رهبری یک برده

مروری بر کتاب اسپارتاکوس نوشته‌ی هاوارد فاست

معصومه منظم

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

(2 نفر) 4.0

پوستر فیلم اسپارتاکوس (طراح: Yves Thos)
پوستر فیلم اسپارتاکوس (۱۹۶۰) طراح: Yves Thos

کتاب اسپارتاکوس اثری از هوارد فاست نویسنده‌ی آمریکایی است. وی زندگی بسیار سختی داشت و از همان کودکی برای گذران زندگی مجبور به کار کردن بود. هوارد فاست نوشتن را از سنین بسیار پایین آغاز کرد و در سال ۱۹۳۳ اولین داستان خود را منتشر نمود. کتاب اسپارتاکوس که از آن می‌توان به عنوان یکی از مشهور‌ترین آثار ادبی جهان نام برد در سال ۱۹۵۱ منتشر شد؛ اما شنیده‌ها حاکی از این است که هوارد فاست این کتاب را زمانی نوشت که در زندان بود. بیشتر آثار فاست مضمون شورش مردم در برابر ظلم و ستم‌ حاکمان را در بر دارد. کتاب اسپارتاکوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و محوریت کتاب درباره‌ی شورش بردگان رومی به رهبری برده‌ای شجاع به نام اسپارتاکوس است. نویسنده با نوشتن این کتاب در واقع به وقایع زمان خود اشاره داشته و محل زندگی خود را در قالب روم توصیف کرده است. او جسارت را تمجید و قناعت به آزادی کاذب را تکذیب می‌کند. در این کتاب به موضوعات فرعی زیادی هم پرداخته شده؛ اما این امر خللی در پرداختن به موضوع اصلی ایجاد نکرده است که همان شورش بردگان است. فاست با تنها ابزار خود که همان قدرت نوشتن است پلیدی‌ها و زشتی‌های دنیا خود را به شدت مورد انتقاد قرار داده و از سوی دیگر به ستایش شرافت و صفات انسانی پرداخته است. هر چند که این رمان یک تراژدی تلخ است؛ اما همین کافی است که تاریخ هرگز نام اسپارتاکوس را فراموش نکرده است.

خلاصه کتاب اسپارتاکوس

اسپارتاکوس برده‌ای است رومی با پدر و مادری که آن‌ها نیز در تمام عمر برده بودند. او در نتیجه‌ی جنگی به اسارت ارتش روم در‌آمد و از ۱۳ سالگی به جمع گلادیاتور‌های رومی پیوست؛ اما این موضوع نتوانست مانع تاریخ سازی او شود. ‌پس از آن اسپارتاکوس همواره از نزدیک شاهد ظلمی بود که بر بردگان رومی وارد می‌شد. وی سرانجام توانست رهبری یک جنبش ضد برده‌داری را بر عهده بگیرد و در سال ۷۳ پیش از میلاد قیام خود را آغاز کند. این گلادیاتور جسور همراه با بردگانی که او را به رهبری پذیرفته بودند توانست روز به روز قدرتمند‌تر شود و به پیروزی‌هایی دست یابد. این موضوع لرزه‌ای به جان حکومت روم انداخت تا به فکر راه چاره‌ای برای مبارزه با او باشند. اسپارتاکوس از کودکی رویای حکومت بر روم را در سر می‌پروراند و سرانجام توانست با خریداری تعدادی برده مقدمات حمله به حکومت را فراهم کند. این کتاب قصه‌ی رشادت‌های اسپارتاکوس است. همچنین در این رمان به مبارزه‌های یک استاد دانشگاه با نیرو‌های ارتجاعی پرداخته می‌شود. این مبارزه در آخر به مبارزه‌ای برای دوستی بین انسان‌ها تبدیل می‌شود.

فیلم اسپارتاکوس 1960 به کارگردانی استنلی کوبریک با بازی کرک داگلاس
فیلم اسپارتاکوس (۱۹۶۰) به کارگردانی استنلی کوبریک با بازی کرک داگلاس

رمان اسپارتاکوس یکی از مشهور‌ترین کتاب‌هایی است که به توصیف زندگی بردگان رومی می‌پردازد و جزییات آن را به خوبی به تصویر می‌کشد. موضوع جالب توجه این است که فیلم اسپارتاکوس هم که با تکیه به قصه‌ی این کتاب ساخته شده هنوز جزو بهترین فیلم‌های دنیاست. داستان این کتاب تاریخی به حدی جذاب است که وقتی کسی شروع به خواندن آن می‌کند، نمی‌تواند کتاب را به یک‌باره رها کند و هر چه بیشتر می‌خواند بیشتر در قصه‌ی آن غرق می‌شود. رمان اسپارتاکوس محدودیت سنی دارد و مناسب رده سنی بزرگ‌سال است. نسخه‌ی چاپی این کتاب با ۳۹۲ صفحه نمونه‌ای از کتاب‌های حجیم است؛ اما می‌توان با اختصاص تنها ۲۰ دقیقه از وقت روزانه‌ی خود به خواندن این کتاب، به راحتی و در ۱۹ روز آن را به طور کامل خواند و تمام کرد. اسپارتاکوس می‌تواند برای افرادی انتخاب مناسبی باشد که علاقه زیادی به خواندن کتاب دارند و روزانه ساعات زیادی را صرف مطالعه‌ی آزاد می‌کنند.

«هر چند که این رمان یک تراژدی تلخ است؛ اما همین کافی است که تاریخ هرگز نام اسپارتاکوس را فراموش نکرده است.»

این رمان مشهور تاریخی همان‌طور که در جهان بسیار محبوب است در کشورمان ایران هم طرفداران زیادی را جذب کرده و به زبان فارسی ترجمه شده است. در ایران این کتاب به قلم ابراهیم یونسی به صورت ساده و روان ترجمه شده و انتشارات نگاه هم آن را منتشر کرده است. بی‌شک کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد که از زمان انتشار تا امروز نامش در دنیا شنیده می‌شود. چه بسا که به رغم جذابیت این رمان این یکبار خواندن به چندین بار خواندن تبدیل شود.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

از خون برخاسته

از خون برخاسته

مروری بر کتاب اعمال انسانی نوشته‌ی هان کانگ

بهترین کتاب‌های باربی تا اوپنهایمر که باید بخوانید

بهترین کتاب‌های باربی تا اوپنهایمر که باید بخوانید

پنج کتابی که از حال و هوای باربی به اوپنهایمر تغییر می‌کنند

قیام من علیه ما

قیام من علیه ما

مروری بر کتاب ما نوشته‌ی یوگنی زامیاتین

کتاب های پیشنهادی