استاد بزرگ آگاهی

دن میلمن: مروری بر زندگی و آثار

معصومه منظم

یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰

(1 نفر) 5.0

دن میلمن

مطالعه‌ی کتاب باعث بالا رفتن سطح انگیزه و آگاهی می‌شود. مطالعات نشان داده است که با افزایش سطح انگیزه و آگاهی جامعه‌ای سالم و شاد خواهیم داشت و مشکلات کمتر روی خود را نشان‌ می‌دهند. زندگی کردن در جهان کنونی با سختی‌ها و مشغله‌های بزرگی همراه است. انسان امروزی هویت خود را بیش از هر وقتی گم کرده و از سمت دیگر با ظهور تکنولوژی و رویارویی با اخبار بد و منفی خود را بیش از پیش منزوی و افسرده ساخته است. در چنین شرایطی واجب است که محرک‌هایی برای افزایش انگیزه و آگاهی خود داشته باشیم تا در عمق احساسات پوچ و بی معنی مدفون نشویم. دن میلمن Dan Millman یکی از نویسنده‌هایی که آثار ارزشمند و فاخری برای یافتن معنا و انگیزه‌ در زندگی نوشته‌است. او که متولد 22 فوریه سال 1946 است تبدیل به یکی از بهترین الگو‌ها برای جوانان و بزرگسالان شده و راه زندگی را به آن‌ها نشان می‌دهد. او کارنامه زندگی درخشانی دارد، کسب قهرمانی و دریافت چهار مدال طلا در مسابقات ژیمناستیک، نوشتن بیش از ده کتاب فاخر، تدریس هنرهای رزمی و تدریس در محفل‌های آکادمیک از توانایی های او هستند. دن میلمن نویسنده‌ای آمریکایی است و سه فرزند دختر دارد. وی علاوه بر ورزش و نویسندگی، سخن‌ران بلند آوازه‌ای است و سخنرانی‌هایش روح و جان هزاران انسان پیر و جوان را جلا داده است. مضمون سخنرانی‌های او به طور کل شامل سخنان انگیزشی می‌شود.

تحولات اساسی زندگی دن میلمن

وی تا سن بیست سالگی مانند دیگر جوانان زندگی عادی داشته و به تحصیل و ورزش می‌پرداخته است. خانواده‌ای مهربان و دلسوز داشت که مشتاقانه به او در کسب موفقیت‌‌های تحصیلی و ورزشی کمک می‌کردند و دن میلمن نیز به خوبی قدردان حمایت‌های آنان بود و مقام‌های متعددی کسب کرد. با این وجود او این موفقیت‌ها را برای خوشحالی و لذت از زندگی کافی نمی‌دانست و همیشه احساس خلأ می‌کرد.

دن میلمن

تحول اصلی زندگی او با دیدن یک مرد عجیب و فرزانه شروع می‌شود. این نویسنده‌ در گفته‌هایش از او با نام مستعار سقراط یاد می‌کند. پس از آن دن میلمن مرتب به دیدن او می‌رفت و سعی می‌کرد به آموزه‌های او گوش بسپارد. سقراط داناترین و متفاوت‌ترین مردی بود که میلمن تا به حال دیده بود و این اتفاق، جذاب و هیجان انگیز تلقی می‌شد. سقراط خطاهای رفتاری و گفتاری میلمن را شناسایی می‌کرد و به او در اصلاح خطاهایش کمک می‌کرد. سقراط سبک زندگی میلمن را به هیچ‌ وجه قبول نداشت. به عقیده‌‌ی او انسان‌هایی مانند میلمن خود را درگیر مفاهیم پوچ و بیهوده کرده‌اند که باعث شده زندگی را درک نکنند و درگیر احساسات بی معنی باشند. سقراط کم کم توانست شخصیت این نویسنده را دگرگون کند و تاثیر شگرفی بر او بگذارد. او پس از این تحولات دریافت که زندگی پر از لحظات ارزشمندی است که اگر قدر آن دانسته نشود انسان گنجی ناب را از دست خواهد داد. انسان امروزی نباید خود را اسیر هوس‌های پوچ کند و لذت نفس کشیدن و زندگی نباید از کسی دریغ شود. 

آثار برتر دن میلمن

 دن میلمن تاکنون بیش از ده کتاب منتشر کرده است که مضمون تمامی آن‌ها پرورش روح و تن است. گرچه تمامی کتاب‌های او برجسته و محبوب‌اند اما در این بین سه کتاب با عنوان جنگ‌جوی صلح‌جو، قوانین روحانی، سفرهای‌ سقراط از دیگر آثار او محبوب‌تراند. 

کتاب جنگ‌جوی صلح‌جو

رمان جنگ‌جوی صلح‌جو معروف‌ترین اثر این نویسنده است. جنگ‌جوی صلح‌جو بر اساس واقعیت نوشته شده؛ اما نویسنده از تخیل خود نیز بهره برده و با استفاده از آن کتاب را جذاب‌تر کرده است. این رمان برای افرادی بسیار مناسب است که راهی سخت و پرمشقت را در زندگی خود طی کرده‌اند و به آن‌ها می‌آموزد چگونه در مواقع نیاز به روح خود استراحت دهند و در مواقع ضروری نیز روحیه‌‌ی جنگ‌جو و مبارز خود را به منظور دستیابی به اهداف حفظ کنند. او شالوده‌ی این کتاب را با تجربیات و مصاحبت‌ خود با پیرمردی با نام مستعار سقراط نوشته است. داستان از حضور صاحب اثر در یک پمپ بنزین و اولین رویارویی با سقراط شروع می‌شود. سقراط درس‌های ارزشمندی به این مَرد می‌دهد و تلاش می‌کند او را از سیاهی و تیرگی بیرون بکشد و با روشنایی آشتی دهد. گرچه مَرد شیفته‌ی سقراط می‌شود؛ اما پس از مدتی کم حوصله‌ شده و به معلم فرزانه‌اش بی‌ توجه می‌شود. پس از مدتی مَرد داستان دچار مشکلی بسیار جدی می‌شود. او که ورزشکاری حرفه‌ای بود دچار یک مشکلی جسمی شده که او را از ادامه فعالیت به طور جدی در ورزش باز می‌دارد. او اکنون خود را ناتوان و غمگین می‌یابد و باز سقراط است که رمز برخواستن را به او یاد می‌دهد. سقراط به او می‌آموزد که چگونه قدرتمند شود و بر نیرو‌های خود تمرکز کند. این مرد در طی داستان پستی‌ بلندی‌های زیادی را طی می‌کند و شما شاهد خواهید بود که این پستی بلندی‌ها چگونه او را تبدیل به مردی قوی با روحی بزرگ خواهد کرد. از افتخارات این کتاب می‌توان به دریافت جوایز بین المللی متعدد از سراسر جهان اشاره کرد.

« من در زیر آب بودم، و به بالا نگاه می‌کردم . این کاملا مسخره بود! نکند داخل فنجان چایم افتاده بودم؟! اما من صاحب باله و فلس شده بودم. کاملا به شکل یک ماهی درآمده بودم! فشاری به دمم درآوردم، و به سمت اعماق آب شنا کردم جایی که همه جا ساکت و خاموش و آرام بود...
ناگهان صخره‌ای بسیار عظیم، به داخل آب افتاد! امواجی پر طغیان، مرا به عقب راندند ...باله‌هایم دوباره آب را کنار زد، و به سرعت از آنجا دور شدم، تا در جستجوی سرپناهی امن باشم . آن قدر آنجا ماندم تا سرانجام همه چیز دوباره آرام گرفت. با گذشت زمان، به آن سنگ‌های کوچکی که گه‌گاه به درون آب می‌افتادند، عادت کردم. آن سنگ‌ها، فقط امواجی کوچک ایجاد می‌کردند . با این حال، هنگامی که صخره‌های بزرگ به داخل آب می‌افتاد، باز هم کماکان مانند قبل، به وحشتی عظیم می‌افتادم…»[1]

کتاب
قوانین روحانی

کتاب قوانین روحانی کتابی دیگر از دن میلمن است که در آن سعی کرده مسیر دروازه‌ای بزرگ بر روح انسان را به تصویر بکشد. فضای این کتاب بسیار آرامش بخش است و حول محور زندگی راوی و زن فرزانه‌ای در کوهستانی فراخ می‌گردد. فضای کوهستان به گونه‌ای است که انسان خود را به دور از هرگونه‌ شلوغی می‌یابد و دنیایی تمیزتر از دنیای شلوغ مدرن برای خود دارد. به طوری‌که زندگی راوی به دور از هیاهو و با آرامش عجین شده بود؛ اما دیری نمی‌پاید که عمر این آرامش درونی به سر می‌آید و راوی خلأ آزاردهنده ای درون خود حس می‌کند. او زندگی را خسته کننده و حوصله‌سربر می‌یابد و از طرفی سوالات زیادی درباره‌ی زندگی دارد که جوابی برای آن‌ها پیدا نمی‌کند. این مسائل باعث می‌شود که آرامش از زندگی او رخت ببندد. در نهایت او با کمک زن فرزانه متوجه می‌شود که زندگی با اصول و قواعد به خصوصی بر پا است و برای بهتر زندگی کردن باید این اصول را شناخت. زندگی با چشمان بسته هیچ‌گاه باعث آرامش نشده و نخواهد شد و تنها شناخت و دانایی است که مرهمی بر بی‌قراری‌ها می‌شود. زن فرزانه دوازده قاعده‌ی کلی زندگی را با الهام از طبیعت به راوی یاد می‌دهد و نفس او را قوی‌تر می‌سازد.

قوانین روحانی

نویسنده:
دن میلمن
ناشر:
ذهن آویز
مترجم:
فریده مهدوی دامغانی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

کتاب استادی ذهن و بدن

همان‌طور که می‌دانید میلمن نه تنها دستی بر قلم دارد، ورزشکاری خبره نیز است. او علاوه بر تجربیات معنوی که نوشته‌ تلاش کرده تا دانش‌های ورزشی و جسمانی خود را نیز به اشتراک بگذارد به همین دلیل کتاب استادی ذهن و بدن را منتشر کرده است. او در این کتاب ارتباط ذهن و بدن را بررسی می‌کند. بسیاری از کتاب‌هایی که در این زمینه‌ وجود دارند ارتباط ذهن و بدن را تنها از زاویه علوم تجربی و یا از زاویه معنوی و روحانی بررسی می‌کنند و در نهایت کتاب کاملی نیستند. دن میلمن با دانش و تجاربی که از تدریس، ورزش و خودشناسی به دست آورده‌ این کتاب را بسیار جامع‌تر نوشته است. او از دستاور‌دهای علمی و همچنین دانش روحانی و معنوی خود کمک گرفته و با تحلیل منحصر به فرد خود کتابی مفید نوشته است. خواندن این کتاب به افرادی پیشنهاد می‌شود که متوجه ارتباط روح و تن خود نیستند و میل دارند درباره‌ی آن بیشتر بدانند و یا آن‌ را تقویت کنند. 

کتاب زندگی آگاهانه

دن میلمن در این اثر تلاش کرده تا به حل پرسش‌هایی بپردازد که جواب سخت و دشوار دارند. در زندگی همواره پرسش‌هایی وجود دارند که نادیده گرفتن و بی‌جواب ماندن آن‌ها آسایش فرد را مختل می‌کند و آرامش ذهنی افراد را می‌رباید. جواب دادن به این پرسش‌ها می‌تواند به زندگی افراد نظم خاصی دهد. همچنین آن‌ها را از سردرگمی نجات خواهد داد. زندگی آگاهانه کتابی است که به سوال‌های اساسی انسان در زندگی پاسخ می‌دهد. این کتاب دیدگاه یا باور خاصی را در ذهن خواننده نمی‌نشاند؛ اما ساختار و قواعد خاصی در نحوه فکرکردن خواننده به وجود می‌آورد که در زندگی بسیار کمک کننده است. این کتاب نثر داستانی ندارد و روایت نویسنده از دانسته‌ها و دستاورد‌های خود است.

کتاب روشنگری روزانه

روشنگری روزانه کتابی دیگر از دن نیلمن است که برای گره گشایی از زندگی روزمره و لحظات معمولی افراد نوشته شده است. افراد زیادی هستند که در زندگی روزمره خود غرق شده‌اند و به جای رهایی از روزمرگی از آن فرار می‌کنند. برخی دست‌ به عادات ناپسندی مانند استفاده از مواد اعتیاد آور می‌زنند و برخی با افراط و تفریط در کار، مهمانی و… آن را نادیده می‌گیرند. این روش‌ها می‌توانند برای لحظاتی فرد را از کسالت روزمرگی خود نجات دهند؛ اما راه حل اصلی نیستند و تنها صورت مسئله پاک خواهد شد. نویسنده این کتاب را نوشته است تا به افراد روش‌هایی بیاموزد که مردم برای حل چالش‌‌های اساسی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. او می‌آموزد که چگونه زندگی را بااهمیت و ارزشمند بدانیم و روحیه فردی خود را توانمند‌تر کنیم. مسائل زیادی وجود دارند که از افکار و سبک زندگی نامناسب نشأت می‌گیرند و برای همه‌ی این مسائل راه حلی وجود دارد. این کتاب به قدری کامل و ارزشمند نوشته شده است که حتی به افرادی که در زندگی سردرگم نیستند نیز توصیه می‌شود.

کتاب سفرهای سقراط

این اثر در مورد همان مرد فرزانه‌ای است که باعث دگرگونی‌های اساسی زندگی نویسنده شد. افراد زیادی با خواندن کتاب‌های این نویسنده‌ی بزرگ، درباره هویت سقراط کنجکاو شدند و سوال‌های زیادی از او پرسیدند. بنابراین وی به این فکر افتاد که کتابی درباره‌ی زندگی او بنویسد. در این کتاب توضیح داده می‌شود که زندگی شخصی آن فرزانه چگونه بوده و به چه شکلی زندگی کرده است. علاوه بر این توضیح می‌دهد سقراط چه مسیری را برای تبدیل شدن به چیزی که اکنون هست طی کرده و چه چیزهایی را از دست داده است. خواندن این کتاب علاوه بر لذت شنیدن داستان‌ زندگی سقراط باعث می‌شود که چالش‌های زندگی را با آغوش باز پذیرا شوید و مانند این مرد فرزانه عمل کنید و الگویی مناسب داشته باشید. شناخت دقیق‌تر سقراط باعث می‌شود دیگر کتاب‌های نویسنده را نیز به شکل عمیق‌تری درک کنید.

کتاب زندگی که به خاطر آن متولد شدید

کتاب زندگی که به خاطر آن متولد شدید را به هیچ وجه از دست ندهید. دن نیلمن در این کتاب آموزه‌های ارزشمند خود را نوشته است. محتوای این کتاب شامل عقاید و افکار نویسنده است که به تدریج در طی سال‌ها به آن رسیده است و با به اشتراک گذاشتن آن نگاهی جدید را به افرادی می‌آموزد که به دنبال خودشناسی هستند. او مطالعه‌ی این کتاب را به روانشناسان و فلاسفه‌ نیز پیشنهاد می‌کند چرا که معتقد است به کارگیری آموزه‌هایش می‌تواند گره از مشکل افراد درمانده و عاجز بگشاید. او به نوعی هدف و مفهوم زندگی را شرح داده و فلسفه‌ی وجود فرد را توضیح می‌دهد. این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های او فروش بالایی داشته و بسیار گره گشا بوده است.

چرا کتاب‌های دن میلمن را بخوانیم؟

آموزه‌های این خالق کتاب‌های انگیزشی می‌تواند زندگی را وارد مرحله‌ای جدید کند. افراد زیادی با خواندن آثار این نویسنده خود را در افق روشن‌تری دیده‌اند و دست از دویدن‌های بیهوده برداشته‌اند. این کتاب‌ ها به خواننده یاد می‌دهند که غم و شادی احساسی طبیعی است هرگز نباید آن را بی‌معنی خواند یا آن را انکار کرد؛ اما نباید فراموش کرد که زندگی یک چرخه است و هیچ‌چیز یکسان نمی‌ماند. تنها باید لحظاتی پرورش روح و ذهن خود را فراموش نکنیم که درگیر سختی و غم هستیم. او در ذهن خواننده می‌نشاند که هر لحظه از فرصت‌هایش استفاده کند و پاسخ هر مشکلی را درون خود‌ش بیابد. این استاد برجسته از توانایی خود در ورزش‌های رزمی نیز بهره می‌جوید و یاد می‌دهد چگونه از موهبت تعادل و تنفس بهره بجوییم تا کنترل زندگی را به دست بگیریم و اسیر اتفاقات بیرونی نشویم. او حتی از اراده و نحوه‌ی دست‌یابی به اراده‌ای قوی نیز سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که هر فرد از آن‌چه که که فکر می‌کند تواناتر است. جملات وی کوتاه و بُرَنده است و باعث می‌شود خواندن کتاب آسان باشد و محتوای آن نیز قابل فهم‌تر شود. هرکدام از کتاب‌های این نویسنده‌ی توانمند می‌تواند گره از مشکلات ذهنی و حتی جسمانی فرد بگشاید. حال خوب تن و جان در گروی روح سالم است و با سلامت روح، سلامت جان نیز تضمین می‌شود.

دن میلمن

[1]- جنگجوی صلح‌جو، دن میلمن، ترجمه‌ی فریده مهدوی دامغانی، نشر ذهن‌آویز.

دیدگاه ها

کاربر مهمان ۱۴۰۱/۰۷/۰۷

عالی بود.. ممنون

پرسش های متداول

انسان امروزی هویت خود را بیش از هر وقتی گم کرده و از سمت دیگر با ظهور تکنولوژی و رویارویی با اخبار بد و منفی خود را بیش از پیش منزوی و افسرده ساخته است. در چنین شرایطی واجب است که محرک هایی برای افزایش انگیزه و آگاهی خود داشته باشیم تا در عمق احساسات پوچ و بی معنی مدفون نشویم. دن میلمن یکی از نویسنده هایی که آثار ارزشمند و فاخری برای یافتن معنا و انگیزه‌ در زندگی نوشته است.

تحول اصلی زندگی او با دیدن یک مرد عجیب و فرزانه شروع می شود. این نویسنده‌ در گفته هایش از او با نام مستعار سقراط یاد می کند. پس از آن دن میلمن مرتب به دیدن او می رفت و سعی می کرد به آموزه های او گوش بسپارد. سقراط داناترین و متفاوت ترین مردی بود که میلمن تا به حال دیده بود و این اتفاق، جذاب و هیجان انگیز تلقی می شد.

دن میلمن تاکنون بیش از ده کتاب منتشر کرده است که مضمون تمامی آن ها پرورش روح و تن است. گرچه تمامی کتاب های او برجسته و محبوب اند اما در این بین سه کتاب با عنوان جنگ جوی صلح جو، قوانین روحانی، سفرهای‌ سقراط از دیگر آثار او محبوب تراند.

مطالب پیشنهادی

کتابی برای آن که خود را سرزنش نکنیم

کتابی برای آن که خود را سرزنش نکنیم

مروری بر کتاب تئوری انتخاب نوشته‌ی ویلیام گلسر

پیتر کوچک عنکبوتی

پیتر کوچک عنکبوتی

مروری بر کتاب «مرد داستان فروش» نوشته‌ی «یوستین گاردر»

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

از جریان عاشقی دل‌سرد شده‌اید؟ متخصص ما کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کند که روال عشق را بررسی می‌کند، چشم‌اندازی را برابر شما می‌گشاید و می‌خندانتتان.

کتاب های پیشنهادی