ماتیلدا؛ قهرمان دنیای کودکان

مروری بر کتاب کودک ماتیلدا نوشته‌ی رولد دال

آتنا منتظری

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

کتاب کودک ماتیلدا تصویرگر کوئنتین بلیک

پدر و مادرها موجودات عجیبی هستند. حتی وقتی بچه‌شان شبیه به یک تاول کوچک و فوق‌العاده زشت است، باز هم فکر می‌کنند که او نظیر ندارد. والدین عجیب‌تر از این هم پیدا می‌شوند. بعضی‌ها چنان مست غرور می‌شوند که واقعا باورشان می‌کنند فرزندشان نابغه است. اما عجیب‌ترین آن‌ها‌ بدون شک والدین ماتیلدا هستند؛ چرا که به‌قدری سرگرم مسائل پیش‌پاافتاده زندگی خودشان شده‌اند که از هوش و نبوغ دختر کوچکشان هیچ نمی‌دانند.

ماتیلدا دختر عجیب و خارق‌العاده‌ای است که مورد بی‌توجهی پدر ‌و مادر و بی‌مهری اطرافیانش قرار گرفته است و در عین حال هیچ دوست و همراهی ندارد؛ تا اینکه به مدرسه می‌رود و با معلمش، خانم هانی، آشنا می‌شود.

ماتیلدا تا قبل از آشنایی با خانم هانی همیشه تنها بود و هیچ‌کس او را باور نداشت و متوجه استعدادهایش نشده بود؛ اما این موضوع و به طور کلی شرایط بیرونی هیچ تأثیری در شکوفایی استعدادهایش نداشت. او هر‌روز بیشتر از دیروز متوجه استعدادهای ناشناخته‌اش می‌شود و سعی در پرورش آن‌ها دارد، هیچ چیز جلودارش نیست و همیشه در حال رشد و شکوفایی است.

ماتیلدا قبل از رفتن به مدرسه خواندن و ‌نوشتن را یاد می‌گیرد و کتاب‌های زیادی می‌‌خواند. زمانی که به مدرسه می‌رود، درس‌ها برایش بیش‌ازاندازه آسان‌اند و‌ حوصله‌اش را سر می‌برند. طولی نمی‌کشد که ماتیلدا کم‌کم متوجه نیروهای عجیب درونی‌اش می‌شود؛ اما هیچ‌کس حرف‌های او را باور نمی‌کند، حتی پدر ‌و مادرش!

ماتیلدا دختر کوچک و شجاع داستان سعی می‌کند خودش شرایط را تغییر دهد و کارهایی را انجام دهد که تا به حال هیچ‌کس جرأتش را نداشته است. ماتیلدا قهرمان داستان و البته قهرمان زندگی کودکان است. آن‌ها از ماتیلدا خلاقیت، جسارت، استقلال طلبی و پشتکار را یاد می‌گیرند و پابه‌پای او در دنیای ماجراجویی‌ها هرلحظه اتفاق تازه و شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کنند. او باوجود سن اندکش، با شرایط موجود و مشکلاتش مواجه می‌شود و برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش می‌کند.

عنصر تخیل در رمان ماتیلدا پررنگ است و همین موضوع سبب می‌شود با دنیای کودکان و نوجوانان عجین‌ شود و آن‌ها بتوانند به‌راحتی در فضای داستان قرار بگیرند. نکته‌ی جالب دیگر اینکه نویسنده سعی می‌کند در قالب استعاره‌هایی مملو از تخیل، مسائل تربیتی را بیان کند که در عین جذابیت برای کودکان آموزنده نیز خواهد بود.

تصاویر کتاب ماتیلدا تصویرگر کوئنتین بلیک
تصاویر کتاب ماتیلدا، تصویرگر: کوئنتین بلیک

درباره‌ی رولد دال نویسنده‌ی کتاب ماتیلدا

رولد دال نویسنده این کتاب اصالتاً اهل نروژ است، اما در انگلستان به دنیا آمده و در همان‌جا تحصیل کرده است. او ‌مدتی در شرکت نفت مشغول به کار بود و در زمان جنگ جهانی دوم هم به‌عنوان خلبان جنگی مشغول به کار شد و بعد از آن کم‌کم به نوشتن داستان‌های کوتاه مشغول شد که شهرت زیادی برای او به همراه داشت. سبک نگارش رولد دال بسیار مفرح است و نوشته‌هایش به طرز فوق‌العاده‌ای غنی هستند.

او به شیوه‌ای طنزآمیز و ‌بدیع و در فضایی آمیخته با تخیل و واقعیت و در قالب استعاره به طرح مسائل تربیتی می‌پردازد. آثار او در ایران هم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو ‌شده است.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

شکارچیان جادوگر

شکارچیان جادوگر

معرفی کتاب کودک جادوگرها نوشته‌ی رولد دال

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

معرفی کتاب کودک غول بزرگ مهربان نوشته‌ی رولد دال

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

داستان دوستی سوفی با یک غول برای نجات دنیا

معرفی کتاب کودک غول بزرگ مهربان نوشته‌ی رولد دال

کتاب های پیشنهادی