مرا به شهرت ببر، باشد که از رنج زن‌بودن رها شوم

مروری بر کتاب کولی کنار آتش نوشته‌ی منیرو روانی پور

ندا تسلیمیان

سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

کولی کنار آتش

«تهران آبی نبود. تهران سبز نبود. تهران، کلافی بزرگ و کور، از صداهای گرده خورده و درهم. صدای آهن، صدای آدم. صدای دندان قروچه‌­ی اگزوز ماشین‌­ها و بوق... بوق...

تهران، آسمان سفید بی­جانی داشت. و سال 59، هنوز مسافرخانه­‌ها را نمی­گشتند. و زنان تنها می­توانستند اتاقی در مهمانخانه­‌ای­، هتلی پیدا کنند بی­‌آنکه به اداره‌­ی اماکن عمومی بروند و اجازه بگیرند.»1

کولی کنار آتش داستان زنان است و شهرها. شخصیت اصلی داستان آینه از قوم کولی مهاجر روایت خود را شروع می­‌کند، به بوشهر، شیراز و در نهایت تهران می‌­رود. در طول روند داستان، خواننده از تجربه زیستن در این شهرها بی‌­نیاز می­‌شود چرا که نویسنده او را به جزئیات زیست هر یک از آن شهرها متصل کرده‌­است. جزئیات جغرافیایی، وقایع اجتماعی و سیاسی، باورهای شخصی همه و همه در توصیف او از قوم کولی مهاجر، کوچه‌­های بوشهر، باغ­‌های شیراز و خیابان­‌های تهران؛ خواننده را به لمس وقایع معاصر، حضور اندیشه­‌ها و رنج‌­های تمامی زنان حاضر در کتاب واقف می­‌کند.

در ابتدا، داستان با فقدان مادر و رنج زیستن در چادر پدر و زن جوانش شروع می­‌شود که از دوستان آینه بوده است. آینه می‌­رقصد. او دختری کولی‌­ست که رقصش می‌­تواند برای پدر درآمد خوبی داشته‌­­­باشد. روایت با ورود نویسنده­‌ی جوان و اشتیاق آینه به روایت سرگذشت قوم کولی شروع می‌­شود. او عاشق این مرد شده­‌است. آینه تن به سرگذشت قوم نمی­‌دهد و تصمیم می­‌گیرد به جای آن­که ویترین پدر باشد؛ برای عشق دست به عمل بزند. اما تصمیم پیرزن قدرتمند قافله است که آینه را مطرود به­‌جای می­‌گذارد. پیرزن می­‌کوشد جراحت­‌های نسل­‌های پیشین از تن نسل امروز پاک نشود و پدر تسلیم نگاه اوست.

آینه به بوشهر می‌­رود و به دنبال نویسنده می­‌گردد؛ اما مرد به تهران بازگشت‌ه­است. سفر قهرمان که از صفحه‌­های پیشین شروع شده‌­بود به خواننده نوید رفتن آینه به تهران را می‌­دهد. در بوشهر مورد تجاوز و تمسخر واقع می‌­شود. سرگردان است تا روزی که راننده کامیون مهربانی او را با خود به شیراز می‌­برد.

کولی کنار آتش

منیرو می‌­خواهد بنویسد. این تقلا را در بخش­‌هایی که دست نویسنده در لا­به­‌لای کلمات آمده می‌­توان دریافت. بخش‌­هایی از زبان نویسنده خطاب به شخصیت اصلی داستان «آینه». به عبارت دیگر هر نقطه‌­ای از داستان که آینه رو به آسودگی و تسلیم شدن پیش می­‌رود، انگشتان منیرو وارد داستان شده و او را به چالشی جدید دعوت می­‌کند.

در شیراز با زن سوخته‌­ای در قبرستان آشنا می­‌شود. به باغ­‌هایی برای کار می­‌رود. با دانشجوهای فعال سیاسی و اجتماعی دوست می­‌شود و رویکردهای مختلف را نظاره می­‌کند. همه وقایع کتاب از آینه نه یک زن روشنفکر و غیرقابل پذیرش برای خواننده بلکه زنی پخته می‌­سازد. او آدم­‌های زیادی دیده‌­است و با نگاه خود بسیار سنجیده‌­است. از همین رو زنی که به تهران می‌­رود، آن آینه رقصان کنار آتش کولی­‌ها نیست. او آینه شکسته­‌ای است درست در میان آتش.

در تهران با زنانی هم­‌خانه می‌­شود. زندگی این زنان بسیار شبیه به داستان‌­هایی­ است که او در سفر دراز خود شنیده­‌است. گویی زنان دیگری در شهرهای دیگر که روزگار فرصت زیستن را به آن­ها نداده‌­بود حالا در این شهر زنده شده­‌اند. تهران در حال وقوع است. روزهایی پرالتهاب. باز هم حضور اندیشه­‌های مختلف و تاثیر آن­ها بر زیست این زنان در نقاط مختلف رمان منیرو دیده‌­می­‌شود. آینه فقط نظارگر است. در این میانه‌­ی پرآشوب، پس از سال‌­ها آرام می­‌گیرد و به هنر می­‌پیوندد. در کلیسای قدیمی نقاشی می­‌کشد. آثارش در روزهای آتی با اقبال عمومی روبه­‌رو می­‌شوند. او به دیدار پدر می­‌رود. به وداع با قافله. قافله‌­ای که یک­جا­نشین شده‌است و کولی که دیگر مطرود نیست.

چطور برای آینه خانه‌­ای ساخته خواهد شد؟ با عشق؟ جستجو؟ هنر؟ این پاسخی است که کتاب منیرو روانی­پور درجستجوی آن است. شاید هر آنچه زندگی نامیده ­می‌­شود.

کولی کنار آتش

نویسنده:
منیرو روانی پور
ناشر:
مرکز
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


1-کولی کنار آتش، روانی­پور، چاپ دوازدهم، 1394: ص 142، نشر مرکز.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

کولی کنار آتش داستان زنان است و شهرها. شخصیت اصلی داستان آینه از قوم کولی مهاجر روایت خود را شروع می ­کند، به بوشهر، شیراز و در نهایت تهران می رود. در طول روند داستان، خواننده از تجربه زیستن در این شهرها بی­ نیاز می­ شود چرا که نویسنده او را به جزئیات زیست هر یک از آن شهرها متصل کرده است.

مطالب پیشنهادی

شغال بیشه‌ی مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی

شغال بیشه‌ی مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی

مرور کتاب چاه به چاه اثر رضا براهنی

نخل‌های سوخته، کودکان مرده، جای دستان خونی با پنج انگشت باز و …

نخل‌های سوخته، کودکان مرده، جای دستان خونی با پنج انگشت باز و …

مروری بر کتاب هرس نوشته‌ی نسیم مرعشی

مراد، باز کسی مرده، هان؟

مراد، باز کسی مرده، هان؟

مروری بر کتاب شازده احتجاب نوشته‌ی هوشنگ گلشیری

کتاب های پیشنهادی