گاهی کابوس‌ها، از زندگی واقعی شیرین‌ترند

مروری بر کتاب گفتگو در کاتدرال نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا

نسرین ریاحی‌پور

یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸

کتاب گفتگو در کاتدرال

«سانتیاگو، تو کی خودت را نابود کردی؟ دقیقا چه زمانی پرو نابود شد؟» این­‌ها مودبانه‎‎‌ی کلماتی است که ماریو بارگاس یوسا در کتاب گفتگو در کاتدرال Conversation in Cathedral به کار می‎‌برد. سانتیگو پسر یک سیاستمدار که خانواده‌اش را ترک کرده است، در خمیدگی یک روز تکراری از دفتر روزنامه‌ه‎­ای که برای آن می‌نویسد، به خانه باز می‌گردد تا سوپ میگو بخورد. در راه به چهره‌ی شهر نگاه می‌کند و در می‎­‌یابد، چقدر هر دوشان خسته هستند. در خانه آرامشی در کار نیست. رودی، سگ­شان را ربوده­‎‌اند. او به دنبال سگ می‌رود و سوپ میگو توی بشقاب روی میز سرد می­‎‌شود.

این فرصت اوست برای آن که در زمان سفر کند و به پرسش خود پاسخ گوید. در برخوردی اتفاقی  با آمبرسیو، راننده‌ی سابق پدرش، در کاتدرال، عرق‌فروشی کثیف و ارزان قیمت کارگران، به صحبت می‎­نشیند و هر کدام تکه­‌هایی از پازل زندگی یکدیگر را کنار هم می‌چینند که در نقاط بسیاری به هم گره خورده است. گفتگو در کاتدرال به یقین یک گفتگوست که در کافه‎­‌ای اتفاق می‌افتد و در بستر دیکتاتوری پرو شکل می‌­‎گیرد. جایی که حکومت مهم­‌ترین بخش جهان اجتماعی را حذف کرده است: گفتگو در فضای عمومی. تنها این تناقض کافیست تا یادآوری کند با چه رمان هوشمندانه‌ای رو­به‎­ رو شده­‎‌ایم. داستانی از زبان دو شخصیت و از کلام آن‌­ها که به سرک کشیدن به مخفی­‌ترین بخش­‎‌های زندگی­‌شان می‌‎­پردازد و به بزرگ­ترین تصمیم‌­‎های سیاسی و رازهای مگوی پروی 1948 تا 1956 می‎‌­رسد. داستان پر از تک­‎‌گویی­‎‌هایی درهم‎ ­ریخته است که ادامه‎‌ی هرکدام شاید در صفحات بعد یافت شوند و از طریق مداومت و دنبال­ کردن آن‌­هاست که ماجرا کم­‎‌کم آشکار می‎­‌شود؛ بسیار نزدیک به ذهن آشفته‌ی سانتیاگو که می‌‎­خواهد بداند دقیقا چه اتفاقی افتاده است؛ مخاطب به مرور در بهت و حیرت پیش می­‌رود.

گفتگو در کاتدرال

نویسنده:
ماریو بارگاس یوسا
ناشر:
لوح فکر
مترجم:
عبدالله کوثری
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

همه‌ی ما هرگز برای آنچه آماده نیستیم که در زندگی‌مان اتفاق می‌افتد. پیش بینی عواقب هر حرکتی به راحتی امکان پذیر نیست. رفتارهای اتفاقی ما ناشی از رویاها و آرزوهای نیمه شکل گرفته‌ی ما ست. بنابراین نسبت به هر شرایطی که پیش می‌آید سریع واکنش نشان می‌دهیم. در واقع فقط یک سلسله اتفاقات برنامه‌ریزی نشده، تجربه، اولویت‌ها، تعصبات و سیاست ما را شکل می‌دهد. بنابراین یکی از شخصیت‌های اصلی بارگاس یوسا می‌تواند بگوید : "اینجا مردم تغییر می‌کنند ... نه چیزها".
گفتگو در کاتدرال داستان زوال و سقوط است. از بین رفتن خانواده و نابودی نهایی امیدها. گفتگو در کاتدرال یکی از بهترین رمان‌های آمریکای جنوبی است. ماریو بارگاس یوسا تفسیرهای تاریک سیاسی و اجتماعی را با تکنیکی خیره کننده ترکیب می‌کند و طی مکالمه‌ای صد صفحه‌ای کل تاریخ پرو توسط افرادی روایت می شود که درگیر سیاست، عشق و روابط پدرانه هستند. همه‌ی این روایت‌ها در هم تنیده شده است و گاهی اوقات دیالوگ‌های دوره‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند. این رمان ساختار قدرت پرو و بدبختی مردم فریب خورده‌ی آن را کالبدشکافی می‌کند. این رمان سرشار از شخصیت‌ها و مبارزات آن‌ها، عاشقانه‌های ناکام و روابط خانوادگی، فساد و سرکوب است. یک تصویر عالی از جامعه‌ی پرو و در عین حال یک تصویر جهانی از همه مبارزات بشری.

یوسا در این رمان با ترسیم صحنه‎‌هایی بی‌مانند داستان خود را روایت می‌‎کنند؛ تصاویری که سال­‌ها از مقابل چشمان مخاطب کنار نمی‌‎روند. تصاویری از شکنجه‎‌هایی ویژه و خلاقانه، خلوت­‎‌های هوسناک، تلاش‎­‌های پسری که می‌­‎خواهد از طبقه‌ی پدرش نباشد و در یاس مطلق به یاری روابط او از انفرادی زندان سیاسی نجات می‌­‎یابد.

شاید سانتیگو نماد پروی مایوس است؛ وامانده، گریخته، ناکام و گرفتار در دور باطل یک دیکتاتوری که در تک‌­‎تک اعضای جامعه بازتولید می‌‎­شود. زیرا آن‌­ها بی‌شمار دیکتاتور کوچک­‎‌اند که بدنه‌ی حکومت‌­شان را می‌سازند.

گفتگو در کاتدرال یکی از رمان‌های ماریو بارگاس یوسا نویسنده شهیر اهل پرو است که در سال ۲۰۰۱ نوشته شده است. این کتاب توسط عبدالله کوثری ترجمه شده است. رمان‌های دیگر این نویسنده با عناوین “قصه‌ گو” ، “سور بز” ، “سال‌های سگی” و “جنگ آخر زمان” به فارسی ترجمه شده است.

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

پرسش های متداول

نشر لوح فکر .

سال 1969 منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی

عدالت و تحمیل حقارت

عدالت و تحمیل حقارت

مروری بر کتاب سال‌های سگی نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا

سکوت خود را به تو تقدیم می‌کنم

سکوت خود را به تو تقدیم می‌کنم

معرفی کتاب سکوت خود را به تو تقدیم می‌کنم، آخرین کتاب ماریو بارگاس یوسا

تابان و بی‌پایان، میراث گران قدر بشریت

تابان و بی‌پایان، میراث گران قدر بشریت

مروری بر کتاب چرا ادبیات؟ نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا

کتاب های پیشنهادی