بهترین رمان‌های کوتاه

گلچین آیوبامی ادبایو ثابت می‌کند همه‌ی شاهکارهای ادبیات، لزوماً حجیم نیستند!

گروه مترجمان

یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹

آیوبامی ادبایو

احساس می‌کنم داستان‌های خوب زیادی را به خاطر مقاومتم در برابر خواندن کتاب‌های حجیم از دست داده‌ام. ممکن است چند رمان کوتاه معرفی کنید؟

سوال: معلم، 44، نیوکاسل

پاسخ: آیوبامی ادبایو، نویسنده‌ی کتاب «با من بمان» که در لیست کوتاهِ افراد شایسته برای دریافت جایزه‌ی ادبیات زنان و جایزه‌ی کتاب ولکام  قرار گرفته است:

همه‌ی این کتاب‌ها کمتر از 250 صفحه هستند و من آن‌ها را به خاطر شخصیت‌های تأمل‌برانگیزشان  برگزیدم؛ شخصیت‌هایی که باعث می‌شوند هرگز این کتاب‌ها را فراموش نکنید. با وجود قرارگرفتن این کتاب‌ها در گروه حکایات نمی‌توان دید وسیع و گسترده‌ی آن‌ها را انکار کرد.

اولین رمان جیمز بالدوین به نام «بر سر کوه فریادش بزن» بهترین کتاب برای شروع است.

این کتاب به گونه‌ای شاعرانه شما را به تفکر درباره‌ی مفاهیم ایمان و خانواده وامی‌دارد. این داستان شاعرانه روایت پسربچه‌ای 14 ساله به نام جان است که تحت سرپرستیِ ظالمانه ناپدری‌اش بزرگ شده‌است. جیمز بالدوین پیچیدگی‌های اجتماعی و روانشناسی که زندگی مادر، ناپدری و عمه‌ی جان را تحت پوشش قرار می‌دهند، با چنان دقت و صراحتی کاویده که خواننده را وادار به دلسوزی، حتی برای شرورترین شخصیت‌ها می‌کند.

در کتاب «مثل آوردن بستنی برای آفتاب توسط قاطر»، سارا لادیپو مانییکا درباره‌ی زندگی‌های کلیشه‌ای که مکرراً در بسیاری از جوامع به صورت نامحسوس ارائه می‌شوند، سخن می‌گوید. او با نثری روان و شفاف، شخصیت پیچیده و نفوذ ناپذیرِ دکتر مورایو دا سیلوا را خلق می‌کند. پروفسور بازنشسته و محبوب شرکت پورشه که حالا ناچار است عزم خود را برای کنار آمدن با واقعیت‌های کهنسالی جزم کند.

«پامچال عصرگاهیِ» کوپانو، بیماری آندومتریوز و درد قاعدگی دکتر جوانی به نام ماساچبا را در روایتی تکه‌تکه و در عین‌حال منسجم به هم می‌بافد. بر اساس مصاحبات کوپانو با مجلات و روزنامه‌های مختلف، هدف او آفریدن درونمایه‌هایی غریزی و نیش‌دار درباره‌ی خود و آپارتایدِ حاکم بر جنوب آفریقا به وسیله‌ی ترکیب صمیمیت با سیاست بوده‌است.

«اما تو، به اندازه‌ی شکست نور توسط شیشه زیبا هستی.»

این قسمتی از «قلب نُه حفره‌ای»، رمانِ سوزناک و فوق‌العاده‌ی جنیس پریات و پیش‌زمینه‌ای بر توصیف‌های پراکنده و در عین حال درخشان بر زندگی یک زن از دیدگاه عاشقان و دوست‌دارانش است.

از آن جایی که هر 9 راوی داستان خاطرات خود را با این زن به یاد می‌آورند، آنچه پدیدار می‌شود، چهره‌ایست که همزمان حقیقی و اسطوره‌ای است؛ قلب تپنده‌ی یک کتاب جذاب.


منبع: گاردین


ترجمه: زهرا رضایی‌فرد

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

این کتاب به گونه ای شاعرانه شما را به تفکر درباره مفاهیم ایمان و خانواده وامی دارد. این داستان شاعرانه روایت پسربچه ای 14 ساله به نام جان است که تحت سرپرستیِ ظالمانه ناپدری اش بزرگ شده است.

در کتاب «مثل آوردن بستنی برای آفتاب توسط قاطر»، سارا لادیپو مانییکا درباره زندگی های کلیشه ای که مکرراً در بسیاری از جوامع به صورت نامحسوس ارائه می شوند، سخن می گوید. او با نثری روان و شفاف، شخصیت پیچیده و نفوذ ناپذیر دکتر مورایو دا سیلوا را خلق می کند.

مطالب پیشنهادی

چه نویسندگانی فقط برای یکی از آثارشان نوبل گرفته‌اند؟

چه نویسندگانی فقط برای یکی از آثارشان نوبل گرفته‌اند؟

چه نویسندگانی فقط برای یکی از آثارشان نوبل گرفته‌اند؟

پیشنهاد نویسندگان بزرگ؛ در جست‌وجو‌ی زمان از دست رفته

پیشنهاد نویسندگان بزرگ؛ در جست‌وجو‌ی زمان از دست رفته

کتاب در جست‌وجو‌ی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست

چگونه می‌توان نسل جدید را با رمان‌های کلاسیک طولانی آشتی داد؟

چگونه می‌توان نسل جدید را با رمان‌های کلاسیک طولانی آشتی داد؟

چگونه می‌توان برای خواندن متون طولانی (مثل جنگ و صلح تالستوی) به صبوری و نظم دست یافت؟

کتاب های پیشنهادی