مجله سینمای هنر و تجربه (۲۵)

نزدیک به ۱۲۰ سال از آغاز سینما در ایران می‌گذرد. اگرچه سینما را صنعت وارداتی می‌دانند، اما هنر نمایش و سویه‌های گوناگون آن همواره در عقبه تاریخی فرهنگ ایرانی ریشه داشته و چندان هم با سنت‌های آیینی و نمایشی این آب و خا بیگانه نبوده است. شاید این تکنیک و فنون و ابزار بصری بود که به سینما هویت مدرنی بخشید و آن را به مثابه پدیده‌ای غربی به جغرافیای شرق وارد کرد. به واسطه رشد صنعت سینما در ساحت عينی فیلم‌سازی، همواره در عرصه نظری این مسئله مطرح بود که آیا سینما باید ملی شود یا نه؟ مناقشه‌های زیادی در این باره صورت گرفت که اساسا سینمای ملی چیست و چه شاخصه‌هایی دارد؟ هم‌چنان که مجادلاتی بر سر ضرورت سینمای ملی و مولفه‌های آن شکل گرفت که دامنه آن هم‌چنان ادامه دارد. در این میان چه برای کسانی که موافق با اصطلاح و مفهوم سینمای ملی بودند و چه آنهایی که مخالف بودند، سینمای علی حاتمی، مصداق و معیار این مناقشه قرار می‌گرفت. موافقان نمونه موفق سینمای ملی را فیلم‌های علی حاتمی می‌دانستند و می‌دانند که هویت و فرهنگ و سنن ایرانی را در بازنمایی قصه، فضاسازی و طراحی صحنه و لباس، انتخاب رخدادها و شخصیت‌های تاریخی ایرانی در آثارش صورت‌بندی می‌کند.

صفحه ۸

متاسفانه این مجله موجود نیست

مجله سینمای هنر و تجربه (۲۵)

متاسفانه این مجله موجود نیست
  • نام مجله: مجله سینمای هنر و تجربه (۲۵)
  • تعداد صفحات: 124
  • شماره: 25
  • سال انتشار: 1398
  • ماه انتشار: شهریور
  • دوره نشر: ماهنامه
  • ناشر: سینمای هنر و تجربه
  • امتیاز: امتیازی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

هنر در حصار توتالیتاریسم و اخلاق

مروری بر کتاب حد‌ و مرزهای هنر نوشته‌ی تزوتان تودوروف

من به پوزیتیویسم شما نه می‌گویم!

رنه ولک: مروری بر زندگی و آثار

باغ و قطره‌های رنگ

معرفی کوتاه کتاب کودک باغ و قطره‌های رنگ نوشته‌ی احمدرضا احمدی

مجله‌های پیشنهادی