سیزده به در

یکی از رسوم ویژه‌ی عید نوروز، به روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده به در تعلق دارد.

الناز کاظمی

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹

سیزده به در

یکی از رسوم ویژه‌ی عید نوروز، به روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده به در تعلق دارد. روز سیزدهم نوروز را سیزده به در می‌نامند و مردم در این روز به دامان طبیعت می‎‌روند تا بتوانند از نحسی روز سیزده نجات پیدا کنند. روز سیزدهم فروردین در تقویم ایرانیان، جزو روزهای نحس به شمار می‌آید و به همین دلیل خانواده‌ها رسم دارند که در این روز صبح بسیار زود از خواب برخیزند، وسایل لازم را گردآوری کنند و به دامان طبیعت بروند؛ هنگامی که قدر کافی از خانه فاصله گرفتند، آتشی کوچک روشن کنند، دانه‌هایی را که برای سال نو سبز کرده بودند را به آب جاری بسپارند، دختران و پسران جوان دم بخت برای یافتن همسری صالح سبزه گره بزنند، «دروغ سیزده» بگویند و سیزده را به در کنند؛ با این کار نحسی این روز از بین می‌رود و سالی نیکو را آغاز می‌کنند.

اگر کسی در این روز سبزه‌ای را که کاشته بوده، دور نیندازد، نحسی این روز دامانش را می‌گیرد و یک سال برای خانواده‌اش غم و رنج می‌خرد. در گذشته رسم بوده است که در این روز، زنان تازه عروس به دباغ‌خانه‌ها می‌رفتند و پول اندکی در چاه دباغ‌خانه‌ها می‌انداختند؛ آن‌ها همین‌طور مقداری از آب دباغ‌خانه را با خود به خانه می‌آوردند و از همسرشان درخواست می‌کردند تا اندکی از آن آب را بنوشند تا طبق باور قدیمی، مهرشان به دل همسرانشان بیفتد. زنانی هم که نمی‌توانستند بچه‌دار شوند و نوزادی به دنیا آورند، در این روز باید با قیچی سبزه‌ها را ‌می‌بریدند و آن‌ها را کوتاه می‌کردند.

حواستان باشد که در روز سیزده به در، چیزی از ظرف‌های خانه را نشکنید؛ چون طبق باوری قدیمی این کار شگون ندارد و حتی اگر آن وسیله در اثر بی‌احتیاطی بشکند، این اتفاق به فال بد گرفته می‌شود و باید منتظر حادثه‌ای بود. همین‌طور گذشتگان بر این اصل تاکید می‌ورزند که در این روز آب و جارو را کنار بگذارید؛ زیرا علاوه بر آن که خانه تمیز نمی‌شود، بلکه باید منتظر هجوم مورچه‌ها هم باشید.

باورهای عامیانه مردم ایران

نویسنده:
حسن ذوالفقاری
ناشر:
چشمه
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


باورهای عامیانه مردم ایران، دکتر حسن ذوالفقاری با همکاری علی‌اکبر شیری، نشر چشمه.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

یکی از رسوم ویژه عید نوروز، به روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده به در تعلق دارد. روز سیزدهم نوروز را سیزده به در می نامند و مردم در این روز به دامان طبیعت می‎ روند تا بتوانند از نحسی روز سیزده نجات پیدا کنند.

مطالب پیشنهادی

روزی که شب و روز برابر می‌شوند

روزی که شب و روز برابر می‌شوند

در ابتدا، انسان‌ها به شکل امروزی وجود نداشتند.

آیین میر نوروزی

آیین میر نوروزی

گزیده‌ای از بخش میر نوروزی «کتاب جشن‌های باستانی ایران با تکیه‌بر جشن نوروز» نوشته‌ی دکتر حسین آذران

میر نوروزی

میر نوروزی

نوروز شبیه دفتری است که چکیده‌ی سال‌های درازی از مردم‌شناسی ایران را در خود دارد.

کتاب های پیشنهادی