سیدخندان با کارآگاه نقیبی امن است

مروری بر کتاب در سیدخندان کسی را نمی‌­کشند نوشته‌ی مهام ‌میقانی

نعیم صدفی

یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

(1 نفر) 5.0

در سید خندان کسی را نمی ­کشند

حادثه‌­ی دل‌­خراش فروریزی ساختمان پلاسکو یکی از غم‌­انگیزترین و شاید مبهم‌­ترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران است. ساختمانی که درصبح سی‌­ام دی‌­ماه سال نودوپنج وقتی چشم­ بازکردیم در فاصله یک چشم بهم‌زدن دیگر درکلان‌­شهر تهران تنها یک جای خالی بود که «باد از آن به راحتی عبور می‌­کرد.» پسران آتش­‌نشان و این حادثه­‌ی دل‌­خراش بی‌­شک تا همیشه در یاد تک‌­تک ما خواهند بود.

ادبیات داستانی ما عموما نسبت به اتفاقات و حوادث معاصر بنا به ملاحظاتی بی‌­تفاوت بوده است. اما بوده‌اند نویسندگانی هرچند انگشت‌­شمار که با بهره‌­گیری از اتفاقات روز سعی در ساخت نگاهی­ دیگر به این­ ماجراها داشته­‌اند.
مهام­‌میقانی (رمان‌­نویس و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی) که کار­ مهجورِ نگارش در حوزه­‌ی داستان‌­های جنایی­ در تمام طول سال‌­های فعالیت­‌اش یکی از جدی­‌ترین دغدغه­‌های‌­اش بوده است پس از نگارش چند رمان موفق در این حوزه، که البته نمی‌­توان به طورکامل آن­ها را در دسته­‌ی رمان ژانر جنایی قرارداد، در سال 1396 ،یک سال پس از ماجرای آتش­سوزی ساختمان پلاسکو، سراغ نگارش رمانی جنایی- حادثه‌­ای مرتبط با این اتفاق رفته است.

رمانی که به عقیده­‌ی نگارنده‌­ی این متن، نقطه­‌عطفی نه‌­تنها در کارنامه میقانی بلکه در حوزه­ ادبیات ژانر فارسی­ست.

مهام میقانی هم‌­چون دیگرنویسندگان کاربلدِ جناییِ ادبیات جهان، کارآگاهی منحصر به خود در جهان داستان­‌های‌­اش دارد. جهانی‌­که در تهران­ شلوغ و پرحادثه‌­ی معاصر شکوفا می‌­شود. نام این شخص کارآگاه ­نقیبی ست. یک کارآگاه غیررسمی 44 ساله که عاشق محله‌­ی سیدخندان تهران است و در حل معمای پرونده­‌های جنایی شهر تهران با ماموران اداره‌­ی آگاهی هم­کاری می­‌کند.

در سیدخندان کسی را نمی‌­کشند در یکی از شب‌­های اسفندماه سال نودوپنج دریکی از اتاق‌های تاریک سردخانه‌­ی تهران آغاز می‌­شود. اتاق تشریح شماره­‌ی دو. اتاقی که کارآگاه نقیبی همراه نامزدش لی‌­لی مختارباف درآن مشغول کالبدشکافی دستی قطع شده از مچ هستند. دستی زنانه با لاک­ مشکی که در یکی از گاوصندوق­‌هایِ نسوزِ جان‌­سالم بدربرده از ساختمان پلاسکو پیدا شده است. سرهنگ مبسوقی که کارفرمای کارآگاه نقیبی ست بخاطر درگیری‌­اش با رازقتل خانواده‌­ای چهارنفره در حوالی اتوبان نواب، در فاصله هشت روز مانده به عید نوروز این پرونده‌­ی رازآلود را روی میز کار نقیبی گذاشته است.

«بعد از این­که نیروی ­انتظامی تمام گاوصندوق­‌های بیرون آمده از آوار [ساختمان پلاسکو] را به پارکینگ اداره آگاهی شاپور انتقال داد، در عرض ده روز برای تمام صندوق‌ها صاحبی پیدا شد، جز یکی از بزرگ‌ترین آن­‌ها که به خاطر قرارداشتن در طبقات پایین­‌تر و البته جنس خوب آن صدمه کمتری دیده بود...[مبسوقی] به بهانه این­که سر از هویت صاحب آن درآورد مجوز کتبی می­‌گیرد و با دستگاه جوش 250آمپر سه‌­فاز و اره‌­آهن­بر بنزینی هیوندایی درگاوصندوق را باز می کند.» (میقانی1396 :10-11)

درادامه کارآگاه نقیبی از سیدخندان تا حوالی ساختمان پلاسکو و حتی پارکینگ اداره آگاهی شاپور را در جستجوی سرنخی زیرورو می کند. در ابتدا پرونده چندان هم پیچیده به‌­نظر نمی‌­رسد اما شرح گزارش پزشکی قانونی که لی­لی نامزد کارآگاه آن را نوشته است ناگاه این پرونده را وارد فاز تازه‌­ای می‌­کند.

 «این دست حداقل دوهفته پس از آتش‌­سوزی پلاسکو از بدن قطع شده است.»

اما چنین‌­چیزی چطور ممکن است؟ باید خط­‌به‌­خط با کارآگاه نقیبی در تهران ابرآلوده و بارانی روزهای پایانی اسفندماه همراه شویم تا بی سروصدا و به‌­دور از جنجال‌­های خبری سر از راز این پرونده‌­ی گره خورده با حادثه‌­ی پلاسکو درآوریم و با حال و هوای زندگی یکی از کارآگاهان جناییِ غیررسمی این شهر همراه شویم. کارآگاه نقیبی ما را در خیابان‌­ها و اماکنی از شهر تهران می‌­گرداند که اتفاقاتی عجیب در آن در جریان است. میقانی، سیمایی از تهران ماه­‌های پایانی سال نودوپنج را پیش‌­روی مخاطب می­‌گذارد که نگاه ما را به این‌­شهر هیجان‌­انگیزتر از پیش می‌­کند.

آن‌­چه این رمان را را از دیگر آثار مشابه آن متمایز می‌­کند، اشراف مهام میقانی بر روابط جاری میان کارآگاهان پلیس در اداره­‌ی آگاهی و هم­چنین مناطق جرم‌­خیز یا حداقل در نگاه میقانی مستعد جرم شهر تهران است. او پرونده­‌های جنایی بسیاری را بررسی کرده و از زیروبم معمایی آن‌­ها برای آخرین اثرش با استادی وام گرفته است.

کارآگاه نقیبی هرچند از کاغذبازی­‌ها و روندکند رسیدگی به پرونده‌­های جنایی بیزار است اما این‌­ها دلیلی نشده تا میقانی آن­چه را پیش­‌روی کارآگاه­‌اش می‌­گذارد سرنخ­‌هایی سرهم‌­بندی شده وگره­‌هایی پیش افتاده باشد. داستان او هر قدم که جلوتر می‌­رود، با هر کشفی که نقیبی می‌­کند بیش­تر به­‌هم گره می‌­خورد و در­نهایت با درگیرکردن زندگی خصوصی کارآگاه­‌اش با این پرونده، درفصل‌های پایانی چون یک فیلم حادثه­‌ای-جنایی، که اتفاقا باز هم جای‌­اش حتی در سینمای ما خالی بوده است، نفس را در سینه­‌ی خواننده‌­ی مبهوت مانده از راز عجیب این پرونده حبس کند.

این رمان در سال 1396 توسط نشر بان، باهم­کاری نشرآگه، در مجموعه­‌ی رمان‌­های سمر منتشر شده است.

در سید خندان کسی را نمی کشند

نویسنده:
مهام میقانی
ناشر:
آگاه,بان
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

مهام­‌میقانی (رمان‌ نویس و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی) که کار­ مهجور نگارش در حوزه­ داستان‌ های جنایی­ در تمام طول سال ­های فعالیت­ اش یکی از جدی ­‌ترین دغدغه­ هایش بوده است پس از نگارش چند رمان موفق در این حوزه، که البته نمی ­توان به طورکامل آن­ها را در دسته­ رمان ژانر جنایی قرارداد، در سال 1396 ،یک سال پس از ماجرای آتش­سوزی ساختمان پلاسکو، سراغ نگارش رمانی جنایی- حادثه ­ای مرتبط با این اتفاق رفته است.

در سیدخندان کسی را نمی‌ کشند در یکی از شب ­های اسفندماه سال نودوپنج دریکی از اتاق های تاریک سردخانه‌ تهران آغاز می ­شود. اتاق تشریح شماره­ دو. اتاقی که کارآگاه نقیبی همراه نامزدش لی‌ لی مختارباف درآن مشغول کالبدشکافی دستی قطع شده از مچ هستند.

مطالب پیشنهادی

دلی دارم و حسرتِ دُرناها

دلی دارم و حسرتِ دُرناها

مروری بر کتاب پاگرد نوشته‌ی محمدحسن شهسواری

صلابت کِلک کاتبان

صلابت کِلک کاتبان

مروری بر کتاب اسفار کاتبان نوشته‌ی ابوتراب خسروی

اهالی ورزیل در استعمار گرازها

اهالی ورزیل در استعمار گرازها

نمایشنامه‌ی چوب بدستهای وَرَزیل، نوشته‌ی غلامحسین ساعدی

کتاب های پیشنهادی