چگونه کتاب‌­‎ها می­‎توانند به فراموشی عشقی ناکام کمک کنند؟

چه کتاب‌هایی بخوانیم تا با شکست عاطفی کنار بیایم؟

گروه مترجمان

پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸

روزی که رهایم کردی - کتاب درمانی

شکستی عاطفی را پشت سر گذاشته‌ام و نمی‌دانم که چطور می‌‌توانم دوباره به کسی اعتماد کنم. برای حل این بحران چه کتاب‌‎هایی بخوانم؟

سوال از: بی‌نام، ۲۴ ساله از لندن.

پاسخ از: لوئیس داوتی، نویسنده 9 رمان، از جمله کتاب «باغ درخت سیب» که در سال ۲۰۰۷ اقتباسی از آن در بی.بی.سی وان نمایش داده شد.

به نقل متفاوتی از تولستوی، عاشقان همه شبیه به هم هستند؛ شکست‌خوردگان اما هر کدام سرنوشت متفاوتی دارند. خوشبختانه غنای ادبیات در این زمینه به شما نشان می‌دهد که در این بلا تنها نیستید. شکست‌های عاطفی بخشی جدانشدنی از زندگی هستند که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. با خواندن این موضوع که دیگران این مرحله را چطور می‌گذرانند و چگونه به آن نگاه می‌کنند ممکن است قلب داغدیده‌تان کمی آرام بگیرد و قدرت بیشتری برای تحمل و رویارویی با این شکست به دست آورید.«روزی که رهایم کردی»[1] نوشته النا فرانته شرح گرفتاری زنی در آپارتمانش است، آن هم بعد از اینکه همسرش او را ترک می‌کند. این کتاب با روایتی نفس‌گیر اما پرامید شما را تا ته داستان پیش می‌برد.

کتاب روزی که رهایم کردی یکی از بهترین‌ کتاب‌هایی می‌تواند باشد که در این دوره می‌توانید بخوانید. النا فرانته نویسنده‌ی این کتاب است که هیچ‌گاه هویت اصلی او فاش نشد و این اسم نام مستعار اوست. با این‌که کسی درباره‌ی او چیزی نمی‌داند و هویتش نامعلوم است؛ اما یکی از معروف‌ترین و بهترین‌ نویسندگان معاصر به شمار می‌رود که آثارش دل از خواننده می‌برد. روزی که رهایم کرده روایت‌گر عشق است. داستان این کتاب در مورد زنی است که همسرش او و دو کودکش را ترک می‌کند و زندگی عاشقانه‌ی تلخی دارد. مسئولیت پرورش فرزندان، تنهایی و احساس شکست باعث می‌شود حس کند که از خود چیزی نمی‌داند و زندگی را همچون زندان می‌بیند. غم و اندوه او تمامی ندارد؛ اما حس می‌کند که باید این شرایط عوض شود و در این احساسات منفی دفن نشود. وی سعی می‌کند متفاوت ببیند و خودش را بشناسد…

خواندن این کتاب نه تنها به افرادی که دچار شکست در روابط خود هستند، بلکه به کسانی که احساس می‌کنند خود را در روابطشان گم کرده‌اند و اسیر روابط اشتباه شده‌اند نیز توصیه می‌شود.

روزی که رهایم کردی

نویسنده:
النا فرانته
ناشر:
نون
مترجم:
شیرین معتمدی
قیمت:
ناموجود
متاسفانه این کتاب موجود نیست

فیلم «سوزش‌دل» با نقش‌آفرینی مریل استریپ و جک نیکلسون

البته اگر در چنین شرایطی دوستی می‌خواهید که شما را بخنداند، معادل ادبی این دوست می‌تواند کتاب «سوزش‌دل»[2] نوشته نورا افزون باشد. یا حتی تماشای نسخه سینمایی که از این کتاب اقتباس شده است، و مریل استریپ و جک نیکلسون در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند هم می­تواند در روحیه‌­‎تان تاثیرگذار باشد. البته خود من در دوران جوانی تحت‌تاثیر «کفپوش»[3] مارگارت آتوود و جمله قصار جاودانش بودم: «ورای هر چیزی، در برابر قربانی‌شدن سرسخت باش».

رمان سوزش دل در سال 1983 منتشر شد و نویسنده آن را از زندگی‌نامه خود اقتباس کرده است و خودش آن را به صورت فیلم‌نامه نیز بازنویسی کرد. افرون درین داستان خود را به صورت یک نویسنده حوزه تغذیه معرفی می‌کند که باردار شده و از خیانت شوهرش باخبر می‌شود.  نویسنده از دستور پخت غذاها به خوبی استفاده کرده تا زمینه روایت‌ها را بچیند. او این رمان را با نثری جذاب و کمدی نگاشته است. ما در طول داستان شخصیت اصلی را در کشف ماجرا، رفتن به دوره‌های تراپی و تمام خوشی‌ها و ناخوشی همراهی می‌کنیم.  نورا افرون یک روزنامه‌نگار، نویسنده و  فیلم‌ساز آمریکایی است که جوایز متعددی را برنده شده است.

 کتاب کفپوش از مارگارت اتوود نیز یکی از کتاب‌های ژانر عاشقانه‌ی معاصر است که به خواننده در پذیرش احساساتش کمک شایانی می‌کند. مارگارت اتوود نویسنده‌ای حرفه‌ای است که در شرح و نوشتن احساسات درونی بسیار توانمند است و این ویژگی را در تک تک کارهایش می‌توان مشاهده کرد. کتاب کفپوش بسیار روان، جذاب و گیرا است که عشق را عزیز، اما گاهی شکننده و یا سنگدل می‌شمارد. با خواندن این کتاب قرار نیست که دچار قضاوت شوید و احساسات خود را سرکوب کنید چرا که کتاب کفپوش بسیار صریح و بدون قضاوت به این مسئله می‌پردازد.

کتاب درمانی

تا اینجا کتاب‌های­مان از نویسندگان زن بودند. «پایان رابطه»[4] اثر گراهام گرین شرحی زیبا و شورانگیز از عشق و جدایی است که در دوره حمله بلیتس نقل می‌شود. البته درکل درمان واقعی قلب شکسته، درنظر داشتن منظری ورای غم و غصه شخصی خود است. پیشنهاد می‌کنم «دلبند»[5] تونی موریسون را هم بخوانید. دلبند داستان کودکی است با مادری ناامید از نجات جان فرزندش از فجایع برده‌داری. این کتاب شما را قانع می‌کند که گونه‌های دیگری از عشق هم هستند که تجربه آنها ارزشمند است، همچون خطاهایی که تجربه آنها ارزشمندتر از انجام کار درست است.

کتاب دلبند اثر زنی به نام تونی موریسون است که آثار به شدت چالشی و محبوبی دارد. او استاد دانشگاه است و تحصیلات و تخصصش را با نویسندگی درآمیخته و تلاش کرده تا با نوشتن این کتاب گره‌ای از گره‌های روابط بگشاید. این کتاب جوایز زیادی را از آن خود کرده و به بیشتر زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. همچنین بر اساس آن چندین فیلم ساخته‌اند که بسیار موفق ظاهر شد. این کتاب برخلاف دیگرکتاب‌های معرفی شده به طور دقیق از جنس بین دونفر نیست. کتاب دلبند داستان زنی سیاه پوست و رنج‌دیده را روایت می‌کند که دست‌ به کارهای عجیب و غیرمنتظره‌ای می‌زند. او و همسر و فرزندانش از خانه‌ای دست به فرار می‌زنند که در آن به بردگی گرفته‌ شده‌اند؛ اما صاحب مزرعه آن‌ها را پیدا می‌کند و زن به ناچار دست به قتل کودکش می‌زند تا مجبور به تحمل این زندگی سخن نباشد و این تصمیم سرآغاز اتفاقاتی عجیب است. دلبند رمانی از جنس عشق است که گاهی انسان را وادار به کارهای عجیب و برخلاف میل می‌کند.

رنج‌های ورتر جوان اثر یوهان ولفگانگ گوته رمانی سوزناک است که حتی در سال‌های اولیه انتشار باعث خودکشی تعدادی جوان آلمانی شد. این کتاب درمورد مردی به نام ورتر است که عاشق یک زن به نام لوته شده است. لوته که به نظر همگان دارای صفات ممتاز بسیاری است و همه او را دوست دارند نامزد دارد. ورتر با فهمیدن این موضوع بسیار غمگین می‌شود و زندگی را به خود زهر می‌کند. رنج‌های ورتر جوان پر از تعاریف عاشقانه و سوزناک است که ورتر برای لوته می‌گوید و قلب خواننده را به درد می‌آورد. این کتاب می‌تواند کمکی برای بروز احساسات خواننده و فرار نکردن از آن باشد.


منبع: گاردین


[1]- The Days of Abandonment

[2]- Heartburn

[3]- Surfacing

[4]- The End of the Affair

[5]- Beloved


توضیح تصویر: مرگ ورتر که درعشق لوته ناکام ماند، نقاشی از هنری والیز ۱۸۵۶، (ورتر قهرمان داستان رنج‌های ورتر جوان است، اثر سترگ فردریش گوته).

دیدگاه ها

در حال حاضر دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است.

مطالب پیشنهادی

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

کدام کتاب‌ها درمان دل شکسته‌اند؟

از جریان عاشقی دل‌سرد شده‌اید؟ متخصص ما کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کند که روال عشق را بررسی می‌کند، چشم‌اندازی را برابر شما می‌گشاید و می‌خندانتتان.

برای کنار‌آمدن با مادرم چه کتابی بخوانم؟

برای کنار‌آمدن با مادرم چه کتابی بخوانم؟

کتاب‌های داستانی و غیر داستانی که از دشواری رابطه‌ی مادر و دختری می‌گویند

کدام کتاب‌ها به‌خوبی از تنهایی حرف می‌زنند؟

کدام کتاب‌ها به‌خوبی از تنهایی حرف می‌زنند؟

الکس کلارک، منتقد، نویسنده و سخنگو به این سوال می‌دهد

کتاب های پیشنهادی