نجات سرزمین رویاها

معرفی کتاب کودک داستان بی‌پایان نوشته‌ی میشائل انده

معصومه منظم

دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱

(2 نفر) 4.3

کتاب کودک داستان بی پایان میشائل انده

نوشتن رمان‌ کودکان و نوجوانان نسبت به رمان بزرگسالان کار بسیار سختی است و نیاز به مهارت فراوان دارد. نویسنده برای نوشتن این نوع رمان‌ها باید سطح گفتار ساده و قابل فهم‌تری داشته باشد و درعین حال موضوعی مناسب و با چهارچوب مشخص بنویسد. این قائده برای رمان‌هایی که ژانر رازآلود و خیال پردازانه دارند نیز صدق می‌کند و لازم است که نویسنده توجه کافی داشته‌ باشد. یکی از برترین رمان‌ها در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان رمان داستان بی‌پایان از میشائل انده است. منتقدان زیادی میشائل انده را تحسین کرده‌اند چرا او به گونه‌ای این رمان را نوشته که کودکان و نوجوانان با خواندن آن برفراز ابر‌های خیال پرواز خواهند کرد؛ آن‌ها با خواندن این کتاب خود را گم نمی‌کنند و برعکس با ابعاد جدیدی از دنیای جذاب خیال و تصور آشنا خواهند شد. علاوه بر آن میشائل انده از علم روانشناسی بهره گرفته و آن را به طورپنهان در کتاب گنجانده است.

میشائل انده نویسنده‌ای پرافتخار است که آثار بسیارمحبوبی نوشته و جایزه ادبیات نسل جوان آلمان را از آن خود کرده‌است.

داستان بی‌پایان در سال 1979 منتشر شده و تاکنون طرفداران زیادی به دست آورده است. این اثر، رمانی آلمانی است اما آوازه آن نه تنها در کشور آلمان بلکه در سراسر جهان به گوش می‌خورد به طوری که اثارش به بیش از چهل زبان ترجمه شده و در دسترس همه قرار گرفته‌است.

داستان کتاب از جایی آغاز می‌شود که پسری به نام باستیان بالتازار بوکس با صاحب یک کتابفروشی ملاقات می‌کند. باستیان اضافه وزن  دارد. او توسط دوستانش به سخره گرفته شده و به اجبار به این کتاب فروشی که قدمت بالایی نیز دارد پناه می‌برد. باستیان با دیدن کتابی شیفته‌ی آن شده است اما اقای کوراندر، صاحب کتابفروشی از او خوشش نمی‌آید و کتاب را به او نمی‌دهد. او که نمی‌تواند از کتاب دست بکشد تصمیم به دزدی‌ می‌گیرد و آن را پنهانی برمی‌دارد. خواندن این کتاب زندگی باستیان را عوض می‌کند. شروع این کتاب مساوی با شروع زندگی جدیدی برای او است. او به تدریج تبدیل به داستان کتاب می‌شود و خود را در آن می‌یابد. سرزمین رویاها در خطری جدی است و رویاها  جای خود را به پوچی و بیهودگی می‌دهند. این زنگ خطری برای اهالی دنیای رویاها است. این دنیای خیالی یک ملکه رنجور و بیمار دارد که نگران دنیا است و احساس مسئولیت زیادی در قبال اوضاع پیش آمده می‌کند. او جنگ‌جویی به نام آتریو را برای حل این برمی‌گزیند.  در این مسیر آتریو با اتفاقات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و با اشخاص گوناگونی روبه‌رو می‌شود. سرانجام او درمی‌یابد که راه حل این مشکل دادن یک نام جدید به ملکه است و تنها یک انسان می‌تواند این کار را انجام دهد. باستیان وارد داستان شده و سعی می‌کند با دادن نامی به ملکه این دنیا را نجات دهد اما این کار کافی نیست و آستیان باید کار‌های دیگری نیز انجام دهد.

نقطه قوت دیگر داستان این است که نویسنده ماهیتی فلسفی نیز به داستان داده و در قسمت‌هایی از کتاب دچار حیرت و پرسش‌گری خواهید شد. پرورش روحیه پرسش‌گری کودکان و نوجوانان کاری سخت و حساس است اما میشائل انده به خوبی این کار را انجام داده‌است.

بر اساس این رمان چندین فیلم به زبان اسپانیایی و روسی و المانی ساخته شده‌است که هرکدام از دریچه‌ای نو داستان کتاب را روایت می‌کنند و توان بالای این کتاب را به نمایش می‌گذارند. در سال‌های اخیر اغلب اثار ادبی کلاسیک کودکان و نوجوانان به دلیل نامناسب بودن محتوا و آسیب به روان‌ فرد، دستخوش تغییر و تحول شده‌اند اما در این بین رمان داستان بی‌پایان رمانی فاخر و مناسب شمرده شده و باعث شده کارنامه‌ی نویسنده درخشان‌تر شود.

ترجمه این اثر را شیرین بنی احمر انجام داده‌است. ترجمه‌های مختلفی از این کتاب در دسترس است؛ اما شیرین بنی احمر ترجمه‌ای اصیل‌تر و کامل‌تر ارائه داده است.

خواندن این کتاب به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود چرا که با خواندن آن هم اوقات خوبی خواهند داشت و هم قوه تخیل عمیق‌تری پیدا خواهند کرد.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

از جنون خودت مراقبت کن

از جنون خودت مراقبت کن

مروری بر کتاب من شماره سه نوشته‌ی عطیه عطارزاده

ارواح معلق در تاریکی اسارت

ارواح معلق در تاریکی اسارت

مروری بر نمایشنامه‌ی خانه‌ی برناردا آلبا نوشته‌ی فردریکو گارسیا لورکا

خون زدگی

خون زدگی

مروری بر کتاب خون‌خورده نوشته‌ی مهدی یزدانی خرم

کتاب های پیشنهادی