کتاب‌های معماری برای همه

پیشنهاد گاردین برای آشنایی با معماری

گروه مترجمان

پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

رم کولهاس

رووان موور (منتقد معماری مجلۀ آبزرور) کتاب‌هایی برای آشنایی با معماری پیشنهاد کرده است. یادداشت او در بخش کتاب‌درمانی گاردین منتشر شده.

"معماران اغلب کتاب‌هایی را می‌پسندند که غیرمستقیم از معماری حرف بزنند؛ شهرهای ناپیدا از ایتالو کالوینو، در ستایش سایه‌ها از جونیچیرو تانیزاکی، بوطیقای فضا از گاستین باشلار، انواع فضاها از ژرژ پرک- همگی آثار درخشانی هستند، اما لزوماً کتاب معماری نیستند."

پیشنهاد اولم کتاب معماری تجربه‌گرا[1] است، کتابی ۵۵ ساله از نویسنده‌ای دانمارکی به نام استین ایلر راسموسن. او در این کتاب به زیبایی کیفیت‌های حسی و فضایی را توصیف کرده است. این کیفیت‌ها باعث می‌شوند بتوانیم ساختمانی را دوست‌ داشتهباشیم یا نه. بعد از این کتاب، به خاطر ذات چندوجهی رشتۀ معماری، پاسخ به این پرسش سخت است. زیرا هر موضوعی می‌تواند مفهومی مرتبط با معماری ارائه دهد، و همۀ این‌ها می‌توانند گزینۀ بعدی باشند.

معماران اغلب کتاب‌هایی را می‌پسندند که غیرمستقیم از معماری حرف بزنند؛ شهرهای ناپیدا[2] از ایتالو کالوینو، در ستایش سایه‌ها[3] از جونیچیرو تانیزاکی، بوطیقای فضا[4] از گاستین باشلار، انواع فضاها[5] از ژرژ پرک- همگی آثار درخشانی هستند، اما لزوماً کتاب معماری نیستند. برخی از نویسنده-معمارها هم برای بسط تفکراتشان دربارۀ هنر، بر یک شهر خاص متمرکز می‌شوند. در این زمینه کتاب آموختن از لاس‌وگاس[6] از رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون و نیویورک هذیانی[7] از رم کولهاس را توصیه می‌کنم.

آشنایی با معماری

از مطالعۀ آثار مربوط به تک معمارها هم چیزهای بسیاری می‌توان آموخت.در این زمینه کمتر کسی به پای معمار برزیلی، لینا بو باردی، می‌رسد- از متون فراوانی که دربارۀ او نوشته شده، یکی را پیدا کنید. چهار دیوار و یک سقف[8] از راینر دو گراف -با اینکه گاهی توضیحات خسته‌کننده‌ای دربارۀ چگونگی معمارِ معاصر شدن ارائه می‌کند- در این زمینه کتابی عالی است، و کتاب چگونه ساختمان‌ها می‌آموزند[9] از استورات برند اصلاحیه‌ای بی‌نظیر بر خودبزرگ‌بینی در این حرفه است.

اگر دنبال مروری کلی هستید، تاریخ مدرن معماری جدید[10] از کولین دویس در دسترس، روشنگر و آموزنده است.

شهر از نو

متاسفانه این کتاب موجود نیست


منبع: گاردین


[1] Experiencing Architecture

[2]  Invisible Cities

[3]  In Praise of Shadows

[4]  The Poetics of Space

[5]  Species of Spaces

[6]  Learning from Las Vegas

[7]  Delirious New York

[8]  Four Walls and a Roof

[9] How Buildings Learn

[10] A New History of Modern Architecture

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

کتابی ۵۵ ساله از نویسنده‌ای دانمارکی به نام استین ایلر راسموسن. او در این کتاب به زیبایی کیفیت‌های حسی و فضایی را توصیف کرده است..

معماران اغلب کتاب‌هایی را می‌پسندند که غیرمستقیم از معماری حرف بزنند؛ شهرهای ناپیدا از ایتالو کالوینو، در ستایش سایه‌ها از جونیچیرو تانیزاکی، بوطیقای فضا از گاستین باشلار، انواع فضاها از ژرژ پرک- همگی آثار درخشانی هستند، اما لزوماً کتاب معماری نیستند..

مطالب پیشنهادی

کتاب‌هایی برای بهبود قدرت انطباق‌مان با محیط متغیر اطراف

کتاب‌هایی برای بهبود قدرت انطباق‌مان با محیط متغیر اطراف

کدام کتاب‌ها قدرت انطباقمان را با محیط در حال تغییر بهبود می‌دهد، هم در خانه و هم در جهان خارج از آن؟

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

از جریان عاشقی دل‌سرد شده‌اید؟ متخصص ما کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کند که روال عشق را بررسی می‌کند، چشم‌اندازی را برابر شما می‌گشاید و می‌خندانتتان.

آتوسا مشفق: کتاب‌ های مورد علاقه‌ام را از ذهنم پاک می‌کنم

آتوسا مشفق: کتاب‌ های مورد علاقه‌ام را از ذهنم پاک می‌کنم

رمان نویس امریکایی می‌خواست نویسنده لولیتا باشد و حین خواندن کتاب خانواده جاودان تاک دچار بحران وجودی شده بود

کتاب های پیشنهادی