خورشید هم طلوع می‌کند

نگاهی به کتاب «خورشید همچنان می‌دمد» شاهکار ارنست همینگوی

نویسنده مهمان

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

عکس روی جلد کتاب خورشید همچنان می دمد

کوری استول در فیلم نیمه‌شب در پاریسِ وودی آلن در نقش تأثیرگذار جوانی‌های ارنست همینگوی ظاهر می‌شود، همینگویی که مدرنیست سرسخت و رفیق گروترود اشتاین بود. این داستان گوهری بر بستر حقیقت است، زیر برای یکی از نوابغ قرن بیستم آمریکا، پاریس قرن بیستم مخزن آزادی‌های هنری بود. علاوه بر این، این محیط زمینۀ جلد اول نخستین و بهترین کتاب همینگوی بود. این رمان کلیددار[۱] توصیف رابطۀ عشقی میان سرباز سابق جنگ‌جهانی اول و آمریکایی به نام جیک بارنز و لیدی برت اشلی است، تصویر زن شهرآشوبی که نویسنده از زنانگی دهۀ ۱۹۲۰ در ذهن داشت. اکثر وقایع این کتاب در اسپانیا، کشور محبوب همینگوی رخ می‌دهد. به نظر برخی منتقدین مرکز این رمان، شرح گاوبازی و چگونگی واکنش شخصیت‌ها به تجربۀ مواجهه با آن است. در کنار این مسئله، گریختن به دل طبیعت موضوع عظیم آمریکایی است که در آثار هوثورن، ملویل و تواین تکرار می‌شود. علاوه بر این کتاب خورشید همچنان می‌دمد مثل بیشتر رمان‌های دهۀ ۱۹۲۰ پاسخی است به حضور قبلی نویسنده در جنگ. شاه‌کلید شناخت همینگوی، شاه‌کلیدی که مهم‌ترین درها را به سوی زندگی خلاقش می‌گشاید، تجربه‌ای بس عمیق‌تر و تاریک در درونش بود: تجارب پیچیده‌اش از جنگ‌جهانی اول. دو روایت هست. یا همینگوی به خاطر ضعف چشمانش از حضور در جنگ رد شد؛ یا اینکه خودش از نام‌نویسی باز ماند و در عوض رانندۀ آمبولانس شد. در هر دو روایت و به مدت کوتاهی، شرمِ پس‌خوردگی و بزدلی زخم جان او بود. اما همینگوی در زمان حضورش در صلیب سرخ به سختی مجروح شد، چنان که گویی در خط مقدم جنگ بوده است. او از آن پس و در تمام طول زندگی‌اش، مشتاق همراهی اشخاص جسور، مثل گاوبازان و شکارچیان بود و تقلا می‌کرد که آنها پذیرای او باشند. از این رو شهامت، بزدلی و هویت مردانه در حد اعلای خود بدل به موضوعات کتابش شدند. شاید همین امر هم منبع الهامی برای نثر هاردبویلی [۲] مشهورش باشد. بهترین نوشته‌های همینگوی، بدیع‌ترین و تأثیرگذارترینشان، در داستانهای کوتاه‌ش یافت می‌شود، اما این نخستین رمان او هم وجهۀ سربلندی در جهان ادبیات دارد و هم عنوان رمان کلاسیک مدرن را نیز به خود گرفته است.

نکاتی در مورد کتاب

همینگوی نوشتن این رمان را در روز تولدش، ۲۱ جولای ۱۹۲۵ با عنوان جشن‌مقدس [۳] آغاز کرد. حدود هشت هفته بعد و در ماه سپتامبر دست‌نویس کار را تمام و بعدها در زمستان سال ۱۹۲۶ آن را اصلاح کرد. داستان رمان برپایۀ سفر همینگوی از پاریس به پامپلونا در سال ۱۹۲۴ و با همراهی همسرش، هادلی ریچاردسون، و نویسندۀ آمریکایی جان دوس پاسوس نوشته شده است. همینگوی در سال ۱۹۲۵ با گروه دیگری از مهاجرین آمریکایی و بریتانیایی این سفر را دوباره تکرار کرد. تجارب و مخمصه‌های عشقی حاصل از آن در متن خورشید همچنان می‌دمد نمودار است. نشر اسکریبنر آمریکایی این رمان را در ۲۲ اکتبر ۱۹۲۶ منتشر کرد. بیش از ۵۰۰۰ نسخه از چاپ اول فروخته شد. طرح جلد هلنیستی کتاب اثر کلونیک دامیانیکز، تصویری از زنی نشسته و در بند است، زنی با سر خم‌شده، چشمانی بسته و شانه‌ها و ران‌های عریان. ویراستار همینگوی، مکسول پرکینز شهیر در مورد این مسئله نوشت که طراح جلد کتاب اثر«جذاب و با حیثیت» را طوری طراحی کرده بود تا «خوانندگان زن را به سوی خود جذب کند، آنهایی که سرنوشت بسیاری از رمان‌ها را در دست دارند». دو ماه بعد از چاپ اول، رمان به چاپ دوم رسید و تصاویر زیادی به آن پیوست شد. در سال ۱۹۲۷ نشر بریتانیایی کیپ این رمان را با نام جشن‌مقدس منتشر کرد. خورشید همچنان می‌دمد از زمان نخستین انتشارش یعنی سال ۱۹۲۶ تاکنون در حال تجدید چاپ است و گفته شده که یکی از کتاب‌های پرترجمۀ جهان است.

همینگوی ایده‌هایش را با به تصویر کشیدن زندگی عاطفی و ذهنی شخصیت‌ها نمایش می‌دهد.

خورشید همچنان می‌دمد سبک زندگی بی هدف و سرخوردگی  نسلی گمشده را نشان می‌دهد و در نهایت آن را محکوم می‌کند.

خورشید همچنان می دمد | نشر نگاه

نویسنده:
ارنست همینگوی
ناشر:
نگاه
مترجم:
احسان لامع
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست


منبع: گاردین


[۱] رمانی بر اساس داستان واقعی که در آن اسم شخصیت‌ها تغییر می‌کند.

[۲] گونۀ ادبی که با داستان‌های جنایی مشابهت دارد، این گونه در دهۀ ۱۹۲۰ میلادی در آمریکا پا گرفت و شهرتش تا دهۀ ۴۰ ادامه داشت.

[۳] Fiesta

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر نیلوفر، نشر هرمس، نشر نگاه و نشر افق.

سال 1926 منتشر شده است.

جزو لیست برترین رمان های انگلیسی گاردین قرار گرفته است.

مطالب پیشنهادی

وجدان معذب زنو

وجدان معذب زنو

نگاهی به کتاب وجدان زنو اثر جاودانه‌ی ایتالو اسووو

در سودای دنیایی دیگر در همین دنیا

در سودای دنیایی دیگر در همین دنیا

مروری بر رمان شاه، بی‌بی، سرباز اثر ولادیمیر نابوکوف

ارتجاع ویکتوریایی انگلستان، پیچیده در تار جورج الیوت

ارتجاع ویکتوریایی انگلستان، پیچیده در تار جورج الیوت

یادداشتی درباره‌ی میدل مارچ، شاهکار جورج الیوت، که تازگی با ترجمه‌ی رضا رضایی منتشر شده

کتاب های پیشنهادی