کدام کتاب‌های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

چه کتاب­‎هایی بخوانیم تا امید به جریان زندگی ما برگردد؟

گروه مترجمان

سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

داستان های امیدبخش

سوال: من کتاب‌­های زیادی می­‎خوانم اما بیشتر آن­ها درآخر ناامیدکننده از آب درمی‌آيد. گاهی هم در زندگی به کتاب‌هایی امیدوارکننده نیاز دارم. آیا کتاب­‎هایی از داستان معاصر برای امیدبخشی به من وجود دارند؟

سوال از: بی‌نام، بیولوژيست، ۲۳ ساله، سیاتل، واشنگتن

پاسخ از: الکس پرستون، نویسنده و منتقد

کدام کتاب های داستانی معاصر امیدبخش هستند؟

شاید سؤال شما واکنشی به اوضاع سیاسی سهمگین، از هم گسیختگی‌ها و ترکش‌هایی است که ما را احاطه‌ کرده‌اند. در حال حاضر سیلی از کتاب‌هایی که شما خواستار آن هستید به راه افتاده است. انگار همه ما دیگر دنبال خاطرات فلاکت‌بار یا کتاب‌های مهیجی مثل دختر گم‌شده نیستیم. کتاب‌هایی می‌خواهیم که راهنمای ما باشند و به ما بگویند که در این دنیا تنها نیستیم یا حتی ما را امیدوار کنند. جنبشی که «آپ لیت»[1] نام دارد از چند کتاب پرفروش سال‌های اخیر سرچشمه می‌گیرد یعنی کتاب‌های سفر غریب هارولد فرای اثر ریچل جویس و مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد، اثر یوناس یوناسون، هر دو داستان افراد سالخورده‌ای است که به دستاوردهای خارق‌العاده‌ای می‌رسند و با دقت روی مرزی میان احساسات سرشار و سانتی‌مانتالیسم پای می‌گذارند. کتاب جویس گزینۀ بهتری برای شروع است.

کتاب سفر غریب هارولد فرای درمورد پیرمردی ترسو و بزدل است. او هیچ‌وقت برای داشتن یک زندگی هیجان‌انگیز و به دور از روزمرگی تلاشی نکرده و به خودشناسی نرسیده است. گره‌های ذهنی او بیش از هرکسی است و نمی‌تواند شخصیت منسجم و محکمی داشته باشد؛ اما با دریافت یک نامه زندگی این پیرمرد زیر و رو می‌شود. سعی می‌کند از گذشته‌ی خود دور شود و راهی متفاوت پیش بگیرد. ریچل جویس با این هدف سفرغریب هارولد را نوشته تا امید را به افرادی تزریق کند که ناامید هستند و انگیزه‌ی برای تغییر و خودشناسی ندارند و بگوید برای شروع این مسیر هیچ‌وقت دیر نیست. کتاب مرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد برخلاف کتاب سفر غریب هارولد همراه با طنز است و داستان زندگی سالمندی به نام آلن است که در سن صدسالگی در یک خانه‌ی سالمندان زندگی می‌کند. او در مرز تولد صدسالگی‌اش تصمیم می‌گیرد از آسایشگاه بگریزد و زندگی جدیدی داشته باشد. یوناس یوناسن به خوبی خط داستانی کتاب را پیش برده و به بهترین شکل طنز داستان را مدیریت کرده است. 

در ارتباط با همین موضوع، گیل هانیمن ملکۀ فعلی آپ لیت است. کتاب  الینور آلیفنت کاملاً خوب است از او داستان لذت‌بخش تنهایی و بی‌قاعدگی، عشق و دوستی است.

این کتاب تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های معاصر شده است چرا که امید را در قلب خواننده زنده می‌کند. الینور الیفنت دختری است که اطرافیانش کمکی به رشد درونی‌اش نکرده اند و حتی گاه او را سرکوب کردند. این موضوع باعث شده تا الینور هیچ‌گاه به توسعه فردی خود اهمیت ندهد و نتواند ارتباط درست و مؤثر با دیگران برقرار کند. حلاجی حرف‌هایی که می‌زند برایش سخت است و نمی‌داند در چه موقع چه سخنی بگوید و به همین خاطر دچار مشکلات زیادی می‌شود تا این‌که اتفاقاتی زندگی او را تغییر می‌دهند و او را وارد مسیری می‌کنند که شایسته‌ی اوست. کتاب الینور الفنت کاملا خوب است در حدود چهارصد صفحه نوشته شده است و نشر آموت آن را منتشر کرده است.

علاوه بر این پیشنهاد می­‎کنم نگاهی به این کتاب‌ها هم بیندازید: چگونه زمان را نگه داریم[2]، اثر زیبای مت هاگ، دختری در ترجمه[3] اثر فوق‌العاده جین کوک و کتاب آل کندی، ملهم از شازده کوچولومار کوچولو[4].

الینور آلیفنت کاملا خوب است

نویسنده:
گیل هانیمن
ناشر:
آموت
مترجم:
آرتمیس مسعودی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

آخرین کتابی که معرفی می‌کنم، لینکلن در باردو اثر جورج ساندرز است، کتابی که به نظر موضوعی غم‌انگیز دارد، مرگ پسر رئیس‌جمهور، اما نگذارید این موضوع حواستان را پرت کند. این کتاب با شگفتی، بخشش و همدلی، رنج دل را تسکین می‌دهد.لینکلن در باردو که در برخی ترجمه‌ها از آن با نام لینکلن در برزخ یاد می‌شود داستانی متفاوت با دیگر کتاب‌های معرفی شده دارد. این کتاب از تاریخ و موضوعات این‌چنینی بهره گرفته است و بر اساس آن چندین فیلم نیز ساخته شده است.

کتاب چگونه زمان را نگه داریم که با نام چگونه زمان را متوقف کنیم نیز منتشر شده است رمانی با موضوعی نو و جذاب است. این کتاب درباره‌ی مردی به نام تام هازارد است. او به لندن برگشته و قصد دارد به عنوان معلم تاریخ تدریس را شروع کند. تام خود را چهل و یک ساله معرفی می‌کند و دلباخته‌ی یک معلم می‌شود؛ اما این عشق ممنوعه است چرا که تام درباره‌ی سنش دروغ گفته و چندقرن زندگی کرده است و در این بین مشکلاتی عجیب و غریب رخ می‌دهد. داستان بکر این کتاب تبدیل به نقطه قوتش شده و خبر از ذهن خلاق مت هاگ می‌دهد. اگر به کتاب‌های فانتزی علاقه دارید خواندن این کتاب به شما توصیه می‌شود. این کتاب از جنبه‌ی دیگری به امید داشتن می‌پردازد و بسیار سرگرم کننده و دلنواز است.


منبع: گاردین


کتاب‌درمانی مجموعه‌ی پیشنهاد کتاب است، این کتاب‌ها هر کدام بنا به پرسشی مشخص یا موضوعی معین انتخاب می‌شوند.


[1] Up Lit-کتاب‌های داستانی با رویکرد مثبت به زندگی.

[2] How to Stop Time

[3] Girl in Translation

[4] The Little Snake

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

چگونه کتاب‌­‎ها می­‎توانند به فراموشی عشقی ناکام کمک کنند؟

چگونه کتاب‌­‎ها می­‎توانند به فراموشی عشقی ناکام کمک کنند؟

چه کتاب‌هایی بخوانیم تا با شکست عاطفی کنار بیایم؟

کدام رمان ها را بخوانیم تا با ضربه‌های دشوار زندگی سازش کنیم

کدام رمان ها را بخوانیم تا با ضربه‌های دشوار زندگی سازش کنیم

نویسنده و منتقد جولی میرسون می‌نویسد

برای کنار‌آمدن با مادرم چه کتابی بخوانم؟

برای کنار‌آمدن با مادرم چه کتابی بخوانم؟

کتاب‌های داستانی و غیر داستانی که از دشواری رابطه‌ی مادر و دختری می‌گویند

کتاب های پیشنهادی