آنچه نوجوان‌ها باید بخوانند

مروری بر چند رمان برای 12 تا 18 ساله‌ها

تهمینه حدادی

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

(1 نفر) 4.5

رمان برای 12 تا 18 ساله ها

خیلی وقت‌ها بسیاری از ما دنبال بسته‌های کتاب برای کودکان و نوجوانان هستیم. بسته‌هایی متنوع از کتاب‌ها که ضمن سرگرم کردن مخاطبان بتواند راهکاری درست برای زیستن دراختیار آنها قرار دهد.

آوانگارد در چند مطلب جداگانه بسته‌هایی را برای رده‌های مختلف سنی به شما معرفی می‌کند. در اولین گام آوانگارد به سراغ بسته‌هایی برای نوجوانان رفته است.

  • کتاب پاستیل‌‍های بنفش

داستان این کتاب درباره‌ی پسر نوجوانی به نام جکسون و دیدگاه متفاوت او به زندگی است. او برخلاف همسالانش علاقه‌ای به خیال‌پردازی و رویابافی ندارد و بر این باور است که حقیقت هر چه که باشد، از خیال و رویا برتر است و همین باور موجب شده درباره‌ی هر چیزی بیش از اندازه کنجکاو باشد و سعی کند حقیقت تمام امور را کشف کند؛ حتی اگر به قیمت ناراحت شدنش تمام شود. او به دلیل علاقه‌ی بسیارش به دانستن حقیقت، تصمیم دارد در آینده دانشمند شود.

ارتباط او با خواهر کوچک‌ترش خیلی خوب است اما او کاملاً برعکس جکسون با دنیای خیال‌انگیز کودکانه‌ی خود مأنوس شده است. از طرف دیگر پدرش مبتلا به بیماری ام اس شده و کار خود را از دست داده است. خانواده‌ی جکسون در حال پشت سر گذاشتن یک بحران مالی هستند و مجبور به فروش وسایل خانه‌ی خود و حتی ترک خانه شده‌اند. آن‌ها هرکاری می‌کنند تا فرزندانشان در این شرایط کم‌ترین آسیب را ببینند و تا جایی که ممکن است متوجه مشکلات نشوند، اما جکسون درصدد کشف حقیقت برآمده است. در این زمان دوست خیالی او به کمک جکسون می‌آید و سعی می‌کند شرایط را برای او راحت‌تر کند. در ابتدا جکسون از ارتباط با او امتناع می‌کند اما رفته‌رفته با او خو می‌گیرد و به دنیای خیال‌ها وارد می‌شود.

داستان از زبان شخصیت اصلی‌آن، جکسون، روایت می‌شود. او احساساتش به هر اتفاق را با جزئیات فراوان شرح می‌دهد و این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است: موجب می‌شود مخاطب ارتباط بسیار عمیقی با داستان برقرار کند و هم‌چنین حس همذات‌پنداری او با شخصیت‌های داستان بسیار افزایش می‌یابد.

«تفاوت‌‌ها» و پذیرش آن‌ها یکی از نکات جذاب و قابل توجه رمان‌های بین‌المللی برای نوجوانان است. «سرافینا» هم از این امر مستثنی نیست. او بعد از مرگ مادربزرگش نزد خاله‌اش می‌رود. اما خاله او را به مدرسه شبانه روزی می‌فرستد. سرافینا در مدرسه دروغی سر هم می‌کند که این دروغ ساده مشکلاتی را برای او به وجود می آورد. اما چرا خواندن این رمان را به شما پیشنهاد می‌دهیم؟

روبرو شدن مخاطبان با تشابهات‌شان با دیگر نوجوان‌ها یکی از موضوعات این کتاب است. سرافینا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است در زندگی هر نوجوانی رخ بدهد. اما در برابر این مشکلات چطور باید تصمیم گرفت و رفتار کرد؟ آیا مشکلات ما غیرعادی و حل نشدنی هستند؟ نوجوانی که این کتاب را می خواند علاوه بر همراه شدن با داستانی روان و جذاب به پاسخ بسیاری از سوالات خود خواهد رسید.

خوب است بدانید که گلی امامی مترجم نامدار ترجمه‌ی این اثر را برعهده داشته است. این اولین اثر او در حوزه کودک و نوجوان است و البته به خاطر ترجمه این اثر برنده جایزه یونسکو برای بهترین ترجمه کتاب نوجوانان شد. 

داستان درباره پسر بچه‌ی ده ساله‌ای‌ است که با پدرش زندگی می‌کند. پدرش چندوقتی است بیکار شده و از شواهد و قراین به نظر می‌رسد غم بزرگی دارد که از همه پنهان می‌کند. ما در طول داستان منتظر مادر گیل هستیم؛ همان کسی که خبری از او نیست. به کشوری دور رفته و پدر هر دفعه نوید آمدنش را می‌دهد. اما جرقه‌ی اصلی ماجرا با سوال سونیا معلم گیل و جوابی که گیل به آن می‌دهد، زده می‌شود. دوست دارم بزرگ که شدم چه کسی باشم؟ بیشتر بچه‌ها می‌خواهند فوتبالیست و بازیگر و تنیسور شوند، فقط جواب گیل است که کمی با بقیه فرق دارد؛ گیل می‌خواهد مری پاپینز شود. به خاطر همین است که سونیا فکر می‌کند باید با پدر گیل جلسه‌ای داشته باشد. مری پاپینز خاطره‌ای است که گیل از مادرش دارد و نقطه اشتراک او و مادرش علاقه به مری پاپینز است. اما پدر گیل از حضور مری پاپینز در زندگی‌اش ناراحت است، به نظر مانوئل علاقه به مری پاپینز مردانه نیست و گیل که یک پسر است به جای غرق شدن در جادوی مری پاپینز باید راگبی بازی کند. حتی پدر گیل صراحتا اعلام می‌کند که می‌داند پسر عجیب غریبی داردُ، اما انگار مانوئل شناختی کافی از فرزندش ندارد و باید راه جدیدی را در شناخت فرزندش پیش بگیرد. این کتاب درواقع به موضوع مرگ می پردازد. موضوعی که صحبت درباره آن با نوجوانان کمی سخت است و کتاب‌های کمی در این زمینه در دسترسشان است. همچنین بخشی از این اثر به موضوع کمک گرفتن و مشاوره گرفتن از متخصصان و روانشناسان می‌پردازد.

داستان از زبان مجید روایت می‌شود و نویسنده در داستان گریزی به خاطرات کودکی خود می‌زند. فضای داستان آمیخته به طنز است و همین موضوع سبب شده است داستان از یکنواختی و رکود خارج شود و هیجان و اشتیاق را در مخاطبان برانگیزد. نثر داستان بسیار صمیمی و شیوا است و در خلال آن از اصطلاحات و عبارات کنایی و قدیمی فراوان استفاده شده است. هم‌چنین شاهد تشبیهات ساده و در‌عین‌حال جذاب هستیم. قصه بسیار صمیمی، شیرین و دلپذیر روایت می‌شود و مخاطب را به زمان گذشته می‌برد و با مجید همراه و همدل می‌کند. در قصه‌های مجید شاهد آیین‌ها و آداب‌و‌رسوم اصیل ایرانی و دست و پنجه نرم کردن مجید با آن‌ها هستیم. برخی از واکنش‌های مجید به هنجارهایی که آن‌ها را نمی‌پذیرد، با طنزی شیرین عجیین شده است. برخورد او با موانع زندگی و کشمکش‌هایش با بزرگ‌ترها الگوی خوبی برای کودکان و نوجوانان و بسیار آموزنده است.

مجید با توجه به شرایط زندگی‌اش دغدغه‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها دغدغه‌ی مالی است، اما هیچ‌گاه تسلیم شرایط موجود نمی‌شود و با تلاش فراوان راهی پیدا می‌کند. جدال مجید با مشکلات نشان از قدرت حل‌مسئله‌ی او دارد که می‌تواند مخاطب را به تأمل وادارد.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

یک داستان محشر

یک داستان محشر

معرفی کوتاه کتاب کودک یک داستان محشر نوشته‌ی فوئب گیلمن

کودک شما هم از تاریکی می‌ترسد؟

کودک شما هم از تاریکی می‌ترسد؟

مروری بر کتاب کودک ویکی و تاریکی نوشته‌ی اما یارلت

چطور می‌توان دوستی‌های ارزشمند را نجات داد؟

چطور می‌توان دوستی‌های ارزشمند را نجات داد؟

مروری بر کتاب کودک دعوای دوست‌های صمیمی نوشته‌ی فرانسس ایتانی

کتاب های پیشنهادی