مادربزرگم یونانی بود

مروری بر کتاب مادر بزرگت رو از اینجا ببر نوشته‌ی دیوید سداریس

نسرین ریاحی‌پور

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

مادربزرگت را از این جا ببر

«مادربزرگت را از این جا ببر» مجموعه­ یازده داستان کوتاه طنز به نویسندگی دیوید سداریس است که با وجود  بزرگسالی، به خوبی زاویه دید کودکی و نوجوانی‎­‌اش را حفظ کرده و در هر کدام از داستان­‎‌ها که گویا از پاره‌‎­هایی از زندگی شخصیش وام گرفته شده‌­اند؛ به کار گرفته است. «طاعون تیک» به وسواسی که بسیاری از کودکان گرفتار آن‌­‎اند و کم‌‎کم با گذر زمان کم‌رنگ می­‎شود، پرداخته است و نشان می‌­‎دهد، چگونه انسان‌‎ها با گذر از هر دوره زندگی­‌شان ناتوان از بازگشت به حال و هوای دوره قبل می‎‌شوند. انگار با ورود به نوجوانی دروازه­‌‎های کودکی پشت سرشان بسته می‌‎­شود و دیگر نمی‌­‎توانند کودکان را درک کنند. برای همین است که در طاعون تیک بزرگسالان داستان، قهرمان کوچک را نمی‌‎­فهمند و گاه با خشونت با او رفتار می‌­‎کنند.

در «مادربزرگت را از این جا ببر» که داستان کوتاهی در کتاب و هم‌نام کتاب است، صحبت از مادربزرگ دوست نداشتی و عجیب و غریبیست که هیچ کس او را نمی‌­‎خواهد. اما سداریس به گذشته او می‌‎­رود و بازگو می‌­‎کند، این مادربزرگ غیرقابل تحمل از چه راه درازی آمده و چه چیزهایی را تجربه کرده است تا دریابیم پیرزن بدبوی داستان، نقشی در آزار دیگران ندارد. شاید اگر کمی دورتر بایستیم؛ رویدادهایی که از سرگذرانده است را گناهکار بدانیم.

داستان­‎‌های دیگر مجموعه هم از همین دست هستند، می‌خندانند و می‌­‎گریانند و در نهایت ما را به اندیشه فرو می‌‎­برند تا خود قضاوت کنیم. در حالی که بر موج‌­‎های کوچک کلمات و ترکیب‌­‎های لذت بخش سوار شده‌­‎ایم؛ کوچه پس کوچه­‌‎هایی از زندگی خودمان را ببینیم که هرگز به آن نگاهی نمی‌‎­انداختیم. آدم‌­‎هایی را که پیش از این دوست نداشتیم، دوست بداریم و به نگاه کودکی­‎‌مان که خالی از پیش­‎‌داوری بود، نزدیک شویم. «مادربزرگت را از این جا ببر» که پیمان خاکسار آن را ترجمه کرده است، یک کتاب فلسفی نیست. کتاب دل­پذیر، خودمانی و ساده خوانیست که می‌‎توان آن را در مطب انتظار یک پزشک خواند و با نشاط شد، اما مفهومی که از پس آن در ذهن نقش می­‌‎بندد؛ عمیق و یادآور آموزه‎‌های فلسفیست.

مادربزرگت را از این جا ببر یکی از کتاب های دیوید سداریس نویسنده آمریکایی است که در سال 1997 نوشته شده است. کتاب های دیگر این نویسنده با عناوین"بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم" و “تعطیلات بی دغدغه”به فارسی ترجمه شده است.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر چشمه.

سال 1997 منتشر شده است.

جزو لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز و جزو پرفروش ترین کتاب ها و رمان ها در ایران است.

مطالب پیشنهادی

مالیخولیای سیب‌زمینی‌های کرم‌زده

مالیخولیای سیب‌زمینی‌های کرم‌زده

نگاهی به مرگ ‌قسطی، اثر برگزیده لویی فردینان سلین

از خاکستر صدای خنده می‌آید

از خاکستر صدای خنده می‌آید

مروری بر کتاب ژرمینال، اثر امیل زولا

نجاری که نمی‌سازد، خیاطی که نمی‌دوزد

نجاری که نمی‌سازد، خیاطی که نمی‌دوزد

نگاهی کوتاه بر کتاب خیابان میگل نوشته‌ی وی. اس. نایپل

کتاب های پیشنهادی