پیتر کوچک عنکبوتی

مروری بر کتاب «مرد داستان فروش» نوشته‌ی «یوستین گاردر»

آرمینا میلانی

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹

مرد داستان فروش

مرد داستان فروش اثر دیگری است از نویسنده کتاب دنیای سوفی: یوستین گاردر. گاردر رمان نویس و خالق داستان‌های کوتاه و بلند برای کودکان و بزرگسالان است. او که در رشته الهیات و فلسفه درس خوانده و تاریخ تدریس کرده، همواره سعی کرده در اکثر کتاب‌­هایش فلسفه را به داستان پیوند دهد اما مرد داستان فروش برخلاف کتاب­‌های دیگر نویسنده، بار داستانی بیشتری دارد و از فلسفه در آن خبری نیست اما کمی چاشنی روانشناسی به آن افزوده شده است. مرد داستان فروش شرح زندگی پیتر از کودکی تا میان­سالی است. پیتر، که خود راوی قصه زندگی­اش است، پس از شرح مختصری از تمایلات و روحیاتش، شروع می‌­کند و اتفاقات زندگی­‌اش را از کودکی بیان می‌­کند؛ پیتر کودکی منزوی است و تنهایی­‌اش را از بازی با بچه‌­های دیگر بیشتر دوست دارد، او از همان کودکی خیالبافی می‌­کند و دنیایش پر از قصه­‌های جورواجور و دوست خیالی­‌اش «مرد یک متری» است. این قصه­‌ها و ایده­‌های ناب حتی با بالا رفتن سنش دست از سر او برنمی‌­دارند؛ او که تمایلی به نوشتن و شهرت ندارد تصمیم می­‌گیرد ایده­‌ها یا جملات کوتاهش را به نویسنده­‌های دیگر بفروشد و از این طریق امرار معاش کند؛ کسب و کار پیتر تا جایی رونق می‌­گیرد که شبکه­­‌ای از نویسندگان درمانده در سرتاسر جهان تشکیل می‌­شود و پیتر که در راس این شبکه است به آن­‌ها ایده‌­های لازم برای نوشتن را می‌­رساند و در قبال آن از نویسندگان پول می‌­گیرد. پیتر میان دیگران مخصوصا آن‌­ها که در حوزه نویسندگی و کتاب مشغولند به «عنکبوت» مشهور می‌شود، او درست مانند عنکبوتی است که توده­‌ای تار داخل شکمش دارد و می‌­تواند شبکه­‌ای وسیع ببافد و حشرات بخت برگشته را اسیر کند.

کتاب مرد داستان فروش، کتابی است ملهم از خیال و واقعیت، و همین سبب شده که کتاب از حالتی یکنواخت خارج شود. مخاطب در حالی که دارد زندگی پیتر و فراز و فرودهای او را می‌­خواند، در بخش‌هایی از کتاب با داستان­‌ها و افسانه­‌های خودساخته­‌ی او مواجه می‌­شود که برایش سرگرم کننده است.

اما چرا پیتر، شخصیت اصلی داستان، از سه سالگی به دنیای خیالات پناه برده؟ آیا چیزی او را اذیت می‌­کند؟ چرا این توده بی‌امان قصه و داستان پایان ناپذیر است؟ آیا ذهن او می‌­خواهد با تنیدن بی‌وقفه این قصه­‌های کوتاه و ایده­‌ها رازی بزرگ را پنهان کند؟ این چیزی است که رفته رفته، مخاطب، با خواندن گاه و بی‌­گاه داستانک‌­های او متوجه می‌­شود...

به نقل از ایبنا: «عنوان رمان برای کتاب «مرد داستان فروش»، عنوانی نادرست است. این کتاب در ژانری قرار می‌­گیرد به نام «رمانس جدید». ویژگی رمانس جدید این است که در قالب دنیای وهم و وهمیات سپری می‌­شود و از واقع گرایی معمول به دور است. از طرفی شخصیت­‌های این ژانر اغراق آمیزند و به شکلی رویایی و حتی کمیک به سمت جلو پیشرفت می‌­کنند. همچنین شخصیت­‌ها به صورت طرح کلی ترسیم می‌­شوند. این خصوصیت­‌ها که تمام آن­‌ها در مرد داستان فروش دیده می‌­شود، با ویژگی­‌های رمان­‌های واقع گرایانه تفاوت دارد.»

یوستین گاردر کتاب مرد داستان فروش را در سال 2002 در نروژ منتشر کرده، کتاب در سال 2004 درآلمان نیز منتشر شده و مهوش خرمی­‌پور آن را از زبان آلمانی در سال 1385 به فارسی ترجمه کرده است.


گاردر، یوستین. مرد داستان فروش. ترجمه: مهوش خرمی­پور. (چاپ نهم: 1394) تهران: انتشارات کتابسرای تندیس.

عباسلو، احسان. فرجی، محسن. نقد کتاب «مرد داستان فروش» (1386) ایبنا: خبرگزاری کتاب ایران.

دیدگاه ها

کاربر مهمان ۱۴۰۱/۰۶/۲۰

عنوان دیگه کتاب دختر رئیس سیرکِ

پرسش های متداول

نشر کتاب سرای تندیس .

سال 1385 منتشر شده است .

مطالب پیشنهادی

چگونه عصیانگر شدم

چگونه عصیانگر شدم

مروری بر رمان عصیان نوشته‌ی یوزف روت

نوستالژی پوشالی

نوستالژی پوشالی

مروری بر نمایشنامه‌ی باغ‌ وحش شیشه‌ای اثر تنسی ویلیامز

مرثیه‌ای هجوآمیز برای رویای آمریکایی

مرثیه‌ای هجوآمیز برای رویای آمریکایی

مروری بر کتاب در رویای بابل نوشته‌ی ریچارد براتیگان

کتاب های پیشنهادی