اسرار مگوی دریا

درباره‌ی کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا نوشته‌ی ژول ورن

معصومه منظم

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا از ژول ورن

تخیل از بدو پیدایش انسان‌ با ما همراه بوده است. در واقع ما پیشرفت‌های خود را مدیون قوه تخیل هستیم. تخیل است که ما‌را وا می‌دارد تا قدم به جلو بگذاریم. کتاب‌های تخیلی نیز از دور این قاعده نیستند. این کتاب‌ها ما‌را وارد دنیایی متفاوت می‌کنند و به ما یاد می دهند تا به شکلی دیگر فکر کنیم. از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی می‌توان به رمان بیست هزار فرسنگ زیر دریا اشاره کرد. ژول ورن این کتاب را در سال 1870 نوشته است. در آن روزگار وجود کتاب‌های علمی و تخیلی چندان رایج نبود به همین دلیل مورد پسند عموم مردم قرار نگرفت؛ اما رفته رفته مردم شیفته این داستان شدند. تحولات ادبی آن روزگار نیز در تغییر سلیقه خوانندگان بی‌تاثیر نبود. از طرفی پیشرفت سریع علم زمینه ساز پذیرش این کتاب و پرفروش شدنش شد. ژول ورن نویسنده‌ای فرانسوی بود و سبکی جدید و منحصر به فرد در ادبیات فرانسوی رقم زد. بیست هزار فرسنگ زیر دریا تنها کتاب علمی و تخیلی او نبود. وی کتاب‌های دیگری با مضمون دور دنیا در هشتاد روز، از زمین تا کره ماه، سفر به مرکز زمین و… نگاشته است که همگی در ژانر علمی و تخیلی قرار می‌گیرند. او معتقد بود که جهان به سرعت تغییر شکل خواهد داد و بشر در آینده می‌تواند به اختراعات بزرگی دست پیدا کند و به کشف راز جهان بپردازد. بشر موجودی نیست که به کم قانع باشد و به هر جایی سرک نکشد. بشر کارهای بزرگی خواهد کرد که دور از تصورات ما است.

مدتی است که کشتی بانان و دریانوردان  در طول سفر خود در دریا متوجه موجودی با اندازهای بزرگ  می‌شوند. آن‌ها پیش از این با چنین موجودی روبرو نشده‌اند و هویت این موجود برای آنها ناشناخته است. هر کدام از آن‌ها حدسی در خصوص این موجود می‌زنند برخی معتقدند که این موجود یک کوسه است عده ای نیز معتقدند که این موجود کوسه نیست و یک هیولای دریایی است. این گمانه زنی‌ها به حدی زیاد می‌شود که یک پروفسور به نام آروناکس و یک صیاد ماهر به نام ندلند و یک مرد دیگر با کشتی مجهز تحقیقاتی روانه دریا شده تا راز هویت این موجود را کشف کنند. کشتی تحقیقاتی در اثر برخورد با این موجود ناشناخته دچار صدمه می‌شود. کمی بعد این سه مرد خود را درون آن هیولا می‌بیند آن‌ها متوجه می‌شوند که این هیولا یک زیردریایی است. باور این موضوع برای آنها سخت بود آن‌ها نمی‌توانستند بپذیرند که این زیردریایی ساخته‌ی دست بشر است. نام این زیردریایی ناتیلو‌س و ناخدای آن نیز نمو است. کاپیتان نمو چیزهای اسرار آمیز و عجیبی را  به این سه مرد نشان می‌دهد و بهت و حیرت آن‌ها فزونی می‌یابد. پس از کمی سفر کردن با ناتیلوس با وجود شگفتی‌های زیر دریا، پروفسور ناتیلوس و دوستانش دچار نگرانی می‌شوند چرا که خود را  زندانی می‌بینند و راه فراری نیز ندارند. علاوه بر آن  اشتراکات اخلاقی و رفتاری با کاپیتان نمو ندارند و او را مردی بی اخلاق می‌پندارند. در ادامه  قرار است صفحه به صفحه کتاب شگفت زده شوید و دنیا را از دریچه‌ای متفاوت ببینید.

از سال 1320 شمسی این کتاب ترجمه‌های مختلفی برای این کتاب منتشر شده است اما از میان برجسته ترین و بهترین ترجمه‌‌ها می‌توان به ترجمه سلماز بهگام اشاره کرد. ترجمه او ساده و روان است و هر نوع مخاطبی را به خود جذب می‌کند. توانایی او در ساده نویسی و انتقال مفاهیم ستودنی است.

این کتاب را مناسب کودکان و نوجوانان می‌دانند اما این موضوع که حتی بزرگسالان نیز می‌توانند از این کتاب بهره ببرند بر کسی پوشیده نیست.

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا کتابی یک جلدی است و 428 صفحه دارد. با وجود این که بیش از صد و پنجاه سال از انتشار کتاب می‌گذرد همچنان جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها ‌است و کودکانان و نوجوانان هر نسلی با آن خاطره دارند.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

جادوی افسانه‌ای یک اسطوره

جادوی افسانه‌ای یک اسطوره

گابریل گارسیا مارکز: مروری بر زندگی و آثار

گرگی در پوست گوسفند

گرگی در پوست گوسفند

مروری بر کتاب در برابر استبداد اثر تیموتی اسنایدر

مغزی که همه چیز را می‌فهمد

مغزی که همه چیز را می‌فهمد

مروری بر کتاب مغز پویا نوشته‌ی دیوید ایگلمن

کتاب های پیشنهادی