افسانه‌ی هابیت‌ها

مروری بر کتاب هابیت نوشته‌ی جی آر آر تالکین

معصومه منظم

سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱

فیلم هابیت پیتر جکسون

کتاب‌های کودک و نوجوان در ادبیات کلاسیک نسبت به ادبیات مدرن کیفیت و کمیت پایین‌تری دارد. درست است که ادبیات مدرن در این عرصه بسیار قوی و با کیفیت بالا ظاهر و شده است؛ اما در ادبیات کلاسیک نیز اثار قوی و جذابی یافت می‌شود که با گذشت سال‌ها هنوز کسی آن‌ها را از یاد نبرده‌ است.

از معروف‌ترین آثار کودک و نوجوان در ادبیات کلاسیک می‌توان به کتاب هابیت از جان رونالد روئل تالکین (به اختصار جی. ار.ار.تالکین) اشاره کرد. این کتاب در سال 1937 نوشته شده‌است و اکنون با گذشت بیش از هشتاد سال از نگارش آن همچنان جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها به شمار می‌رود و کودکان و نوجوانان زیادی با الگو گرفتن از شخصیت‌های کتاب اوقات خود را می‌گذارنند.

جی ار. ار. تالکین نویسنده‌ای مشهور بود که به تنهایی گونه‌ای جدید از خیال‌پردازی حماسی ابداع کرد و ادبیاتی را رونق داد که تاکنون مانند آن وجود نداشت. نقطه قوت او قدرت تخیل بالا و شرح صحنه‌های منحصر به فردی است که فقط در اثار او یافت می‌شود.

او علاوه بر نویسندگی به شاعری می‌پرداخت و زبان شناس ماهری نیز بود با طوری که به تنهایی پانزده زبان اختراع نمود. آرزوی دیرینه تالکین این بود که بتواند از زبان‌هایی که اختراع کرده در کتاب‌هایش استفاده کند و آن را بسط دهد به همین دلیل نوشتن به سبک تخیلی را پیش گرفت.

کتاب هابیت جوایز فراوانی از جمله جایزه بهترین رمان نوجوانان را از آن خودش کرده و نقد‌ جدی بر این کتاب وارد نشده‌است. تحلیلگران کتاب، هابیت را اثری ماندگار و نو می‌دانند که نمی‌توان ایرادی بر آن وارد کرد و اگر کسی آن را نپسندد تنها به دلیل سلیقه او است و معتقدند زیر سوال بردن هابیت اشتباه محض است.

شخصیت پردازی این کتاب بسیار عجیب و جذاب است. نویسنده قوم‌هایی را خلق کرده که نه نام آن‌ها و نه شکل آن‌ها وجود خارجی ندارند و منحصر به کتاب هستند. هابیت نام یک قوم است که عموما قد بسیار کوتاهی دارند و به اصطلاح کوتوله‌اند. داستان کتاب از هابیتی به نام بیلبو بگینز شروع می‌شود که در شایر زندگی می‌کند. سرزمین هابیت‌ها پر از جشن و پایکوبی و صلح است و مردمانی کشاورز دارد. زندگی بیلبو بگینز به‌خاطر اتفاقاتی درگیر حوادث شیطانی شده و به همراه جادوگری به نام گاندولف و چند تن از قومی دیگر به نام دورف‌ها به سرزمین اهریمنی می‌روند. رهبر دورف‌ها تورین سپربلوط است که نوه‌ی پادشاه‌ قبلی دورف‌ها است و هدف آن‌ها این است که کوه اِزبور را از اسماگ بگیرند. اسماگ یک اژدهای خشمگین و تنومند است. بیلبو بگینز و دورف‌ها خطرات و حواشی زیادی را در این راه می‌گذرانند تا در نهایت به آن‌جا می‌رسند و این آغاز راهی دشوار‌تر است.

هابیت‌ها و دورف‌ها اکنون تبدیل به مشهورترین قوم‌های خیالی شده‌اند و کسی نیست که آن‌ها را نشناسد. سلاح‌ها و گفتار‌های شخصیت‌‌های کتاب هابیت به قدری مشهوراند که حتی جواهرات و طرح‌های خاصی بر طبق آن ساخته می‌شود.

هابیت شاید در ابتدا یک کتاب باشد اما در سال 2012 تا سال 2014 فیلم سه گانه هابیت به کارگردانی پیتر جکسون از این کتاب ساخته شد که فروش بالایی در سراسر جهان داشت. این فیلم باعث شد هابیت بار دیگر به دوران اوج خود برگردد و طرفداران بیشتری پیدا کند. اگر چه فیلمنامه با کمی دخل و تصرف در داستان اصلی نوشته‌ شده‌است اما نویسندگان به کتاب وفادار بودند و تنها تغییراتی ضروری  در داستان اعمال کرده‌اند.

از بهترین ترجمه‌های کتاب هابیت می‌توان به برگردان فرزاد فربد اشاره کرد. کتاب هابیت شخصیت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دارد و اگر روایت کتاب ساده و روان نباشد خواننده متوجه داستان نخواهد شد. فرزاد فربد توانسته گره‌ ترجمه‌‌های ناقص پیشین را باز کند و ترجمه‌ای حرفه‌ای تحویل خواننده بدهد.

اگر عاشق افسانه‌ها و موجودات افسانه‌ای هستید این کتاب می‌تواند کتاب مورد علاقه شما باشد. هابیت یک کتاب کامل است، هنگام خواندن این کتاب حس شگفتی خاصی بر شما چیره می‌گردد. توصیه می‌کنیم این کتاب را به همراه فیلم سه‌گانه هابیت تماشا کنید تا شخصیت‌ها و فضای کتاب را بهتر متصور شوید. کتاب هابیت کتابی مناسب برای همه نوع سلیقه‌ است و تبدیل به بهترین کتاب افسانه‌ای شما خواهد شد.

هابیت

نویسنده:
جی. آر. آر. تالکین
ناشر:
پریان
مترجم:
فرزاد فربد
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

حلقه‌های گمشده

حلقه‌های گمشده

مروری بر کتاب‌های ارباب حلقه‌ها نوشته‌ی جی آر آر تالکین

توهم شوالیه

توهم شوالیه

مروری بر کتاب دن کیشوت نوشته‌ی میگل سروانتس ساآودرا

شبی که مهر بر شیطان پیروز می‌شود

شبی که مهر بر شیطان پیروز می‌شود

شب یلدا یا چله (چهله) از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین جشن‌های ایرانی

کتاب های پیشنهادی