فرهنگ خانوادگی

نقد کتاب فرهنگ خانوادگی اثر الیزابت آسودو

گروه مترجمان

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

(1 نفر) 5.0

کتاب فرهنگ خانوادگی Family Lore

کتاب فرهنگ خانوادگی[1] اثر الیزابت آسودو[2] غزل‌سرایی در روایت داستان یک قبیله است که با گذشته‌ی خود کشتی می‌گیرند و می‌جنگند. در اولین کتاب پیروزمندانه‌ی رمان‌نویس برنده‌ی مدال کارنگی[3] برای بزرگسالان، خانواده‌ای پر از زنان، زندگی خود را قبل از جشن بیداری زنده[4] زیر سوال می‌برند.

در سال 2019 شاعری به نام الیزابت آسودو، اولین نویسنده‌ی رنگین‌پوستی شد که برای اولین رمان نوجوانش با عنوان شاعر ایکس[5] مدال کارنگی را به دست آورد و در سال 2021 برای کتاب وقتی فرود آمدی کف بزن[6] در فهرست نهایی قرار گرفت. هر دوی این آثار، رمان‌هایی بودند که زندگی نوجوانان را در آستانه‌ی رسیدن به جوانی بررسی می‌کردند؛ دخترانی که در یک جامعه‌ی دومینیکن-آمریکایی به سن بلوغ می‌رسند. اکنون در اولین رمان خود برای بزرگسالان، او این مضامین را به داستانی پرشور و چندصدایی[7] از حسابرسی یک خانواده با گذشته‌ی خود که در پی آن انتقام و مجازات اعمال نادرست گذشته است، گسترش می‌دهد.

فلور مارته[8]  _دومین خواهر بزرگ‌تر از چهار خواهر دومینیکن که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند_ همیشه در درک شایعات مرگ خوب است: هر زمان که خواب می‌بیند دندان‌هایش می‌شکند، به‌زودی مرگی رخ می‌دهد. بنابراین وقتی فلور در 70 سالگی اعلام می‌کند که قصد دارد میزبان مراسم بیداری زنده‌ی خودش باشد، سه خواهرش، دخترش اونا (راوی داستان)[9] و خواهرزاده‌اش یدی[10] می‌ترسند که او بدترین اتفاق را پیش‌بینی کرده باشد. این کتاب شامل سه روز آماده‌سازی برای مراسم بیداری زنده‌ است که در طی آن، روایت اونا فصل به فصل میان این شش زن حرکت می‌کند؛ زیرا هر کدام با پرسش‌های حل‌نشده‌شان دست‌وپنجه نرم می‌کنند: شوهران بد، ناباروری، اشتیاق، زندگی دوگانه و وفاداری‌های متضاد مهاجران نسل اول و دوم.

اونا می‌گوید: «خانواده‌ی من از دل معجزه می‌آیند.» اما او یک انسان‌شناس است و تاریخچه‌ی خانواده‌ی خود را با نگاهی حرفه‌ای روایت می‌کند و یادداشت‌های پس‌زمینه را در پرانتز به متن می‌افزاید. پاراگراف‌ها گاهی تورفتگی دارند یا مانند شعرها با فاصله‌ در خطوط نوشته می‌شوند، در حالی که دیالوگ‌ها به عبارات اسپانیایی آغشته شده‌اند و روش‌هایی را که زنان فکر و احساس می‌کنند، در دو صورت متمایز بازتاب می‌دهند. پیشینه‌ی آسودو در شعر گفتاری در احساسات و غزل‌ نثر او می‌درخشد: «اسطوره‌ای برای آفرینش، اسطوره‌ای برای مرگ، اسطوره‌ای از یک مادر، اسطوره‌ای از رخت‌آویزی که من لباس‌های آویزان‌شده روی آن را با تمام چیزهایی که تو القا کردی و تمام چیزهایی که نشانگر آمادگی‌ات برای مبارزه بودند، می‌پوشم.» اما بزرگترین پیروزی رمان در گرمای نمایش این زنان، قدرت و سرسختی آن‌ها و جدایی‌ناپذیری عشق و غم است.


منبع: گاردین


مترجم: نگار فیروزخرمی


[1]- Family Lore

[2]- Elizabeth Acevedo

[3]- Carnegie medal. مدال کارنگی برای نوشتن که در سال 1936 ایجاد شد، یک جایزه‌ی ادبی بریتانیایی است که سالانه یک کتاب جدید و برجسته‌ی انگلیسی‌زبان برای کودکان یا بزرگسالان را به رسمیت می‌شناسد.

[4]- Living wake (living funeral).  تشییع جنازه‌ی زنده که به آن بیداری زنده نیز گفته می‌شود، مراسم تشییع جنازه‌ای است که برای یک فرد زنده برگزار می‌شود. ممکن است برای وضعیت روانی فرد و همچنین خانواده‌ی فرد در حال مرگ شرکت در مراسم تشییع جنازه مهم باشد. همچنین گاهی اوقات به‌عنوان زمانی برای خواندن وصیت‌نامه و توضیح دلایل پشت برخی از تصمیمات موجود در آن برگزار می‌شود. اما هدف آن چیست؟ مراسم تشییع جنازه‌ی زنده معمولاً از جانب شخصی برگزار می‌شود که می‌داند زمان زیادی برای زندگی ندارد. چه دلیل آن این باشد که فرد بیمار لاعلاج است یا به دلیل سن بالا می‌داند که مرگ نزدیک است و می‌تواند از آن به‌عنوان احساس به پایان رساندن زندگی خود استفاده کند.

[5]- The Poet X

[6]- Clap When You Land

[7]- Polyphonic. در ادبیات، چندصدایی یکی از ویژگی‌های روایت است که شامل تنوع دیدگاه‌ها و صداهای هم‌زمان است.

[8]- Flor Marte

[9]- Ona

[10]- Yadi

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

خون زدگی

خون زدگی

مروری بر کتاب خون‌خورده نوشته‌ی مهدی یزدانی خرم

ردپای شهرزاد بر سنگفرش شیلی

ردپای شهرزاد بر سنگفرش شیلی

مروری بر کتاب اوالونا نوشته‌ی ایزابل آلنده

از انزوا رها

از انزوا رها

مروری بر کتاب کیم جی‌یونگ متولد 1982 نوشته‌ی چو نام‌جو و مصاحبه با فروزان صاعدی مترجم کتاب

کتاب های پیشنهادی