اما چرا مرگ مهم‌ترین واقعه‌ زندگی ماست؟

بخشی از کتاب «مرگ» اثر تاد می

نویسنده مهمان

سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷

مرگ

من می‌خواهم از همان اول در اینجا ادعایی جسورانه بکنم: این امر مسلم که ما می‌میریم مهم‌ترین واقعه‌ای است که با آن روبه‌رو هستیم. هیچ چیز به اندازه بار مرگ بر زندگی ما سنگینی نمی‌کند. البته سخن من به این معنا نیست که امور مهم دیگری در زندگی ما وجود ندارد. انسان‌ها عاشق می‌شوند، کار می‌کنند، زاد و ولد می‌کنند، با هم دوست می‌شوند، طرح و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که یک عمر طول می‌کشد، دچار هیجانات شدید می‌شوند، حتی شاهد مرگ دیگران می‌شوند. این چیزها بی‌اهمیت نیستند. زندگی بدون بعضی از این چیزها، لااقل برای شخصی که این زندگی را می‌زید، ارزش زیستن ندارد (شاید در چشم کسی دیگر با همه این‌ها ارزش زیستن داشته باشد، برای مثال در چشم پدر و مادر آن شخص). برای بیشتر ما هیچ واقعه‌ای نیست که یگانه واقعه مهم زندگی‌مان باشد. مرگ هم یگانه واقعه مهم در زندگی ما نیست، اما مهم‌ترین واقعه است.

اما چرا مرگ مهم‌ترین واقعه‌ زندگی ماست؟ چون مرگ پایان هر واقعه دیگری در زندگی ماست. پایان دوستی‌ها، طرح و برنامه‌ها، و هر مشغله و ارتباط دیگر ما در این دنیاست. اگرچه مرگ تنها واقعه مهم زندگی ما نیست، می‌تواند به نحوی فراتر از هر یک از دیگر وجوه زندگی ما، همه امور و وقایع دیگر را در خودش مستحیل کند و همه وجوه دیگر را تحت سیطره‌اش درآورد.

شاید عده‌ای بگویند یک عشق بزرگ هم همین کار را می‌کند. عشقی که به کانون زندگی یک نفر تبدیل می‌شود، انگار دنیا را حول معشوق متمرکز می‌کند. آنچه اهمیت دارد با معشوق بودن است. گویا هیچ چیز دیگر به حساب نمی‌آید. انگار شادی و غم زندگی شخص بر مدار کوچک‌ترین اشارات معشوقش می‌گردد؛ یک تبسم یا اخم اهمیتی بیش از اندازه پیدا می‌کند. و غایت سعادت فرد به سعادت دیگری گره می‌خورد. بسیاری از ما لااقل لحظه‌هایی شبیه این داشته‌ایم: دوره‌های کوتاه عشقی بزرگ. نگه داشتن چنین عشقی در تمام طول عمر بسیار دشوار است. اما حتی اگر ممکن باشد، مثل مرگ همه چیز را نمی بلعد.

مرگ

نویسنده:
تاد می
ناشر:
گمان
مترجم:
رضا علیزاده
قیمت:
81,000 تومان


تاد می، مرگ، چاپ ششم، مترجم رضا علیزاده، نشر گمان.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر گمان.

سال 2009 منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی

دیگران را از روی کتاب‌های موردعلاقه‌شان بشناس!

دیگران را از روی کتاب‌های موردعلاقه‌شان بشناس!

«غرور و تعصب» جین آستین چه آموزه‌ای برای خوانندگانش دارد؟

دیگر کسی خریدار حرف‌های فلسفی نیست

دیگر کسی خریدار حرف‌های فلسفی نیست

مروری بر رمان «وقتی ما همه مردیم» نوشته‌ی مهدی احمدیان

دلقک مستی که برنده جایزه نوبل شد

دلقک مستی که برنده جایزه نوبل شد

مروری بر کتاب عقاید یک دلقک، برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1972 نوشته‌ی هاینریش بل

کتاب های پیشنهادی