح می‌دهد که در چه موقعیت‌هایی باید از تنظیمات اتوماتیک و در چه موقعیت‌هایی از تنظیمات دستی استفاده کنیم؛ و یا به اصطلاح دیگر، قبیله‌های اخلاقی به ما نشان می‌دهند که چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنیم، چه زمانی به استدلال بپردازیم و چگونه استدلال صحیح می‌تواند ما را به جلو سوق دهد.

و در پایان کتاب آنچه ارائه می‌کند جهانی سرشار از صلح و آرامش است، آنجا که می‌گوید: 

«... در این مراتع و در زیر نور خورشید چیز جدیدی دارد متولد می‌شود؛ قبیله‌ای جهانی که مراقب اعضای خویش است، نه با هدف تسلط بر دیگران بلکه صرفاً به خاطرخوبی‌های نهفته در آن....».

پشت جلد

متاسفانه این کتاب موجود نیست

کتاب قبیله های اخلاقی

متاسفانه این کتاب موجود نیست

دیدگاه‌ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این کتاب ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

کالبدشکافی مرگ

مروری بر کتاب زندگی در مرگ اثر سو بلک

تن تن و هرژه

درباره‌ی هرژه و آفرینش ماجراهای تن تن

بدتر از هرچیزی، زندگی بدون نوشتن است

سیلویا پلات: مروری بر زندگی و آثار

کتاب های پیشنهادی